Avatar billede bsr0809 Nybegynder
14. januar 2010 - 19:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

MS A retter i min opdateringsforspørgelse uhensigtsmæssigt.

Hej eksperter.
Jeg har en mærkelig fejl i en opdateringsforspørgelse i MS Acess.

Jeg har 2 tabeller med en relation i mellem dem.

Men når jeg har gemt forspørgelsen retter Access i den... Access retter den ene kollonne til et udtryk, som at Acess ikke kan finde feltet.

Det næste den retter er én kolonne som Access splitter op i to kolonner, således at kriteriet står i den ene kolonne og opdateringsværdien står i en kolonne for sig selv, igen med et feltnavn men som udtryk og tabellen har den tabt.

Ved det lyder meget usammenhænget men er svært at beskrive anderledes, se gerne mit eksempel på http://www.0809.dk/db.jpg for bedre at kunne forstå problemet.

Nogen der har løsningsforslag eller har oplevet lignende?

Mange hilsner
Avatar billede mugs Novice
14. januar 2010 - 20:09 #1
Har du prøvet at køre de 2 opdateringer i hver sin forespørgsel?
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
14. januar 2010 - 21:00 #2
Hey Mugs - nope det har jeg ikke, det vil jeg forsøge i morgen tidligt... dahh hvorfor har jeg ikke selv overvejet at prøve det.
Avatar billede mugs Novice
14. januar 2010 - 21:07 #3
Det skal jeg ikke kunne sige - Men det er blot et forslag, jeg har ikke nogetr seriøst bud.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2010 - 08:08 #4
Nogle gange er det, som om access oversætter forespørgsler til noget den selv kan forstå. Jeg har set begge ændringer før, dog ikke lige samlet i en update, men virker forespørgslen ikke alligevel?~)
Avatar billede terry Ekspert
15. januar 2010 - 09:34 #5
THis may have NOTHING to do with the problem but your table and field names need looking at.

You could start by putting all table and field names in [] but you should also try and keep to letters a-z and number 0-9.
Avatar billede mugs Novice
15. januar 2010 - 09:40 #6
Jeg har tidligere set en db fra brugeren, og jeg har ved den lejlighed nævnt det uheldige i objektnavnene. Vi ser alt for ofte, at der ikke er en navnekonvention, og det KAN give anledning til problemer senere hen i konstruktionsforløbet:

http://mvps.org/access/tencommandments.htm
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
15. januar 2010 - 11:43 #7
Ja - jeg ved godt at det ikke er på det helt høje niveau jeg arbejder her, men der skal vel være plads til alle. Mugs - det hjalp at splitte den op i to forspørelser, så venligst smid et svar.
Avatar billede mugs Novice
15. januar 2010 - 13:39 #8
Tak og fortsat god weekend
Avatar billede mugs Novice
15. januar 2010 - 13:40 #9
Det går godt her
Avatar billede muddi Praktikant
17. januar 2010 - 01:25 #10
Jeg må give mugs ret. Navnene på dine tabeller og felter bør ikke indeholde hverken mellemrum eller specialtegn. Det gør det svær at migrere til eksempelvis SQL Server, Mysql eller Oracle senere.

Det er BIG NO NO at anvende mellemrum. De er unødvendige, gør koden sværere at læse og genererer en masse overflødige fejl der er svære at lokalisere ;)