Avatar billede jokerper Nybegynder
29. januar 2010 - 15:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er det nu? DNS + ikke fast ip

Hej Eksperter

Jeg har en server og en fast ip.

Denne koster mig en bondegård (IP)= 100.- pr. md.

Jeg vil derfor gerne opsige denne ip.

Men hvordan er det så man gør når jeg forsat gerne vil have min server til at virke - er der ikke noget med man bruger en DNS - opslag eller ???
Avatar billede mtj Nybegynder
29. januar 2010 - 15:14 #1
en DNS er en server hvor du kan spørge eks. Hvis jeg gerne vil ind på Google.dk hvor skal jeg så gå hen, Serveren giver så svaret som er en IP adresse. eks.

Non-authoritative answer:
Name:    google.dk
Addresses:  216.239.59.104, 74.125.77.104, 209.85.229.104

Dog er problemet bare at hvis du ikke har en statisk ip, kan du være ude for at den ændre sig sommetider.
det kan give problemer i at bruge en DNS (så som et domæne) hvis din ip alligevel ændre sig.
Avatar billede jokerper Nybegynder
29. januar 2010 - 15:26 #2
Ja, men jeg mener at der er en eller anden mulighed hvor jeg kan få serveren til selv at melde sig på en dns server og få opdateret sin nye ip - ER DETTE IKKE KORREKT?
Avatar billede jokerper Nybegynder
29. januar 2010 - 15:28 #3
- DDNS Service
After enabling DDNS Service, you can connect to this server by domain name.
    Enable Dynamic DNS Service
      Select DDNS server:
      Enter the account information you registered with the DDNS provider:
      User Name:
      Password:
      Host Name:
      Dynamic IP Address     Fixed IP Address

Sådan ser indstillingsmulighederne ud.
Avatar billede 8382-Quark Praktikant
29. januar 2010 - 18:42 #4
Tjek http://dyndns.dk
Opret en konto/profil så kan en dynamisk IP kaldes med samme navn Hvergang ;-)
Avatar billede jokerper Nybegynder
29. januar 2010 - 19:24 #5
Okay, nu har jeg oprettet mig derinde, men har foreløbig fast ip 1 måned endnu.

Men hvordan funker det rigtigt, jeg har igennem gratisdns.dk et domænenavn. mitdomæne.dk kan jeg stadigvæk godt bruge mit domænenavn på en eller anden måde.
Avatar billede quark-8382 Nybegynder
29. januar 2010 - 22:06 #6
Havde ikke forstået på spørgsmålet at du ville kalde din server via et domænenavn, jeg mener ikke at dyndns kan bruges til dette, desværre, håber at andre kan hjælpe.
Avatar billede jokerper Nybegynder
29. januar 2010 - 22:43 #7
Jeg har en nas server og ikke en fast ip-adresse. Samt et domæne "mitdomæne.dk".

Hvordan eller kan jeg overhovedet få det til at virke.

Min server har en funktion som kan indstilles til enable dyndns.org.

Hvad kræves der af viden for at sætte min webserver og ftp op med "dynamisk ip" vist nok.

Det skal lige siges at det hele har kørt med fast ip - men min ISP vil have 100.- pr. md. for en fast ip, derfor prøver jeg et alternativ.
Avatar billede Nereos Nybegynder
30. januar 2010 - 00:05 #8
jokerper, jeg gør præcis det du gerne vil.

Jeg bruger dyndns.com
1. Opret dig som bruger derinde
2. Under "My Services" er "Add Host Services"
3. vælg et navn og et site f.eks. "jokerper.homeip.net"
4. Under service type vælg host with ip address
5. tryk på Use auto detected IP address xx.xx.xx.xx
6. Tryk på add to cart i bunden af siden.
7. Gå ind på din router og find Dynamic DNS setup eller noget lignende.
8. Under hostname skriver du din host f.eks. "jokerper.homeip.net"
9. username skriver du det bruger navn du oprettet i punkt 2.
10. Password som du også oprettede da du lavede din bruger på dyndns.com
11. tryk save/gem/apply what ever
12. tryk show status

når jeg gør dette på min Netgear router står der "<xxx.thruhere.net/87.55.xxx.xxx> updated successfully at 04:51 PM, 01/29/2010. "
Avatar billede jokerper Nybegynder
30. januar 2010 - 07:51 #9
Kanon så er det gjort og så må jeg vente til min opsagte faste ip ikke kan bruges mere. For at teste om det virker.
Avatar billede jokerper Nybegynder
30. januar 2010 - 07:53 #10
Læg et svar tak.

Nereos med din forklaring tror jeg på at det skal komme til at virke korrekt.

Så jeg huskede rigtigt der fandtes en løsning med dynamisk ip og hjemmeserver.
Avatar billede Nereos Nybegynder
01. februar 2010 - 00:17 #11
Det var så lidt :)