Avatar billede alleslev Nybegynder
14. februar 2010 - 13:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Søgemaskine optimering & placering af META tags

Hej

jeg har et spørgsmål vedr. søgemaskne optimering og placering af meta tags.

når man har en side der er bygget op omkirng default.asp hvor undersider blot inkluderes under, det vil sige det er kun default.asp der loades hver gang man klikker rundt, er der så nogen ide i at placere meta tags keywords i undersiderne som jo bare inkluderes i default som selvføgelig indeholder meta tags.

eller er det en fordel i forhold til at søgemaksinerne søger i andre filer en default.asp.
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 14:06 #1
SEO er i høj grad mere og andet end metatags - men det er dog stadig en fordel med unik meta description og keywords pr side du har.

Det lyder lidt underligt hvis du mener du både kan have metatags i din default og på dine inkluderede undersider for du kan jo kun have dem ét sted i din kode, nemlig i head. Men kigger du på denne artikel - http://web-dev.dk/post/2008/03/Masterpage-look-a-like-i-ASP.aspx - får du en let opskrift på hvordan du simpelt kan styre både din title og metatags unikt pr side.
Avatar billede alleslev Nybegynder
14. februar 2010 - 14:57 #2
Jeg har jo indsat metatags i mine undersider for at der ville blvie større chance for at søge robotterne finder dem. men filerne virker ikke uden default.asp hvor de inkluderes i. og det resultere at når f.eks. default.asp?side=forside lodes så er der både meta tags i toppen som jo er i default.asp og metatags midt i siden, der hvor forsiden blvier inkludert.

Men tror måske jeg har misforstået søge robotternes måde at læse sider på. ligesom det ikke vil være muligt at loade forside.asp direkte i browseren, så læser eks. google vel heller ik i den fil, men i default.asp?side=forside

Er det rigtig forstået??
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 15:09 #3
meta-tags hører kun til i head og det giver kun mening at have én meta keywords og én meta description - så det du er ude i lyde både skævt og invalid.

Jeg forstår ikke helt dit andet spm - men søgemaskinerne kan læse de sider du stiller til rådighed i form af links på din side så hvis du har et link der hedder default.asp?side=forside vil den læse dén side og ikke forside.asp. Det er derfor jeg mener du skal lave en anderledes struktur, fx som foreslået i artiklen.
Avatar billede alleslev Nybegynder
14. februar 2010 - 15:13 #4
Som jeg har forstået ind til nu så så skal jeg kun have meta tags i default.asp og så bruge en funktion til at ændre indholdet af disse, alt efter om man er på default.asp?side=forside eller på default.asp?side=kontakt

dette må være korrekt forstået??
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 15:26 #5
mere eller mindre ja - men jeg ville nu gøre det lettere for mig selv og bedre for søgemaskinerne at kalde siderne for forside.asp og kontakt.asp. Tutorialen er ren copy/paste.
Avatar billede alleslev Nybegynder
14. februar 2010 - 15:34 #6
Yes...det kan jeg godt se ideen i, men så skal jeg ændre hele min opbygning, den er jo bygget sådan at top, bund og navigation. ligger fast i default.asp og så inkluderes de forskelliger under sider efter behov, midt nede i default.asp. kan ik se at din metode fra tutorialen kan sættes direkte ind i min side opbygning eller??
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 15:44 #7
hvis du vil beholde din nuværende struktur må du leve med de fordele og ulemper det nu engang giver - uden at kende nærmere til din kode lyder det i hvert fald som om du ikke slipper for at omstrukturere en del af det for at få mulighed for at ændre vigtige ting i din head.
Avatar billede alleslev Nybegynder
14. februar 2010 - 15:47 #8
Ja tror ik det kan lade sig gøre. jeg overvejer at inkludere en fil over min head med oplysninger om titel, keywords, og description og så bruge querystring til at hente forskellige oplysninger ind i Head alt efter hvilken side man er på - bliver resultatet ik det samme til sidst rent funktions mæssigt??
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2010 - 16:00 #9
Hvis du er i gang med at lave en ny side har jeg meget svært ved at se gevinsten i at opfinde nye løsninger der besværliggør vedligeholdelse når du har fået serveret en bedre løsning både i forhold til SEO og dit arbejde - tilretter du et eksisterende site er det selvfølgelig noget andet og så kunne dit forslag sagtens være måden at gøre det på.
Avatar billede alleslev Nybegynder
14. februar 2010 - 16:16 #10
Super...så bliver det denne metode i første omgang. tak for hjælpen.