Avatar billede groovey Nybegynder
26. februar 2010 - 11:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nyt tlf-kabel virker ikke sammen med ADSL-modem.

Okay jeg føler mig vildt dum, men jeg fatter ikke hvad der sker med mit tlf-kabel!

Jeg har trukket et nyt forlænger tlf-kabel på omkring 7m fra det oprindelige tlf-stik og hen til min computer.
Men når jeg sætter mit ADSL-modem til(via et filter fra TDC) kan det virker det ikke.
Jeg har også prøvet at sætte modemet direkte på det oprindelige stik(via filter) så virker det fint, men hvis så at jeg sætter mit forlængerkabel uden på filterboxen virker det lige pludselig ikke!

Jeg har målt på forlængerkablet og det fungere fint. De forskellige ledere er ført de rigtige steder hen og der er heller ikke nogle kortslutninger.
Jeg har også prøvet at måle modstanden i kablet og der er lidt under 2ohm modstand i hver leder i tlf-kablet.

Det kabel jeg har brugt er:
http://www.av-cables.dk/diverse_kabler_stik/telefonkabel/loes_telefonkabel/telefonkabel_rj11_u_stik_20_meter_3302_da.html

Nogle der kan forklare hvad der sker med mit tlf-kabel og hvordan jeg får det til at virke med mit ADSL-modem?
Avatar billede droopy Nybegynder
27. februar 2010 - 17:56 #1
Det kabel du har sendt et link til er et flad kabel hvor kablerne ikke er twistet, dette er for det første en stor fejl. Alle kabler du bruger når vi snakker telefoni skal være twistet. Grunden til dette er støj, bruger du alm kabel som bare går lige igennem er de mere modtagelige for støj end hvis det er twistet.

Derudover er det en dum ide at trække et 7 meter forlænger kabel på sin ADSL forbindelse, det er bedere du forlænger dit RJ45 kabel end dit RJ11 kabel. Den pakke du modtager fra din udbyder her TDC, er det som de garentere det virker med, de garentere ikke det virker med dine egne 7 meter forlænger kabler. Og bor du bare lidt væk fra centralen giver dette store problemer. Især hvis du har over 4Mbit / 512...
Avatar billede groovey Nybegynder
27. februar 2010 - 19:13 #2
tak for din besvarelse...

Jeg må indrømme at jeg troede at et tlf-kabel bare var et tlf-kabel, men er blevet klogere... Jeg var ude og købe et cat5 netkabel tidligere i dag for at bruge sådan et i stedet for... og det er præcis det samme problem.

Kan det virkelig passe at jeg ikke kan forlænge mit tlf-kabel med 8 meter?
Avatar billede droopy Nybegynder
28. februar 2010 - 10:32 #3
Hvordan har du sat det op lige nu?

Det kan godt passe at du ikke kan sætte et 8 meter forlænger kabel i. 8 meter dårlig telefon kabel kan få enhver linje til at retrain ( stå og genforhandle med centralen ).

Nu ved jeg ikke hvad hastighed du har, eller hvor langt du ligger fra centralen, eller hvordan dine støj tal ser ud, så det er lidt svært at komme med et bud. Men dine støjtal må ikke komme under 6 db, gør de det har du med garenti en forbindelse der står og retrainer.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
06. marts 2010 - 23:23 #4
Hej Groovey

Må give Droopy ret her.....det er en virkelig dårlig ide at bruge alm tlf.forlængerkabler til xDSL......
Altså som jeg ser det, så har du brug for et forlængerkabel, uanset hvad. Så om det er et tlf.kabel eller et netværkskabel, er det ikke hip som hap?? :-)
Jeg ville smække dit modem på direkte i tlf.stikket og så bruge et netværkskabel fra modem til pc.....
Eller......bestille en tekniker til at lave din installation korrekt, med et stik der hvor du ønsker det.....;)

/Ulrik
Avatar billede groovey Nybegynder
07. marts 2010 - 16:46 #5
Fik løst mit problem for et par dage siden.

1 - Fra tlf-stik til modem. Forlængede tlf-kablet 2m med UTP cat5 kabel.
2 - Fra modem til PC. 8m UTP cat5 kabel.
3 - Skidtet virkede stadig ikke.
4 - Konstaterede at der var en løs forbindelse i selve tlf-stikket!!!
5 - Fixede tlf-stikket og alt virker!

Tak for jeres svar :)