Avatar billede macho Praktikant
02. februar 2010 - 16:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overfør data direkte fra Word-formular til Access DB

Jeg har en formular i Word 2003, som indeholder en formular med alm. tekstfelter og rullelister.
Kan man overføre disse data direkte til en access 2003 database, v.hj.a. en VBA-macro kode? Evt. en ekstern henvisning til guide vil være dejlig...

På forhånd tak...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. februar 2010 - 17:36 #1
Se denne engelske artikel:
http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=136

I den finder du også link til indledende artikler om formularer (forms) mm.

Bemærk, at du fra Word kan eksportere data fra en formular uden brug af VBA. Vælg Funktioner > indstillinger > fanen Gem og slå den indstilling til, der hedder noget i retning af "Gem formulardata" (har ikke pt. den præcise betegnelse på dansk - hedder "Save data only for forms" i engelsk version). Når du efterfølgende gemmer formularen, oprettes der en txt-fil, som du har mulighed for at importere i et andet program til behandling.
Avatar billede macho Praktikant
02. februar 2010 - 19:20 #2
Tak Lene - artiklen er noget rod bl.a. med gamle henvisninger til sider, som ikke længere eksisterer.

Derimod lyder det faktisk som en god idé, hvis man kan "Save data only for forms" i en txt-fil. Men det vil kun virke, hvis txt-filen kan opdateres løbende (altså ikke flere end én fil) når formularen eksekveres - igen og igen... måske?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. februar 2010 - 22:06 #3
Her er et direkte link til den side, som første link i artiklen burde have ført til:
http://www.mousetrax.com/techpage.html#autoforms

Der er i alt 5 artikler om forms, hvoraf den, jeg linkede til først, er nr. 5.

Se denne artikel, "Exporting Word Form Data", for forklaring på brugen af Word's "Save data only for forms"-funktion:
http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=238

Nu ved jeg jo ikke, i hvilken sammenhæng din formular bruges. Det sidste, du skriver, lyder for mig som om det er samme person, der i gen og igen udfylder samme formular med nye værdier. Hvis det i stedet er mange forskellige personer, der skal fylde data i samme formular, så lav den som en skabelon og lad brugerne oprette et nyt dokument på basis af skabelonen. Så får du alle de udfyldte formularer som separate filer, og du har alle data.
Avatar billede macho Praktikant
02. februar 2010 - 23:07 #4
Lækker, lene - fantastisk med linket til artiklen. Kan få det hele til at spille helt som jeg ønsker det nu med at date ryger direkte i db.

I øvrigt kan jeg fortælle, at formularen udfyldes mange gange i løbet af en dag (ud fra en skabelon) til forskellige hændelser - derfor det gode overblik, som en db kan give!

Tak for hjælpen - giv mig et svar...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. februar 2010 - 01:52 #5
Velbekomme. Godt at høre, at du fik det til at virke.