Avatar billede mmmmn Nybegynder
26. februar 2010 - 20:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Korrekt måde at give PC strøm på?

Hvis man eks. har en normal stationær PC, hvordan giver man den så strøm på den mest forsvarlige måde?

Jeg tænker på: slukker man for strømmen i stikkontakten INDEN man sætter strømstikket i computeren, og når det sidder i, så tænder man for strømmen på stikkontakten?

Eller kan man sætte strømkablet i selvom strømmen er tændt?

Gælder det samme med bærbare?

Og som det sidste, ændrer situationen sig når der er en on/off kontakt på selve strømforsyningen i computeren?
Avatar billede Stoffer99 Nybegynder
26. februar 2010 - 20:25 #1
Jeg sætter altid bare strøm stikket i computeren uden jeg har sluttet for kontakten både bærbar og stationær. MEN! Vis du skal pille ved nogen ting i computeren SKAL du tage strømmen fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2010 - 20:33 #2
det sikre er
- fra slukket: forbind kabler, og så tænd på kontakter.
- fra tændt: luk på kontakter, og så fjern kabler.

Ved tænd, så start kontakt på panel, derefter strømforsyning, og til sidst pc.
Ved nedluk den modsatte rækkefølge.

Jeg kender personligt kun et fejltilfælde - hvor en kunde lukkede for strøm mens pc var ved at lukke ned - flere års email blev tabt (men så havde hun heller ikke en backup til trøst).
Avatar billede mmmmn Nybegynder
26. februar 2010 - 21:12 #3
tak for svarene.

claes:
din metode er sådan set den jeg har benyttet mig af i langt tid, men alle nørder jeg kender, griner af mig, og siger det er unødvendigt. jeg har aldrig helt forstået om jeg rent faktisk er til grin.

risikerer man at kortslutte noget hvis man ikke følger metoden? (jeg bilder mig ind jeg engang ødelagde en pc, fordi jeg ikke havde slukket på kontakten inden jeg satte strøm til).

stoffer99:
sker det ikke at bærbare eller deres strømforsyning går i stykker, når strømkablet bliver rykket løst, så det kun har delvist kontakt?
Hvis det kan ske, må der vel også være en risiko for at noget går galt i det man sætter det i ...
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2010 - 22:41 #4
Det lyder nu mærkeligt at email skulle forsvinde ved almindeligt strømsvigt det sker da jævnligt at fejlstrømsrelæet slår fra 95 og 98 lavede pc en scan suden xp har man valget kør normalt. men derfor er det alligevel bedst at gøre det ved at slukke.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2010 - 10:43 #5
email forsvandt ikke pga strøm - men disken var lige i gang med at opdatere en tabel eller to - og så opstod der mærkelige tegn i stien til email. Jeg kunne ikke komme ind i mappen, og hente data ud, og windows selv var defekt på flere punkter (samme årsag).
Avatar billede mmmmn Nybegynder
03. marts 2010 - 20:42 #6
takker for svarene gutter.