Avatar billede BrJoe Nybegynder
05. februar 2010 - 04:35 Der er 11 kommentarer

mod_rewrite hjælp til urls

Er ikke god til det her, og mit eneste formål er at få nogen flottere letlæselige urls og bedre søgevenlige, som mange siger. Har prøvet mig frem tusinde gange, forstår ikke så meget!

Vil gerne have at sider som mitdomæne.dk/index.php bliver til f.eks mitdomæne.dk/start/

Og f.eks. mitdomæne.dk/produkter.php?pid=23 bliver til mitdomæne.dk/produkter/23/

Kan nogen hjælpe mig?

Her er noget jeg startede på (prøvede på). Og ved ikke hvordan jeg kalder dem i linket? :-s

RewriteEngine on
RewriteRule ^produkter/([0-9]+)/$ produkt.php?produktid=$1

Men det til dem med id'er, hvad med uden id'er? Og hvordan kalder jeg dem i mine links? - Det er mine spørgsmål.

På forhånd tak.
Avatar billede repox Seniormester
05. februar 2010 - 08:25 #1
Er der nogen særlig grund til at domænets rod skal hedde /start ?

Du siger du gerne vil have at /produkter/23 sender dig til produkt.php?pid=23, men i din rewrite sender du dem videre til produkt.php?produktid=23

Mod rewriting kan være tricky og det er oftest nemmest at finde en færdig løsning til at hjælpe en videre med de her besværlige ting, så man kan koncentrere sig om at komme videre med sin applikation.
Avatar billede BrJoe Nybegynder
05. februar 2010 - 13:39 #2
Ja det var en fejl, men det er ikke sådan det ser ud i min kode. I min kode står der produktid og ikke pid, det skrev jeg fordi det var lidt hurtigere. Så det ikke lige i går aftes.
Men i min php bruger jeg altså produktid og det passer fint.

Nej der er ikke nogen særlig grund til at domænets rod skal hedde /start.. Men jeg vil gerne have at når man klikker i menuen på f.eks. produkter vil der stå bla.dk/produkter og når man klikker sig derfra og til forsiden igen vil der jo stå bla.dk/index.php?

Ja det er r*v tricky, og det irriterer mig jeg ikke kan forstå, og ja netop bare komme videre.
Avatar billede repox Seniormester
05. februar 2010 - 13:43 #3
Du bestemmer selv om du vil linke til index.php. Du kan også bare linke til dit domænes rod.

Men var det ikke en idé at anvende et færdigt framework istedet for at oprette særlige regler for hver af dine sider? Eller er du kommet så langt i udviklingen at det vil være omsonst at lægge det om?
Avatar billede BrJoe Nybegynder
05. februar 2010 - 13:49 #4
Nårh, ja det kan jeg jo selvfølgelig bare gøre.

Når du siger framework hvad tænker du så? Php framework eller?
Hvis ja, så er jeg sådan set færdig med det jeg har lavet og ville egentlig bare gerne prøve at lave mine urls om til lidt mere letlæselige og flottere.
Avatar billede repox Seniormester
05. februar 2010 - 13:51 #5
Ja, jeg tænker noget php framework som codeigniter eller lignende.
Det er jo relativt nemt at få sådan noget op at stå - og så kan du få dine pæne URL'er.
Avatar billede BrJoe Nybegynder
05. februar 2010 - 14:00 #6
Så det er simpelthen for besværligt uden? Eller hvad?
Avatar billede repox Seniormester
05. februar 2010 - 14:02 #7
Jeg vil sige du kan spare dig en masse besvær med rewrite rules ved at anvende et framework til at behandle dine requests, hvis det er for at imødekomme ønsket om pæne URL's.
Ellers skal du sidde og vedligholde dine rewrites og tilføje regler til, hver gang du mangler en pæn url.
Alternativet er at du skriver din egen handler i PHP til at lave pæne URL's, men der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen (medmindre det er for at lære). Og ved at bruge et framework kan du spare dig en masse tid og tilføje funktionalitet hurtigt og effektivt.
Avatar billede BrJoe Nybegynder
05. februar 2010 - 14:19 #8
Hm, men du kan ikke hjælpe mig med det andet så? Skal bare kun have lavet det på sider som index.php produkter.php referencer.php og kontakt.php..
Avatar billede repox Seniormester
05. februar 2010 - 14:21 #9
Well, hvis du gerne vil have lavet dine rewrite regler, vil jeg anbefale dig at spørge i Apache kategorien. Der sidder nogle hoveder som er rigtig hårde til det.
Avatar billede BrJoe Nybegynder
05. februar 2010 - 16:00 #10
Mange tak for svarene repox, svar for point :-)
Avatar billede repox Seniormester
06. februar 2010 - 13:04 #11
Det fik du her.