Avatar billede New-bee Nybegynder
30. januar 2010 - 19:55 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til ny RAM

Hejsa med jer derude.
Jeg er lidt ny i dette, så mit spørgsmål er I sikkert vandt til at læse om.

Jeg vil gerne opgradere min bærbar computer så den kan køre windows 7.

Min bærbar er en Fujitsu-Siemens Amilio L 1310G
1,60 GHz Processor
2x512MB DDR RAM 333, cl 2,5 PC27005-2533-1-A1
Grafikkort bruger 128MB RAM

Nogen steder har jeg fået fortalt jeg kan få 2x2GB RAM i mens andre siger kun 1x1GB RAM.
Og hvilke RAm jeg skal købe er et stort SPØRGSMÅL?

Er der ikke nogen derude som vil hjælpe en pige som er lidt LOST hvad det angår???

PS. Køre med win XP HOME sp3. Og bruger næsten aldrig computer til spil.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
30. januar 2010 - 20:22 #1
Hej

Du har allerede 1 Gb ram - hvilket er nok til at afvikle Windows 7.

Jeg har selv Windows 7 på min bærbar med en lille 1.6 GHz Atom CPU (langsommere end den Celeron M 1.6 GHz du har) og 1 GB ram, og sågar kun et onboard grafikkort.

Den kører Windows 7 tæt på lige så hurtigt som Windows XP kørte derpå - taget i betragtning at du har både en hurtigere CPU og grafikkort så synes jeg du skal spare pengene og besværet i at finde ny ram - det vil simpelthen ikke være det værd.
Avatar billede New-bee Nybegynder
31. januar 2010 - 07:42 #2
OK. Men i følge windows Upgrade adviser siger den:
Du skal udføre en brugerdefineret installation af Windows 7 med 32 bit og derefter geninstallere dine programmer. Sørg for at sikkerhedskopiere dine filer, inden du går i gang.
HVilken version bruger DU?

Computeren skal bruge mindst 1 GB RAM, for at Windows 7 med 32 bit kan køre optimalt. Jeg har kun 896 MB ledig RAM.

Grunden til jeg også vil have flere RAM er fordi min computer, som jeg ellers er tilfreds nok med, er begyndt at tænke langsomt. Det er tit den ikke svare.
Har prøvet at få løst problemet i denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/899298#reply_7530384, men der var ikke så meget at komme efter.

Har hørt RAM er blevet lidt billigere, så derfor ville jeg gerne offre lidt på den. Jeg kan sikkert også lære lidt af det selv.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
31. januar 2010 - 10:47 #3
Ahh, så er det delt ram dit grafikkort har.

RAM er desværre ikke blevet billigere - for et års tid siden lå de rigtigt lavt i pris, men de har steget stødt siden (og vi snakker om store prisstigninger, over 50 % på et år), så det er egentlig ikke så fantastisk billigt mere.

Hvis din PC er blevet langsommere over den sidste tid skyldes det nok ikke ram men nærmere en overfyldt pc (mange programmer, også ubenyttede, ting der kører i baggrunden, muligvis spyware og hvis den er helt gal, virus).

Men hvis du skal have ram så skal det være af typen "SO-DIMM 200" da det er den type der er i din bærbar.

http://kortlink.dk/edbpriser/7dnq her kan du se dem som er, med minimum 1 GB - så kan du købe to ram blokke.

Personligt ville jeg forsøge at installere Windows 7, og hvis det kører helt forfærdeligt så derefter opgradere.
Avatar billede New-bee Nybegynder
31. januar 2010 - 12:14 #4
OK jeg vil nok prøve mig lidt frem med win 7 først.
Er der nogen RAM Du evt. vil anbefale??? Mærke osv. jeg ved ikke hvad alle disse numre betyder? Kan man ikke få 2x2GB???

Jeg vil dog lige sige, at jeg personligt ikke mener min computer er fyldt. Ud af 100GB harddisk har jeg ca. 63GB ledig plads.
Har faktisk kun printerprogram, skriveprogram, brænderprogram, ccleaner, Norman security suit, webcamera, InterVideo WinDVD, windows live, skype og en masse dokumenter + windoes standard programmer. Programmerne er sat til ikke at starte op ved opstart, når jeg nu ikke lige bruger dem hver gang computer er tændt. Jeg starter manuelt når jeg skal bruge programmet.
Har lige formateret harddisk og geninstalleret win XP for at udbedre problemet. men det hjalp ikke.

Men jeg kan end ikke se DVD på den mere. Hver gang jeg prøver siger den bare der ikke er nok hukommelse. Har tidliger fået at vide det nok var ramene og at jeg skulle skifte dem ud.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
31. januar 2010 - 18:09 #5
Hmm det virker lidt underligt den rent faktisk siger der ikke er nok hukommelse til at se DVD med.

Men ja det virker da som en fornuftig opsætning når du har haft den formateret. Men husk nu der også er alt muligt andet som du muligvis glemmer (f.eks. java som som standard starter i baggrunden, samme med adobe reader, og mange andre småting som man normalvis har)

Mange bække små :)

Jeg skal ikke gøre mig klog på ram til bærbare - men når du ikke skal overclocke osv så betyder det ikke så meget.

De PC2700/333 Mhz er samme hastighed som du har pt. så er du sikker på din computer understøtter dem.

Men de Transcend og Corsair som vises som øverst, de er skam udemærket mærker.
Avatar billede New-bee Nybegynder
31. januar 2010 - 18:55 #6
Hvad mener du med overclocke???? Og kan jeg virkelig kun få 2 GB i den.

Har spurgt i computercity i Odense og de mente det kunne være ramene.

Det er et problem der langsomt er kommet inden for de sidste 6 måneder og bare blevet værrer.
Selv når jeg bruger internettet siger den nogle gange at den ikke svare.

Jeg er fuldstændig klar over adobe og jave starter automatisk, men det har jeg også slået fra. Før problemet opstod var det ikke slået fra.

At sætte RAM i kan jeg selv klare, men at sende den til reparation udenfor garanti er squ for dyrt.

KAN DU FORSTÅ JEG ER LIDT LOST MED DETTE.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
31. januar 2010 - 21:13 #7
Overclocking er ikke noget man gør ret ofte på laptops, så det skal du ikke bekymre dig om.

Det tyder vist på dem i Computercity bare håbede på at sælge dig lidt ram.

Hvis computeren før har kørt som den skal, så kan den skam også gøre det igen uden du skal opgradere den.

Lige for at vende tilbage til dine forrige spørgsmål:

Bundkortet i din bærbar understøtter kun op til og med 2 GB ram, så der er ingen finte i at købe 2x2 GB, da du kun vil kunne udnytte 2 GB totalt.

Valg af Windows 7 version, din bærbar understøtter 64-bit, så den udgave kan du fint vælge, men da du kun har 1-2gb ram, så er det ligegyldigt om du vælger 32 eller 64 bit.

Personligt ville jeg tage 64 bit, mest fordi det er fremtiden.

Jeg synes du skal:

1. Anskaffe dig Windows 7 64-bit Home Premium
2. Installere det og selvfølgelig være opmærksom på ikke at fylde computeren med ligegyldige programmer.
3. Jeg vil være svært overrasket hvis det kører dårligt

Hvis det er tilfældet så køb da noget mere ram, men det er meget underligt hvis det er nødvendigt.
Avatar billede New-bee Nybegynder
31. januar 2010 - 21:29 #8
OK. Mange tak for din store hjælp.

Tænkte også selv at dem i computercity bare ville sælge noget. Derfor jeg begyndte at søge hjælp herinde.

Jeg prøver at gøre som Du siger, med at anskaffe windows 7 og tage det hele derfra.

Det er lige det der med tiden Du ved nok. En ren installation tager jo tid. Men det er vist mit mindste problem.

TUSIND TAK FOR AL DIN HJÆLP OG SEVICE.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
31. januar 2010 - 22:18 #9
Hehe ja jeg kender det absolut godt - man skal lige sætte en dag til side for at få alt geninstalleret og indstillet som man er vant til. Men når det så kører, det er lækkert.

Det var så lidt, håber du har held med det :)
Avatar billede New-bee Nybegynder
01. februar 2010 - 19:08 #10
Har tænkt lidt over det. Er Du sikker på Du mener Windows 7 64-bit Home Premium og ikke Windows 7 32-bit Home Premium, da jeg kun har 1GB RAM hvor af de 128MB går til grafikkort????????