Avatar billede henrikgronlund Praktikant
25. februar 2010 - 12:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DLNA, Synology og TV

Hej Eksperter -

Jeg har købt en Synology NAS: DS209+II. Jeg er glad for den og den fungerer godt.

Nu vil jeg gerne udskifte mit 4`` sort/hvid tv, med en mere tidssvarende fladskærm, der kan fungere sammen med mine film og lydfiler overført trådløst med DLNA-standarden.

Jeg har prøvet at undersøge hvilke TV der kan dette, men det er ikke helt nemt. De fleste TV, har det ikke, nogle TV overfører kun billeder og lyd, men ikke video?!!

Og så er der noget med DLNA 1.0 i forhold til DLNA 1,5 ? Hvilket TV er et godt køb, og hvad skal jeg være opmærksom p, for at få dt til at virke ?

Vh

Henrik
Avatar billede snabeljan Nybegynder
25. februar 2010 - 15:37 #1
Philips PFL8404h - har jeg selv m. en Synology og det fungerer fint.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
25. februar 2010 - 18:01 #2
Der er nu en del TV der har DLNA, men de understøtter langtfra alle video formater
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
25. februar 2010 - 23:37 #3
Hej SnabelJan -

Jeg har kigget på Philips PFL8404h. Du siger det fungerer fint. Betyder det at det fungerer fint med både, lyd, billeder og video ? Er det trådløst ?

Vh Henrik
Avatar billede snabeljan Nybegynder
26. februar 2010 - 10:55 #4
Nej 8404H har ikke trådløs - da skal du vist op i en af topmodellerne - 8404h ligger lige under. jeg har p.t. forbundet den m. en Homeplug (300 mbit/sek) og det virker til gengæld ikke særlig overbevisende, men hvis jeg har kabel direkte fra switch til router virker det fint.

Men til sagen om lyd og billeder.

1) Lyd - virker fint - du kan browse efter forsk. kriterier også noget playlist - jeg har bare ikke fundet ud af hvordan man fremstiller en sådan
2) Faste billeder bliver nogengange vist m. en størrelse på 640x480, hvilket ikke fylder skærmen ud - det er ikke godt nok synes jeg. Jeg har oprettet en sag hos Philips på dette
3) Afspiller mange filmformater - de fleste - men ikke MKV såvidt jeg kan se (har ikke prøvet).

MEN jeg har set flere andre tv producenters løsninger - der er ikke nogen af dem der er rigtig gode. Det er selvsagt, at for tv producenternes side er dette relativt nyt land og programmeringen af deres DLNA interfaces er ikke særlig god - men det virker dog. Når det kommer til stykket, er det faktisk kun film og still billeder jeg har brug for at få op igennem tv'et. Derfor har jeg valgt at gøre disse ting med min PS3 (forbundet m. HDMI) - fordi dens behandling af billede og video er i min optik meget bedre end Philips's DLNA. Hvis jeg streamer en film i 16:9 formatet, viser Philips DLNA den beskåret og strukket, så den viser et 4:3 billede af en 16:9 film men strukket ud til 16:9 - træls og når man på Philips er i DLNA 'mode' kan man ikke ændre skærmformatet - det kan man til gengæld godt, hvis man sætter den over på HDMI indgangen og kører via PS3 (eller xbox eller Wii for den sags skyld) og min PS3 den viser bare billedet som det skal - uden nogen dikkedarer :)

Du kan jo faktisk spare et par tusind kroner ved at købe et rigtig godt TV - UDEN DLNA - og bruge de sparede penge på en PS3 hvis du ikke har sådan en i forvejen :D

Så der er måske lidt at tænke over :)

Go' held m. projektet

/jan
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
26. februar 2010 - 11:12 #5
Hej SnabelJan -

(Fedt nick iøvrigt:-))

Tak for det. Det lyder som om at det er tanden for hurtigt at sætte det her system op.

Jeg har min Synology som jeg er glad for, og alle mine mediefiler er lagret her. Måske det rigtige at gøre er at vente til forårets TV er præsenteret (ved der er en del på vej med DLNA). Og så tage beslutningen der. Jeg vil gerne have det til at virke. Men kun hvis det virker.

Jeg synes du har været rigtig hjælpsom Jan. Send et svar, så smider jeg nogle point efter dig.

Henrik

PS. Og hvis der er nogen der ligger inde med viden om dette emne, så følger jeg stadig tråden. Skriv løs :-)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
26. februar 2010 - 13:31 #6
Hej Henrik!

Tak for de pæne ord :)

Det kan være du har lyst til at skrive noget på denne tråd, når du har besluttet dig for hvad du vil gøre ...

/jan
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
28. februar 2010 - 02:07 #7
Hejsa -

Jeg tror løsningen bliver følgende:

Synology 209 DS+ (NAS)
Western Digital Live HD (TV-streamer)
D-Link DHP 343 (Trådløs funktionalitet med fart på)
TV- måske Phillips

Måske jeg nøjes med en trådløs adapter, men der er ikke så meget hastighed. Jeg skal nok vende tilbage når det hele falder på plads :-)

Og er meget åben for kommentarer.

\Henrik