Avatar billede KK-Mobil Nybegynder
20. februar 2010 - 13:56 Der er 11 kommentarer

Regnskabsprogrammer m.m. - Fri Finans, Tallux

Hej.

Jeg er på udkigge efter et nyt og billigt måske "gratis" regnskabsprogram.

Og har kigget lidt på Frifinans.

Nogle som ved hvor man downloader det.
Har prøvet og gå ind på frifinans.org og vælge download i bunden men uden held :(, Og Kan Frifinans køre på Windows XP ?

Nogle som kan hjælpe mig med mine problemer ?

Med venlig hilsen

Jonas
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2010 - 14:02 #1
http://www.gnucash.org/
helt gratis - findes på norsk, hvis det engelske ikke er godt.
20. februar 2010 - 14:06 #2
Avatar billede mariaf Juniormester
20. februar 2010 - 18:48 #3
Du skal gøre op med dig selv hvilke behov du har nu og de næste 3-5 år. Skal du kun finansbogføre, eller har du også behov for at lave faktura og styre debitorer? Hvad med lager? Hvad med kreditorer? Er det til en hjemmesideshop eller produktion? Skal du bruge revisor?

Der er ikke meget sjov ved at spare 10.000 på regnskabsprogrammet, hvis din revisor så tager det i salær. Ligeledes er det dyrt at skifte i forhold til at vælge rigtigt fra starten. Pas i øvrigt på de programmer, der koster et beløb pr. måned. Det lyder billigt nok, men over 3 år er det pludselig mange penge, hvor du kunne have købt noget bedre fra starten af.
Avatar billede KK-Mobil Nybegynder
20. februar 2010 - 23:02 #4
Hvis det er C5 du vil fortælle om, skal du ikke spilde din tid på mig.
Programmet siger mig ingenting og vil hellere ikke give så meget for C5 i forhold til hvad den er værd. Syntes det er et meget indviklet program.
Avatar billede KK-Mobil Nybegynder
21. februar 2010 - 14:38 #5
Det er jo et privat regnskabsprogram. Jeg søger et regnskabsprogram til min virksomhed.
Avatar billede cydone Nybegynder
21. februar 2010 - 18:07 #6
Check evt http://www.e-moms.dk, det er dejligt simpelt og gratis i 14 dage.
Avatar billede mariaf Juniormester
21. februar 2010 - 21:14 #7
Jeg anbefalede netop ikke C5 fordi det var min fornemmelse at det er for stort til dit behov, men det ændrer ikke den overvejelse, du skal igennem, når du skal vælge regnskabsprogram til din virksomhed.
Det er jo tåbeligt at vælge et program, hvor du sparer 5.000 kr. for så at bruge 10.000 ekstra på din revisor og en måneds oplæring af din bogholder.
Avatar billede agercon Nybegynder
01. marts 2010 - 06:47 #8
Jonas (KK-mobil): FriFinans http://frifinans.dk er endnu ikke færdigudviklet på trods af den flotte forside.

Direktøren Torben Sørensen fra Casalogic, som står bag FriFinans, skriver følgende i tråden Ubuntu9.10 på SourceForge-forummet FriFinans - Denmark http://sourceforge.net/projects/frifinans/forums/forum/842196/topic/3458525:

Vi er desværre ikke på et niveau med FriFinans endnu, hvor jeg kan anbefale dig at benytte det til produktion - i hvert fald slet ikke til flere andre. Prøv i stedet Saldi.

Mvh Torben

SALDI http://saldi.dk/ er netop vores regnskabssystem, som er Open Source og frit på samme måde som FriFinans. SALDI 1.0 blev udgivet i marts 2006 og kan benyttes på flere måder.

De fleste benytter vores webtjenester med den gratis for dem, som kun har behov for op til 300 posteringer og betalingsløsning for dem, der gerne vil have flere samtidige brugere, fri hotline og alle de posteringer, de måtte ønske. Begge løsninger er med fuld funktionalitet - se http://saldi.dk/funktioner

Det er også muligt at hente SALDI på vores FTP-sted ftp://ftp.saldi.dk/saldi/seneste og køre den på egen Linux-server. Men det kræver lidt erfaring med Linux og dens kommandolinje.

Vi arbejder på en løsning til Microsoft Windows, men har ikke fastsat hvornår den bliver færdig.

Endelig kan man købe bærbare, kontorpc'er, kasseterminaler og servere med SALDI præinstalleret. Du har helt frit valg.

På siden Regnskabsassistance http://saldi.dk/regnskabsassistance kan du se bogholdere og revisorer, som tilbyder deres ydelser blandt andet i SALDI, så du ikke skal betale for de lærer systemet at kende.

Så med SALDI har du et system, hvor du kan starte i det små og samtidig være parat til din succes, da der ingen øvre grænser er.
Avatar billede agercon Nybegynder
01. marts 2010 - 07:01 #9
Mariaf:
Hvis en bogholder er en måned om at lære at bogføre i et nyt regnskabsystem, så siger det vist mest om bogholderen. Er du da så lang tid om det?

Desuden synes jeg, at det er ærgerligt, at I lægger investeringen i at lære et nyt system direkte over på den første kunde. Denne investering gør det muligt netop at udvide jeres umiddelbare kundegrundlag.

Så vidt jeg ved, er der ingen af online-regnskabssystemerne, som kan benyttes ved at betale et engangsbeløb, så de er alle systemer, som du fraråder brugen af pga. periodebetaling.

Fordelene ved de fleste online-regnskaber er blandt andet
* at dine data automatisk bliver gemt på flere lokationer
* at du kan tilgå dit system, blot der er internetforbindelse
* at din bogholder/revisor kan arbejde i samme system samtidigt (flerbrugersystemer)

De understøtte ofte også forskellige arbejdsgange i virksomheden som fakturering, indkøb, varemodtagelse og -levering, indblæse varedata fra leverandører med meget mere, så dem på fjernlageret kan håndtere dette samtidig med at bogholderen bogfører fra eget kontor og sælgeren afslutter en ordre uden i marke via mobilt bredbånd.

Velkommen til den fagre nye verden.
Avatar billede mariaf Juniormester
01. marts 2010 - 22:28 #10
Onlinesystemerne er generelt ikke gode nok til en erhvervsvirksomhed med ansatte, lager, produktion eller til en ordreproducerende virksomhed. De er temmeligt dyre over 5 år og ofte er der problemer med at udlæse filer til banken, koble op til PBS osv. osv.

Selvfølgelig skal en virksomhed regne oplæring af medarbejdere ind i hvilket økonomisystem man vælger. Ligeldes skal man gøre sig klart om revisoren understøtter det, eller om det koster ekstra.

Min grundholdning er at man skal vælge økonomiprogram efter både sit nuværende behov, og den udvkling, man forventer i sin virksomhed over de næste 5-8 år. Det sparer virksmheden rigtig mange penge på.
Avatar billede agercon Nybegynder
02. marts 2010 - 10:10 #11
Kender du SALDI eller er dine betragtninger udelukkende baseret på andre online-systemer?

Selvfølgelig vil det være hurtigere at have systemet i ens egen virksomhed, hvis man er en produktionsvirksomhed, hvor der skal integreres direkte med andre systemer. Og som du kan se, så kan SALDI også installeres i ens egen virksomhed modsat de andre online-systemer. Så du kan starte online og tage SALDI hjem, når behovet opstår.

Prisen på SALDI med seks samtidige brugere, ubegrænset antal posteringer (lagerplads) og al funktionalitet er 401 pr. måned eller 4.812 pr. år eller 24.060 på fem år.

Hvis man vil have SALDI kørende på egen server med opdatering og fjernsupport samt hotline, så er prisen 10.000 i opstart inklusiv dedikeret server (5.000 hvis installeret på eksisterende server) samt 251 pr. måned eller 3.012 pr. år. Det giver 25.060 i alt de første fem år.

Hvis vi antager, der er brug for:
- Lager med mulighed for scanning ved varemodtagelse og -levering
- Kundehåndtering herunder fakturering, tilbud, ordre, rykkere
- Leverandørhåndtering herunder fakturering, indkøb
- Batchhåndtering med og uden serienummerstyring
- Brugerhåndtering, så brugere kan begrænses til bestemte dele

Hvad er prisen med C5?

Jeg er helt enig med dig, at man skal være parat, hvis succesen skulle ramme. Med SALDI kan du skifte til egen server, når den er sat op. Her efter er det blot at udlæse en sikkerhedskopi fra onlineudgaven og indlæse den på egen server.

Der er ingen opgradering til bestemte moduler, da alt er med - selv for gratisterne.

Opgradering af antal årlige posteringer og ekstra brugere sker blot med besked om, at der er sket en opgradering, så du kan fortsætte uhindret og senere får en faktura på opgraderingen.

SALDI er parat til succes.