Avatar billede New-bee Nybegynder
23. januar 2010 - 14:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

RAM

Hej Ekspertfolk. Ja så blev jeg nød til at oprette mig hos jer da jeg sidder med et problem jeg ikke lige selv kan klare.
Det er om RAM. Et spørgsmål i sikkert svare på tit.
Jeg er ikke 100% sikker på jeg har lagt mit spørgsmål i den rette kategori, men hvis det er tilfældet, så håber jeg I vil rette mig.

Jeg har en bærbar computer, Fujitsu Siemens Amilio L 1310G
Win Xp.
1024 Mb ram(1Gb)2x512 MB DDR Ram, 333, CL2,5 - PC27005-2533-1-1A
100 GB harddisk. 65% ledig plads
Indtil videre har den været ganske tilfredsstillende og udemærket til mit brug.

Nu er den jævnligt begyndt at meddele at der ikke er hukommelse nok. Og så lukker den programmet ned. Dette sker også når jeg kun bruger nettet. Og den er blevet lidt langsommer. (tænker langsomt)
Jeg tror selv det er ramene som er ved at være dårlige. Hvad mener I.

Hvis jeg skal købe ny ram så kan jeg lige så godt opgradere den til maks RAM og win 7. Men hvad kan den klare?
Jeg tror det er 2 GB RAM som maks og der er 2 SLOT i den.

Har I noget bud på alt dette.
Og hvis jeg skal købe RAM hvilke skal jeg så købe?
23. januar 2010 - 14:33 #1
Velkommmen til E. ...

... ramene som er ved at være dårlige... - den tror jeg ikke på !!!

---

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Avatar billede New-bee Nybegynder
23. januar 2010 - 19:38 #2
Sikke service der er på. Og så på en weekend. Det skal Du have stor ros for.
ccleaner kender jeg godt. Bruger det hver dag inden jeg lukker computer ned.
Det skal dog lige siges, at inden jeg tog kontakt til eksperten.dk, så har jeg selv prøvet at udrede mit problem ved at formatere harddisken og geninstallere winxp. Men problemet er der stadig.

Log-fil fra Anti-Malware:

Malwarebytes' Anti-Malware 1.44
Database version: 3620
Windows 5.1.2600 Service Pack 3
Internet Explorer 8.0.6001.18702

mbam-log-2010-01-23 (19-19-00).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|E:\|)
Objekter skannet: 162568
Tid tilbagelagt: 1 hour(s), 15 minute(s), 16 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 1
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 0
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 0

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{1d4db7d2-6ec9-47a3-bd87-1e41684e07bb} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Log-fil fra HiJackThis

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 19:21:37, on 23-01-2010
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\csrss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Elogsvc.exe
C:\Programmer\Norman\Ngs\Bin\Nprosec.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Zanda.exe
C:\Programmer\Norman\npm\bin\nvoy.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\sm56hlpr.exe
C:\Programmer\Apoint2K\Apoint.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\ZLH.EXE
C:\Programmer\Bonjour\mDNSResponder.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Programmer\Logitech\QuickCam\Quickcam.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\EZ-DUB\EZ-DUB.exe
C:\Programmer\Fælles filer\LogiShrd\LVMVFM\LVPrcSrv.exe
C:\Programmer\Apoint2K\Apntex.exe
C:\WINDOWS\system32\IoCtlSvc.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Ulead Systems\DVD\ULCDRSvr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Logishrd\LQCVFX\COCIManager.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\scheduler.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Njeeves.exe
C:\Programmer\Norman\nse\bin\NSESVC.EXE
C:\WINDOWS\System32\alg.exe
C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\nvcoas.exe
C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\Nip.exe
C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\cclaw.exe
C:\Programmer\Outlook Express\msimn.exe
C:\Documents and Settings\Maria\Dokumenter\HiJackThis.exe
C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiprvse.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.nixat.com/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://windowsupdate.microsoft.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: IDM Helper - {0055C089-8582-441B-A0BF-17B458C2A3A8} - C:\Programmer\Internet Download Manager\IDMIECC.dll
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Skype add-on (mastermind) - {22BF413B-C6D2-4d91-82A9-A0F997BA588C} - C:\Programmer\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O2 - BHO: Hjælp til tilmelding til Windows Live - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - C:\Programmer\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO - {AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Programmer\Google\GoogleToolbarNotifier\5.5.4723.1820\swg.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Programmer\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O3 - Toolbar: Google Toolbar - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - C:\Programmer\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SMSERIAL] sm56hlpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Apoint] C:\Programmer\Apoint2K\Apoint.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] "C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\ZLH.EXE" /LOAD /SPLASH
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Programmer\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [LogitechQuickCamRibbon] "C:\Programmer\Logitech\QuickCam\Quickcam.exe" /hide
O4 - HKLM\..\RunOnce: [Malwarebytes' Anti-Malware] C:\Programmer\Malwarebytes' Anti-Malware\mbamgui.exe /install /silent
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - S-1-5-18 Startup: Logitech . Produktregistrering.lnk = C:\Programmer\Logitech\QuickCam\eReg.exe (User 'SYSTEM')
O4 - .DEFAULT Startup: Logitech . Produktregistrering.lnk = C:\Programmer\Logitech\QuickCam\eReg.exe (User 'Default user')
O4 - Startup: Logitech . Produktregistrering.lnk = C:\Programmer\Logitech\QuickCam\eReg.exe
O4 - Global Startup: EZ-DUB Finder.lnk = C:\Programmer\EZ-DUB\EZ-DUB.exe
O8 - Extra context menu item: Download alle links med IDM - C:\Programmer\Internet Download Manager\IEGetAll.htm
O8 - Extra context menu item: Download FLV videoindhold med IDM - C:\Programmer\Internet Download Manager\IEGetVL.htm
O8 - Extra context menu item: Download med IDM - C:\Programmer\Internet Download Manager\IEExt.htm
O8 - Extra context menu item: Google Sidewiki ... - res://C:\Programmer\Google\Google Toolbar\Component\GoogleToolbarDynamic_mui_en_5F1A57F0B9B89E2E.dll/cmsidewiki.html
O9 - Extra button: (no name) - {5067A26B-1337-4436-8AFE-EE169C2DA79F} - C:\Programmer\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Skype add-on for Internet Explorer - {5067A26B-1337-4436-8AFE-EE169C2DA79F} - C:\Programmer\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O9 - Extra button: Skype - {77BF5300-1474-4EC7-9980-D32B190E9B07} - C:\Programmer\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O15 - Trusted Zone: http://*.danid.dk
O15 - Trusted Zone: http://*.danid.dk (HKLM)
O16 - DPF: {07D09E9E-C667-45DD-B035-217BC2A61A3B} (ActiveX sikkerhedssoftware Control) - https://www.portalbank.dk/package/sdc/external/activex/ActiveXSikkerhedssoftware-prod-1.30.cab
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1263411092156
O16 - DPF: {9DF01F00-08E7-4DBE-9070-94841463B3FE} (Util Class) - https://danid.dk/csp/authenticode/csp.exe
O16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} - http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\FLLESF~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762## (Bonjour Service) - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: Norman eLogger service 6 (eLoggerSvc6) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Elogsvc.exe
O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Programmer\Fælles filer\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
O23 - Service: Tjenesten Google Update (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Programmer\Google\Update\GoogleUpdate.exe
O23 - Service: Google Software Updater (gusvc) - Google - C:\Programmer\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: Process Monitor (LVPrcSrv) - Logitech Inc. - C:\Programmer\Fælles filer\LogiShrd\LVMVFM\LVPrcSrv.exe
O23 - Service: Norman NJeeves - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Njeeves.exe
O23 - Service: Norman ZANDA - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Zanda.exe
O23 - Service: Norman Security service (NPROSECSVC) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Ngs\Bin\Nprosec.exe
O23 - Service: Norman Scanner Engine Service (nsesvc) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\nse\bin\NSESVC.EXE
O23 - Service: Norman Virus Control on-access component (nvcoas) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\nvcoas.exe
O23 - Service: Norman Virus Control Scheduler (NVCScheduler) - Unknown owner - C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Nvcsched.exe (file missing)
O23 - Service: Norman Resource Provider (NVOY) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\npm\bin\nvoy.exe
O23 - Service: PLFlash DeviceIoControl Service - Prolific Technology Inc. - C:\WINDOWS\system32\IoCtlSvc.exe
O23 - Service: Norman Scheduler Service (Scheduler) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\scheduler.exe
O23 - Service: Ulead Burning Helper (UleadBurningHelper) - Ulead Systems, Inc. - C:\Programmer\Fælles filer\Ulead Systems\DVD\ULCDRSvr.exe

--
End of file - 9944 bytes

Jeg håber jeg har gjort det rigtigt.
23. januar 2010 - 19:56 #3
... der er jo ikke noget særligt at gi' af der...

[Internet Download Manager] - Hmmm... er der noget du skal bruge ?

---

Du kan også afinstall
* Adobe ARM
* GoogleUpdate
* Bonjour Service

---
Avatar billede New-bee Nybegynder
23. januar 2010 - 21:26 #4
Det er programmer jeg hele tiden har brugt og bruger.
Avatar billede New-bee Nybegynder
30. januar 2010 - 11:14 #5
Hej undskyld jeg først vender tilbage nu, men vi har haft en del problemer med internetforbindelsen i vores område.

Jeg har slettet de programmer, som du nævnte tidligere. Bruger dem alligevel ikke så tit.
Men det har stadig ikke hjulpet på den manglende hukommelse.

Så nu spørge jeg om min computer kan opgraderes så den kan køre windows 7.
30. januar 2010 - 12:30 #6
Avatar billede New-bee Nybegynder
30. januar 2010 - 13:35 #7
Den siger jeg skal udføre en brugerdefineret installation af windows 7 med 32 Bit.

Computeren skal bruge mindst 1 GB RAM for windows 7 kan køre optimalt.
Testen siger jeg kun har 896 MB RAM. Men computer er købt med 1024 MB RAM. Er nogen af RAMene står af??????

Er der nogle RAM Du vil anbefale og kan jeg få op til 4 GB RAM i Trods jeg kun har 2 slot.
30. januar 2010 - 13:57 #8
De resterende 128Mb bruges til Grafikkort delen...
Avatar billede New-bee Nybegynder
30. januar 2010 - 17:18 #9
Er der nogle RAM Du vil anbefale og kan jeg få op til 4 GB RAM i Trods jeg kun har 2 slot????
30. januar 2010 - 18:54 #10
Ta' dyret med til nærmeste computer bix og se hvad de ka' byde på ...
Avatar billede New-bee Nybegynder
30. januar 2010 - 19:24 #11
Ok. Måske ikke det jeg lige havde håbet du ville sige.
Men Tusind Tak for din hjælp.