Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
28. februar 2010 - 20:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opbygning af Basket / indkøbekurv

Hej med jer.

Sidder i php og er ved at lave en webshop. Jeg er ved at være noget til indkøbskurven.
Men kan ikke lige gennemskue om det er smartest at ligge det i sessions, og først i det øjeblik at pengene er overført at ligge det i en database, eller om det skal gemmes i en database med det samme.

Hvad er jeres erfaringer, og kan i evt gennem skue fordele og ulemper. Hvad gør de "proffe"

Med venlig hilsen

Henrik
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
28. februar 2010 - 21:24 #1
hmm altså umiddelbart synen jeg ikke at midlirtidig data på den måde skal gemmes i databasen.
På en stor side ville det være ret meget data som ville blive gemt og så smidt væk igen.
Kan ikke lige forestille mig en pæn løsning på det.
Jeg ville nok smide det i sessions...men har aldrig arbejdet med en indkøbskurv i php før (så hvad de proffe gør, ved jeg ikke)
Avatar billede repox Seniormester
01. marts 2010 - 08:57 #2
Normalt ville man gemme de midlertidige data i en session indtil det faktiske gennemløb af de praktiske oplysninger. Indtil kunden har indtastet de praktiske oplysninger som adresse, leveringsadresse, betalingsvalg og så videre kan det ikke betale sig at gemme i databasen.

Lige inden betalingen skal foretages (eksempelvis via betalingskort) kan du gemme i databasen. Her er det oplagt at bruge et ID fra databasen som du har fået fra et auto increment eller lign. og bruge det som ordre id i forbindelse med betalingen.

På den måde kan du også give flere betalingsmuligheder (f.eks. bankoverførsel, ewire, paypal, google checkout, netbank) uden at skulle overveje hver gang, hvornår du skal gemme i databasen.
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
15. marts 2010 - 16:05 #3
err0r.dk <- Lig et svar.
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 18:12 #4
Det fik du her.