Avatar billede irma_n1 Novice
27. februar 2010 - 21:04 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemere med telenor router

Jeg har fået internet via telenor og i den forbindelse en zyxel p660r routeren som jeg koblet til lan stikket i væggen.

til zyxel har jeg en Linksys WRT54GC router koblet til og det er her problemet opstår

Når jeg genstarter computeren er der ingen forbindelse. Først når jeg via cmd laver en ipconfig renew virker det, men ved genstart er det væk.

Jeg ved godt at man skal lave en port forwarding fra zyxel til linksys. Det har jeg gjort ved at jeg i zyxel har sat

Port Forwarding
Default Server: 10.0.0.2

Linksys har følgende oplysinger:
Login Type:      Automatic Configuration - DHCP

IP Address:     10.0.0.2
Subnet Mask:     255.255.255.0
Default Gateway:     10.0.0.1
    DNS 1:     212.242.40.3
      DNS 2:     212.242.40.51
      DNS 3:
      MTU:     1500

Men det virker stadig ikke :-( for når jeg genstarter er der ingen forbindelse igen :-(

Hvad skal jeg gøre for at få de to til at arbejde sammen? Er det muligt at få zyxel til bare at fungere som modem?????
Avatar billede irma_n1 Novice
27. februar 2010 - 23:51 #1
ok nu har jeg fået det til at virke ved at fjerne port forwarding på zyxel routeren og aktivere upnp på den.

men er det ikke er sikkerhedsrisiko at så upnp til?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. februar 2010 - 00:12 #2
nej, det er det ikke, upnp står for universal plug and play, det er ikke en sikkerhedsrisiko.

En anden ting, jeg har næsten samme opsætning som dig, en cybercity router, zyxel p-660r-61 og en linksys wrt54g med dd-wrt.
Den bedste måde at få dem til at spille sammen på.
1. sæt ip i linksys til 10.0.0.2 (hvilket du har gjort, kan jeg se)
2. start ip pool i zyxel 10.0.0.3
3. deaktivere dhcp server i linksys.
4. tilslut linksys til zyxel via lan port, ikke wan port.

og så skulle du være kørende, på den måde har du kun en dhcp server, din zyxel, og fra den styre du alt portforwarding.
I din tekst skriver du ikke noget om at du har dhcp servere aktiveret i begge routere, så det gik jeg udfra at du har.
Det anbefaler jeg dig ikke, da at få to dhcp servere til at spille ordenligt sammen er noget værre bøvl.
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 00:17 #3
ok, det prøver jeg lige. Jeg har ikke ændret ip selv på linksys det er bare noget der er sådan :-)
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 00:17 #4
kan jeg så slå upnp fra når dette er gjort?
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 00:23 #5
hmmm den spørger efter en subnetmask når jeg laver op pool om..er det bare 255.255.255.255?
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 00:34 #6
nu ser det sku ud til at virke..og så er nettet hurtigere :-)
Nu håber jeg bare at det holder..har oplevet med andre løsninger at det virker i en time og så går det galt igen :-)

men ser lovende ud! send et svar
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 00:36 #7
men hvordan dælen får jeg nu adgang til linksys igen...192.168.1.1 virker ikke mere
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. februar 2010 - 01:23 #8
Ja, du kan godt slå upnp fra.

Du har givet den en ny ip 10.0.0.2, det er den du skal logge på fremover.

Mht. subnet
Local IP Address 10.0.0.2
Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.1

Så skulle det køre.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. februar 2010 - 01:27 #9
ip pool sætter du i zyxel routeren, under LAN, hedder Client IP Pool Starting Address.
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 10:27 #10
det er også 10.0.0.2 jeg prøver med men ingen held :-(

som sagt jeg ændrede ikke andet i linksys end at slå dhc serveren til,  er det der den er gået galt.

Jeg kan tilgå zyxel men ikke linksys :-(
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 10:29 #11
jeg har en speedstream 4100 fra tdc ..det er en modem, så er det mon muligt at få den til at virke med telenor i stedet for routeren zyxel??

Jeg har prøvet at koble den til men det virker ikke, men mon man kan lave indstillinger om på modemet?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. februar 2010 - 11:53 #12
hvis du har et tdc modem, så behøves du ikke bruge zyxel routeren, medmindre der er en specifik årsag til at du også vil have den på netværket.

mht. linksys, du kan koble den direkte til komputer mens du laver de indstillinger, og så skal den kobles til zyxel'en via lan, og ikke wan porten, så burde det virke.

Anden årsag til at du ikke kan forbinde, kan være fordi du skal genforny din ip efter du har slået dhcp server fra i linksys'en, din komputer har sikkert stadig en 192.168 adr. som er standard med linksys.
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 18:51 #13
jeg har en tdc modem fordi jeg indtil for et par dage siden havde internet via tdc.

Nu har jeg det via telenor og dermed zyxel. Det letteste ville være at bruge modemet fra tdc, men den virker bare ikke når jeg kobler den til stikket...så er der ingen forbindelse :-(
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 18:58 #14
det er bare en no go :-(

jeg kobler den direkte til computeren (har prøvet både en lan stik og wan/internet stik) med adresserne, 10.0.0.2 og 192.168.1.1 men der sker intet.

Og har lavet en renew og computeren har nu adressen 10.0.0.4 og den kan jeg hellere ikke logge på med på linksys.

Og kablet fra zyxel går til en almindelig lan stik i linksys...

så kan bare ikke se hvad jeg gør galt
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 19:07 #15
hmm kan se at den speedstream 4100 modem er en pppoe modem.

Imens indstillingerne i zyxel med telenor er pppoa...det er vel en mismatch?
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 20:57 #16
nu virker det!!! både forbindelsen og adgangen til linksys. takket være dig og denne guide

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965

det der skulle til var at give linksys en ip udenfor zyxels ip range.
Avatar billede irma_n1 Novice
28. februar 2010 - 20:57 #17
send et svar ind og tusind tak for hjælpen
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. marts 2010 - 18:33 #18
Nåja, det vidste jeg da egentlig godt, min zyxel hedder 10.0.0.1 og min linksys hedder 10.0.0.15, min ip pool er 14, har alligevel ikke mere end 3 enheder der skal på, så 14 er fint.
Men det havde jeg da ikke lige tænkt på.
Avatar billede skat2615 Nybegynder
13. januar 2011 - 11:25 #19
Hej lige et spørgsmål
Jeg har også Telenor og Zyxel trådløs router. Jeg har anskaffet mig en Cisco Linksys wrt54gl. fordi jeg vil bruge VPN i den.
nu forstår jeg at I tilslutter wrt54gl med LAN kabel til Zyxel routeren! men jeg vil gerne fjerne Zyxel og erstatte den med wrt54gl og få adgang med den til nettet. kan man ikke det?
skal den tilsluttes til Zyxel routteren?