Avatar billede dosmer Nybegynder
30. januar 2010 - 09:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

TV tænder automatisk

Mit B&O-fjernsyn tænder af sig selv, når der tændes for et apparat, som er tilsluttet fjernsynet med et scart-kabel.

Det er lidt dumt, da fjernsynet derfor også tænder, når min harddisk-recorder går i gang med en programmeret optagelse.

Kan man få det til at lade være med at tænde automatisk?

Jeg har hørt, at man kan klippe et ben af scart-kablet - er det korrekt, og i så fald hvilket ben?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2010 - 09:50 #1
Hej jo det kan du godt jeg mener det er ben 8 men du må hellere læse disse 2 link´s men husk så skal du manuelt vælge indgang.

http://www.abmedia.dk/video/scart.htm

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2010 - 09:51 #2
Du må have en powerknap på tv,  hvor du kan slukke det når du sætter harddisken til at optage. Jeg har fundet en side der viser monteringen i stikket, men er ikke sikker på hvilket ben der er tale om, og om man kan gøre det. Problemet i dit tilfælde er jo at kablet er fuldmonteret, og derfor tænder dit tv.
http://www.mastersystem.dk/modding/pinouts/scart.png
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 10:46 #3
Er der ikke en indstilling i tv'et hvor der er krydset af at det skal tænde?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2010 - 10:46 #4
http://www.bbuy.dk/product.asp?product=371
På denne side står der noget om "pin 8 sence", så jeg tror poko har ret i, at det er denne pin.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2010 - 18:59 #5
??
Avatar billede dosmer Nybegynder
30. januar 2010 - 20:01 #6
Tak for de foreløbige svar.

@220661: Jeg kan ikke så godt slukke, når jeg ikke er hjemme, og jeg synes ikke, det er så fedt, når jeg kommer sent hjem til et fjernsyn der kører på fuld drøn med Boogie. Jeg er heller ikke helt sikker på, at mine naboer er begejstrede. Jeg kan naturligvis trække stikket ud, inden jeg tager hjemmefra, men det har det med at glemme. Jeg ønsker simpelthen, at fjernsynet IKKE går i gang bare fordi der er noget andet der tænder.

@justrace: Nej, det er et gammelt billedrørs-tv, og det har meget, meget få indstillingsmuligheder, og jeg HAR testet dem alle.

@poko1: Jeg får det ud af dit svar, at det MÅSKE er ben 8. Men jeg vil egentlig godt være 100% sikker, inden jeg finder værktøjet frem.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2010 - 20:13 #7
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 20:20 #8
Hvis der er et andet scartstik, kunne det måske bruges?

Havde et ældre tv hvor funktionen også var, men den virkede kun på det ene stik.

Men det er vel bare at rykke det ben af, et nyt kabel koster jo ikke mange kroner, og tv'et tager ikke skade at det.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2010 - 20:22 #9
Kan se i andre tråde, ben 8 har andre funnktioner du mister ved at klippe ben 8 af. Og det er at du manuelt skal indstille tv til at modtage signalet fra harddiskoptager, formatskift over scart går også fløjten. Så det ændrer noget på betjeningen bagefter operationen. Tror jeg havde vænnet mig til at trykke på power knappen på tv når der skal optages, og have glæde af de funktioner det fuldmonterede stik giver.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2010 - 20:30 #10
Lad os slå et søm i det gamle BO har ingen af de funktioner som scart også understøtter det er kun den automatiske skifte funktion som virker på BO.
Avatar billede dosmer Nybegynder
30. januar 2010 - 20:34 #11
Nå, nu prøvede jeg at skille stikket i den ene ende af en scartledning ad og hive ledningen til ben 8 ud af hullet - og det virkede! Og fjernsynet skifter stadig fint mellem formaterne.

Så tak skal I have.

Smid et svar, hvis I vil have point.
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 20:36 #12
Ikke til mig.
Jeg bruger Sony. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2010 - 20:39 #13
Her er et svar
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2010 - 20:40 #14
Her er et svar
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2010 - 20:40 #15
Jeg skal ikke have point. Poko kom med det rigtige svar i #1, så han har fortjent dem alle.
Avatar billede dosmer Nybegynder
30. januar 2010 - 21:08 #16
@poko1: Du skal klikke på "skriv et svar" i det oprindelige spørgsmål ;-)