Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
17. februar 2010 - 19:45 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Autoopdatere opdateret felt

Hej

Er der en metode til hvis man har et opdateret felt hvorpå man så kan logge datoen for opdatering.
Her tænker jeg på

[tbl_xxx.update] = format(now(), "dd-mm-yyyy")
for ændringer af et felt i en given formular.
Jeg ville gerne undgå at skulle indsætte koden i hver eneste AfterUpdate event for hvert felt mv. Der må være en mere generel tilgang eller...?

Jeg har haft kigget lidt rund på eksperten, og kan se at makeiteasy.dk og spg begge har lavet løsninger med komplette logs mv. det er ikke det jeg er interresseret i, mere om man kan 'føle på alle felter på en gang'. "AfterUpdate.anyfield..."
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
17. februar 2010 - 19:50 #1
Er det en egenskab som kan sættes på en formular? Mangler lige Access at teste på nu, men det var lige en tanke jeg fik efterfølgende.
Avatar billede fdata Forsker
17. februar 2010 - 19:56 #2
Formularen har altså også en AfterUpdate hændelse ;o)
Avatar billede fdata Forsker
17. februar 2010 - 19:57 #3
Hov. Vi krydsede hinanden; men ja, du er på sporet ;o)
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2010 - 20:00 #4
Som I er inde på, kan du indsætte flg. i formularens AfterUpdate eller BeforeUpdate:

Me.FELTNAVN = Now()
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
17. februar 2010 - 21:02 #5
Nu kunne jeg jo prøve, men som jeg skrev har ikke Access lige her: Hvordan fungerer det med subforms? Har adresser i en sub, og de skal kun opdatere hvis... og personoplysninger i hovedform, den skal ikke opdatere ved ændringer i sub.
Er der nogen udredning af den problematik noget sted?
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2010 - 21:10 #6
Hvis du står i mainform, kan du opdatere et felt i en sub ved først at definere subform således:

Me.DIN SUB!FELTNAVN = Now()
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
18. februar 2010 - 09:10 #7
Ja, ikke helt det jeg mente.
Hvornår registreres en form for ændret, når der er ændringer i formen naturligvis, hvad så hvis der er ændriger i sub-formen? Nå, jeg prøver senere
Avatar billede fdata Forsker
18. februar 2010 - 21:22 #8
Så kører du bare med en Me.Parent.Feltnavn=Now()
(nu bare i subformens AfterUpdate)
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
21. februar 2010 - 10:45 #9
Hmm, er der nogen af jer som har prøvet de trix i beskriver, det virker som om at man så ikke kan komme væk fra formularen igen. Min teori er at formularen lukker/skifter, og så kører opdateret-koden, dermed findes feltet ikke.

Det virker hvis man bruger Form_BeforeUpdate i stedet...
Avatar billede mugs Novice
21. februar 2010 - 10:59 #10
Mine er afprøvet uden problemer.
Men hvis det fungerer i BeforeUpdate, hvad er så problemet?
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
21. februar 2010 - 11:59 #11
Hey Mugs

Ingen problem, ville bare høre om det kun var hos mig at Form_AfterUpdate gav problemer.
Skal du ikke holde weekend?
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
21. februar 2010 - 12:00 #12
Smid lige svar, så deler dig og fdata point
Avatar billede mugs Novice
21. februar 2010 - 12:11 #13
Jeg har da weekend :o)
Avatar billede fdata Forsker
22. februar 2010 - 00:01 #14
Takker for point ;o)