Avatar billede mik789 Nybegynder
16. januar 2010 - 17:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ekstern CD afspiller til bærbar

Jeg er ved at købe nogle supergode højttalere til min barbare PC. Jeg vil godt sikre mig god lyd ved afspilning af musik CD'er fra PC'en, så derfor overvejer jeg også at købe en ekstern CD afspiller / CD-drev. Men det skal være noget der for lige så mange nuancer med som en god CD afspiller til et musikanlæg. Kan man få det, og hvad vil I anbefale?

//mik
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2010 - 17:25 #1
du skal bruge pengene på et super-lydkort i stedet (altså ikke en lille usb-dims).
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigycube/info.asp
Avatar billede thov Forsker
16. januar 2010 - 18:51 #2
Og når du så sidder med din laptop og sådan en USB DAC (Digital-Analog-Converter), må du stærkt overveje kvaliteten af det stereoanlæg du vil tilslutte.

Kombinationen, PC med USB-DAC, prygler nemlig let CD-afspillere i prisklassen langt over 10.000 kr. !

D/A konverterne i de små bokse, er nemlig allesammen ren high-end (Burr-Brown o.s.v.) - noget som ellers kun benyttes i svinedyre CD-afspillere.
Avatar billede mik789 Nybegynder
18. januar 2010 - 07:38 #3
@thov
Du må lige hjælpe mig lidt her. Hvad er en USB-DAC? Er det sådan en som claes57 også taler om? (altså en Audiotrak Prodigy CUBE)?

Jeg havde tænkt på at tilslutte til et sæt Argon 7350A computerhøjttalere, evt. med Argon Sub 850. Det er ganske vist ikke et egentligt stereoanlæg med et sæt computerhøjttalere med indbygget forstærker. Er det en OK løsning, synes I? Ideen er faktisk netop at undgå et separat stereoanlæg.
Avatar billede mik789 Nybegynder
18. januar 2010 - 07:43 #4
"stereoanlæg med et sæt ..." læs: stereoanlæg men et sæt ...
Avatar billede thov Forsker
18. januar 2010 - 13:14 #5
Ja, USB DAC er fællesbetegnelsen for CUBE'en og lignende produkter.
I prisklassen, er CUBE'en nr. 1 - og mere fleksibel m.h.t. tilslutninger end de andre.

Med Argon 7350A er du godt kørende :-) - Jeg frygtede bare et sæt til 99kr. fra Brugsen, for så havde du ikke kunnet skelne en USB-DAC fra et onboard lydkort (Eller et Creative X-FI, for den sags skyld).
Avatar billede mik789 Nybegynder
19. januar 2010 - 08:14 #6
Tak for jeres råd!
Avatar billede mik789 Nybegynder
19. januar 2010 - 08:15 #7
hov! det var jer der skulle skrie et svar ;-)
Så thov og claes, lægge begge lige et svar.
Avatar billede thov Forsker
19. januar 2010 - 13:54 #8
Svar kommer her :-)

Og så er det en god ide, at undgå Windows' lydforringende indbyggede mixer (k-mixer).
WMP duer derfor ikke - brug Foobar2000 med ASIO plugin, eller Winamp.

Her er Foobar2000 http://www.foobar2000.org/ og under 'Components' finder du en hulens masse plugins.
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. februar 2010 - 08:30 #9
thov> ja, det har jeg hørt flere steder. Problemet er bl.a. at mange web sider bruger en embedded wmp player, f.eks. DR's netradio så vidst jeg kan se (den hører jeg ret meget). Hvad gør man så?
Avatar billede thov Forsker
07. februar 2010 - 14:13 #10
Hmm.. Der er vel ikke andet at gøre, end at leve med det - desværre.

Din lokale WMP kan forbedres med dette ASIO plugin http://sourceforge.net/projects/asiowmpplg/
(Lydstyrken kan så ikke reguleres på computeren).