Avatar billede bas Forsker
17. februar 2010 - 14:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

wav fil til lyd-CD - .cda

Hej

Jeg har et (eller måske flere) kassettebånd, som jeg gerne vil have brændt over på en lyd-CD, sådan, at det kan høres både på en almindelige CD-afspiller og på en PC.
Den aktuelle optagelse er lavet i én lang køre - der er altså ikke ophold imellem sange / speak.

Det er lykkes mig at lave en .wav fil vha. programmet Audacity
http://audacity.sourceforge.net/

Men det er efter flere forskellige forsøg ikke lykkes mig at
få det til at spille i en almindelig CD-afspiller.
Så vidt jeg har forstået det, skal formatet være .cda for at det virker i en almindelig afspiller - eller hvad?

Derfor må jeg skulle have konverteret min .wav fil til en .cda fil, inden den brændes på en CD. Derfor skal jeg måske bruge en converter - men hvilken?

Jeg bruger Windows Vista, og har før fået at vide, at jeg ville kunne bruge Windows Media Player til at konvertere / brænde, men det er ikke lykkes mig. Det samme er tilfældet med programmet CD Burner XP.

Nu tænker jeg så på, om jeg ville kunne bruge iTunes 9 til konverteringen og brændingen?
Men konverterer den til .cda, hvis jeg vælger at brænde til lyd-CD?
Eller skal jeg have fat i Nero 9 eller Nero 9 Lite eller lign.?

Hvad er den nemmeste og sikreste procedure i det hele taget mht. at få hentet lyd fra kassettebånd ind på PC'en og til at få det konverteret og brændt til lyd-CD?

Jeg vil helst undgå at spilde alt for mange flere CD-ROM'er ;-)

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede j-johansen Nybegynder
17. februar 2010 - 14:58 #1
Du skal bare brænde dine lyd-filer som en musik-cd, og så er det det... Det lyder som om du har brændt som data-cd, og det er jo så altså forkert...
Avatar billede bas Forsker
17. februar 2010 - 15:03 #2
Ok, men vil jeg kunne brænde min wav fil til (.cda) lyd CD ved at brænde som lyd CD i iTunes?
Det siger måske sig selv men alligevel ;-)
Avatar billede Bodillen Nybegynder
17. februar 2010 - 15:23 #3
Her er et godt lille gratis program, som klarer det http://cdburnerxp.se/
Avatar billede j-johansen Nybegynder
17. februar 2010 - 16:13 #4
Kender ikke ITunes, men ja, det burde gøre det... Media Player, CDBurnerXP osv burde nu også kunne...
Avatar billede bas Forsker
17. februar 2010 - 19:38 #5
Ok, så de eneste to programmer jeg umiddelbart behøver er
Audacity og CDBurnerXP?

Jeg har nu installeret CDBurnerXP.
Proceduren er så herfra nedenstående?

Åbn CDBurnerXP
Vælg Lyd CD > OK
Træk min .wav fil ned i brænde-vinduet
Klik på Brænd

Skal jeg vælge No pause between tracks, når
optagelsen er lavet ud i én køre?
Jeg kan også se, at jeg kan vælge Simuler brænding.
Kan / skal jeg bruge det til noget?

Er der nogen steder, hvor jeg kan se, om output-formatet
nu også er .cda, inden jeg brænder, eller er det bare altid
det, når man vælger Lyd CD?
Avatar billede j-johansen Nybegynder
17. februar 2010 - 20:19 #6
Din procedure lyder rigtig, men har ikke lige programmet installeret på denne computer...

No pause between tracks er kun relevant hvis du har flere filer.
Ifølge lyd-cds-specifikationerne (eller hvad det nu hedder) skal der være 2 sekunders pause imellem hver track (altså hver fil når du brænder), men det 'fixed' denne indstilling så... Men det er som sagt fuldstændigt ligegyldigt, hvis du kun har en enkelt fil. Hvis du splitter filen op i mindre "bidder" burde du ved at vælge denne indstilling ikke få nogle pause (altså principielt opnå det samme som hvis du ikke havde splittet den op, bortset fra du nu kan gå til næste opsplitning via din fjernbetjening eller whatnot).

Simuler brænding brænder ikke rent faktisk noget, og tester vist bare om din computer kan følge med til at fodre din brænder med data på den valgte hastighed.

Man kan ikke se hvordan output formatet ser ud, men at det lige hedder .cda er vist arbitrært (og sikkert også kun en windows-ting), for en lyd-cd har (så vidt jeg husker) som sådan ikke noget med filer at gøre...
Så når du vælger lyd-cd i dit brænderprogram så skal programmet nok brænde det rigtigt ;)
Avatar billede bas Forsker
17. februar 2010 - 22:36 #7
Jeg har nu prøvet at brænde .wav-lydfilen som lyd CD i iTunes, og der er desværre sket det, der er sket alle de andre gange, hvor jeg har forsøgt, at CD-afspilleren ikke kan finde tracket og bare skriver No disc.
Måske er det bare generelt et problem, at det er én lang .wav fil (ca. 45 minutter) og ikke flere alm. musik tracks?

> Hvis du splitter filen op i mindre "bidder" burde du ved at
> vælge denne indstilling ikke få nogle pause (altså principielt > opnå det samme som hvis du ikke havde splittet den op, bortset > fra du nu kan gå til næste opsplitning via din fjernbetjening > eller whatnot)

Kan jeg gøre noget for automatisk at få .wav-lydfilen splittet op i 10 - 15 eller flere tracks? Skal jeg i så fald have fat i
et særligt program til det?
Avatar billede bas Forsker
17. februar 2010 - 23:09 #8
Hmm, det ser ud til, at Audacity også har en splitter-funktion:
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=files&i=split

Derudover har jeg fundet:
http://www.pistonsoft.com/mp3-splitter.html

Spørgsmålet er så, om det mon vil hjælpe noget at splitte lydfilen op i flere og mindre bidder.
Avatar billede j-johansen Nybegynder
18. februar 2010 - 09:37 #9
Der er vel også den mulighed at den cd-afspiller du prøver at afspille filerne i ikke kan læse brændte cd'er...

Hvis du smider cd'en brændt som musik-cd i computeren, hvad ser du så, hvis du går ind på drevet?
Avatar billede bas Forsker
18. februar 2010 - 10:10 #10
Min CD-afspiller plejer ikke at have problemer med at læse brændte cd'er. Jeg har lige prøvet på min anden CD-afspiller, og denne har også store problemer med at finde tracket.
Efter et godt stykke tid lykkedes det dog for den at afspille tracket. Men da jeg efter lidt tid prøvede at stoppe og derefter starte igen, kunne den slet ikke finde tracket igen.
Kan det ikke være fordi tracket simpelthen er for langt?
Eller kan man gøre noget for at "markere" tracket tydligere i forbindelse med brændingen?

Jeg har haft kontakt med en mand i Århus, der kan hjælpe mig med at få båndet ført over på CD, så måske skal jeg bare have fat i ham igen. Men nogle gange bliver man jo lidt stædig ;-)

CD-ROM'en er af typen CD-R.

Jeg har prøvet at lægge CD'en i drevet igen, og der står følgende ved drevet:

På selve drevet: Dvd-rw-drev (D:) Audio CD

I selve indholdet står der:
Track01.cda
Type: CD-lydspor
Avatar billede j-johansen Nybegynder
18. februar 2010 - 10:26 #11
Hmm... Måske cd'en ikke er blevet "lukket"... Så kan det godt være svært for en cd-afspiller at læse cd'en... Lyder dog underligt at programmerne ikke gør dette som standard.

Du kan også evt. prøve at brænde ved lavere hastighed.
Avatar billede bas Forsker
18. februar 2010 - 10:47 #12
Du/I mener altså ikke, at tracket kan være for langt?

Kan man gøre noget for at sørge for at CD'en bliver "lukket"
i forbindelse med brændingen?
Jeg regner med at holde fast i at bruge CDBurnerXP, medmindre
et andet program anbefales. Jeg vil ikke bruge Nero 9, det er simpelthen for tungt til min smag.
Avatar billede j-johansen Nybegynder
18. februar 2010 - 10:59 #13
Skulle ikke mene at tracket kunne være for langt (med mindre der er længerer end hvad der er plads til på discen)...

Mht at lukke cd'en:
Nu har jeg ikke programmet installeret selv, men ifølge screenshot tre på siden http://cdburnerxp.se/en/screenshots vil jeg foreslå du forsøger dig med at vælge "disc at once" som "burn method"...
Avatar billede j-johansen Nybegynder
18. februar 2010 - 10:59 #14
Oh... og et kryds i "finalize disc" vil nok også være på sin plads...
Avatar billede bas Forsker
18. februar 2010 - 12:28 #15
Tak for dine forslag.

Hmm, jeg kan se, at både No pause between tracks (svarende til Disc at once på skærmbilledet på http://cdburnerxp.se/en/screenshots) og Afslut CD/DVD (vel svarende til Finalize disc) i forvejen var / er valgt hos mig.
I mine tidligere forsøg har jeg også forsøgt med at nedsætte brændehastigheden, uden at det ændrede noget.

Måske skal jeg bare give op.
Avatar billede j-johansen Nybegynder
18. februar 2010 - 12:52 #16
Ja de har vist re-designet deres interface siden de screenshots blev taget... Mit umiddelbare sidste bud vil være at bruge 2 sec gap (og nej, no pause between tracks har intet med disc at once at gøre)... Der skal som sagt, ifølge specifikationerne af en lyd cd, være 2 sekunders mellemrum mellem tracks... måske din afspiller ikke understøtter andet... Ellers ved jeg ikke lige... Måske det er nogle dårlige skiver ;)
Avatar billede bas Forsker
28. februar 2010 - 17:55 #17
Jeg regner med at få det lavet ude i byen i stedet.

j-johansen vil du have points?
Du er trods alt kommet med mange gode løsningsforslag.

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede bas Forsker
28. marts 2010 - 10:47 #18
j-johansen vil du have points?
Du er trods alt kommet med mange gode løsningsforslag.

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede j-johansen Nybegynder
28. marts 2010 - 11:33 #19
Oki