Avatar billede dtm Nybegynder
20. januar 2010 - 15:49 Der er 6 kommentarer

Alfabetisk udtræk fra Access database

Jeg ved godt hvordan jeg gør det...

Men hvordan får jeg i udtrækket indsat et "A" og så de navne som starter med A, derefter et "B" og så de navne der starter med B... osv. osv. ??

Denns sætning er jo nem nok:
Set navne = Conn.Execute("SELECT * From navnetabel Order by navn")
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2010 - 16:22 #1
Det laver du i din kode.

Standard teknikken er at at have en variabel med foerste bogstav i forrige raekkes navn og saa sammenligne det med foerste bogstav i nuvaerende raekkes navn.
Avatar billede dtm Nybegynder
20. januar 2010 - 16:29 #2
Skal det være noget "IF then ELSE" sætning??
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2010 - 20:36 #3
Ja.
Avatar billede dtm Nybegynder
21. januar 2010 - 06:37 #4
Hvordan gør man lige det?
Jeg troede kun man kunne gøre det på hele ord, fra et felt i databasen?...
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2010 - 15:38 #5
Du kan godt hente en substring fra databasen, men jeg ville nok hente hele strengen og bare fiske foerste bogstav i applikationen.

Noget a la:

sidstenavn = "-"
while ...
    ...
    navn = rs("navn")
    ...
    if left(sidstenavn,1) <> left(navn,1) then
        ' her udskrives en ny bogstav header
    end if
    ...
    sidstenavn = navn
wend
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2010 - 02:55 #6
OK?