Avatar billede nil.dk Nybegynder
12. januar 2010 - 10:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tilslutter jeg trådløs router til eksisterende netværk

Jeg sidder hos min kæreste og hun har Fullrate bredbånd med en Zyxel P-2602R-D1R router. Den er ikke trådløs. Hun har IP-telefoni gennem den.

Hun vil gerne have trådløst netværk og da jeg havde en router liggende jeg ikke skulle bruge ville jeg sætte den op hos hende. Det er en Zyxel NBG-510S.

Jeg kan ikke bare skifte den gamle ud med den nye, da min router ikke har stik til hendes telefon.

Hvordan får jeg sat det sammen, så hun både kan bruge sin stationære PC og telefonen gennem den gamle router og får trådløst netværk med min router på én gang?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
12. januar 2010 - 10:40 #1
kablet der nu sidder mellem zyxel og pc, sætter du i stedet mellem zyxel og trådløs router. Tilslut din pc til den trådløse router.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
12. januar 2010 - 10:48 #2
Altså bare et ekstra led?

Og så kan jeg sætte den trådløse op med sikkerhed osv. via den stationære PC?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
12. januar 2010 - 10:50 #3
ja nemlig.
Hvis du senere skal forwarde nogle porte, skal du tilgå zyxel routeren via din eksterne ip.
Avatar billede osigaard Nybegynder
12. januar 2010 - 11:06 #4
Som bubba skriver
"kablet der nu sidder mellem zyxel og pc, sætter du i stedet mellem zyxel og trådløs router. Tilslut din pc til den trådløse router."

Dog husk kablet fra zyxel skal i en af den trådløse routers 4LAN porte, hvis du sætter kablet i den trådløse routers WAN/Internetport, dobbeltrouter du .
Altså forbind LAN til LAN.
se evt. her:

http://www.eksperten.dk/spm/855303
Avatar billede nil.dk Nybegynder
12. januar 2010 - 14:08 #5
Jeg fik det til at virke så langt at den stationære pc og telefonen virkede.

Så satte jeg den trådløse router op med WPA-PSK og nu rammer både den stationære og min bærbare routerens startside hver eneste gang og går ikke på nettet.
Avatar billede osigaard Nybegynder
12. januar 2010 - 19:00 #6
Følg disse anvisninger slavisk:
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965

Forestil dig Zyxel routeren er på tegningen benævnt Router, trådløse router er på tegningen benævnt Wireless Router/Access Point.

log ins på trådløse router og giv den en IP-adr. som er i samme adresserum som zyxel uddeler af.

Eks. zyxel har ip 192.168.1.1 og DHCP uddeler IP i Adresserummet 192.168.1.5 - 192.168.1.98
giv da trådløse router IP 192.168.1.4 eller 192.168.1.99 og husk den ip-adresse, da det er den der fremover skal bruges for at komme i kontakt med trådløse routers opsætningsside.

Zyxel og trådløse router må ikke have samme IP, derfor skal trådløse router have ny IP inden du kobler netværket sammen igen.
Avatar billede quqdk Praktikant
12. januar 2010 - 21:02 #7
Jeg kører ligesom dig med en box fra fullrate, og en trådløs router ved siden af.

Du sætter i bund og grund bare et netkabel imellem Fullrate-zyxel (tilfældig port), og den trådløse (i hul nr fx 3 - ALDRIG i den der hedder internet).
Derefter går du ind på den trådløse routers kontrolpanel (192.168.1.2 eller lign), og vælger DHCP disabled. derudover sætter du den lokale IP adresse til fx 192.168.1.4.

Når du så connecter til den trådløse (...4), vil du blive sparket videre til fullrate (....1), som sender dig videre på internettet.

Held og lykke.
Avatar billede quqdk Praktikant
12. januar 2010 - 21:03 #8
ovenstående var ment som et svar :D