Avatar billede carnevalle Nybegynder
17. februar 2010 - 00:55 Der er 9 kommentarer

Opsætning af D-Link DSL 320B hos Telenor

Hej eksperter!

Jeg har længe haft problemer med min standard Zyxel P-660R-D1, da den simpelthen fungerer rigtig rigtig dårligt. Jeg har - på trods af port forwards osv. - svært ved at spille online via PS3.

Jeg har derfor kastet mig ud i at forsøge at sætte mit eget udstyr på deres linie, men det går ikke specielt godt. Er der nogen på dette forum der har erfaring med at koble et D-Link 320B modem op mod en Telenor-forbindelse?

Jeg har - efter bedste evne - forsøgt at kopiere indstillingerne fra min nuværende router:

PPPoA
VC Mux
VPI: 0
VCI: 35
Avatar billede smartebenny Nybegynder
20. februar 2010 - 19:45 #1
kan du ikke sætte den op som en bridge, og lade din router eller PC håndtere forbindelsesopsætningen ?
Avatar billede carnevalle Nybegynder
22. februar 2010 - 11:08 #2
Skal jeg sætte min d-link eller min Zyxel op som en bridge?

Jeg er simpelthen træt af at slås med Zyxel-routeren og vil derfor gerne tilslutte mit eget modem til forbindelsen.

Jeg kan slet ikke få hul igennem på d-link modemmet...
Avatar billede Ksholm Nybegynder
24. februar 2010 - 22:24 #3
Grunden til at du nok ikke kan få det til at virke med din egen router kan være 2 ting

1) linjen er lukket til kun 1 mac adresse, løsning skift til den router du ønsker og ring ind til supporten og bed dem reset din linje pga skiftning af router.

2) du er tvungen til at bruge en router som er udleveret af dem, denne mulighed er svær at komme uden om

Det er desværre nok den sidste mulighed der er den rigtige
Avatar billede Ksholm Nybegynder
24. februar 2010 - 22:32 #4
Jeg glemte at spørger om du havde lavet port forwarding på din zyxel

det her er portene efter hvad jeg kan finde
TCP: 80, 443, 5223
UDP: 3478, 3479, 3658, 4658.

Eller den forkromede løsning static ip og dmz
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
26. februar 2010 - 12:33 #5
Jeg tror desværre ikke at Telenor er frisk på at du skifter dit modem ud med dit eget.
Dengang jeg selv kørte med Fullrate måtte jeg ikke engang skifte firmware til en nyere firmware end den de selv promoverede på deres hjemmeside. Det kan jo heller ikke forventes at de skal kunne håndtere 4000 forskellige slags modems i hele deres kundesegment. Men skriv endelig hvis du får lov.
Men tror ikke du kommer længere før du har fat i Telenor.
Avatar billede carnevalle Nybegynder
27. februar 2010 - 16:12 #6
Hey!

@Ksholm
Jeg tror ikke at linien er spærret til 1 MAC-adressse, da de nu har sendt mig to routere af sammen mærke (selvom jeg har bedt om en anden). Jeg går ud fra, at jeg bare kan koble disse på linen.

Jeg har også forwardet i stor stil og også flere porte end du nævner, da f.eks. Fifa 10 kræver nogle specifikke porte.

Jeg har også eksperimenteret med DMZ, men jeg ved ikke helt, hvordan det fungerer på min Zyxel 660r-d1. Man kan sætte noget der hedder 'default server', men det fungerede tilsyneladende dårligere end port forwarding.

@Scapegoat

Jeg har flere gange haft fat i Telenor, men de virker ikke specielt kompetente. Det virker som om, at de ikke kan svare på ret meget udenfor deres support-guide.

Jeg har snakket med dem om at sætte en bedre router på, hvor de sagde at det anbefalede de ikke og kunne i øvrigt ikke supportere, men han sagde ikke noget om, at det var umuligt.

Jeg tror jeg vil supplere med et andet spørgsmål. Hvem kan anbefale en rigtig god udbyder i DK. Jeg tror efterhånden at jeg, efter mange mange år, kaster håndklædet i ringen med Cybercity/Telenor.
Avatar billede droopy Nybegynder
28. februar 2010 - 10:41 #7
Hvis du har Telenor er din linje ikke låst til en mac adresse, så du kan godt skifte dit udstyr.

Men ud fra det du skriver i første indlæg har du ikke indtastet dit DSL nr og dit password? Eller har du bare udlandt dette? Så langtid du ikke indtaster dette kommer du ikke online.
Avatar billede carnevalle Nybegynder
28. februar 2010 - 11:26 #8
@droopy

Jeg har også indtastet mit DSL-nummer og mit password, men der er stadig ingen cigar.
Avatar billede okran Nybegynder
12. marts 2010 - 20:42 #9
prøv at slå DHCP til på din dlink og lad den dele en ip ud til din maskine.