Avatar billede randrup42 Nybegynder
28. februar 2010 - 23:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

copyright og hvordan fjerner man det

hejsa jeg har copyright på nogen billeder som jeg lige har opdaget at der er en anden hjemmeside der har de samme billeder.
er der nogen special formular man skal sende til dem man skal have til at fjerne billedet??
håber i kan hjælpe

MVH. Kristoffer Randrup
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. februar 2010 - 23:41 #1
Er der tale om at nogle har taget og anvendt dit materiale uden at aftale det med dig er du berettiget til at sende dem en regning.

En sådan regning kan sagtens løbe op i flere tusinde kroner afhængig af omfanget. Typisk siger man kostprisen og så ganger man op efter grovhed. F.eks. 2000 for et foto, 2000 ekstra fordi det er brugt kommercielt (nogle har tjent penge på det) og så 2000 ekstra fordi ens navn ikke er nævnt. Det kan du gange med antallet af billeder.

Er du i det blide hjørne kan du bede dem om at stoppe med det samme - og sørge for at sige, at du forbeholder dig retten til at sende en regning.

Godt sted at blive klog: http://www.journalistforbundet.dk/sw28769.asp
Avatar billede randrup42 Nybegynder
01. marts 2010 - 14:44 #2
er der nogen special formel man skal udfylde for det eller er det nok på et stykke papir??
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. marts 2010 - 15:46 #3
Det kommer lidt an på hvad du vil - hvis du bare vil bede dem om at tage det ned, så skriver du dem et brev / mail.

Er der penge involveret er det et brev med oplysninger om hvor pengene skal sættes ind og inden hvornår det skal ske (typisk 14 dages frist).

Som regel når folk har bøffet en artikel / et billede fra PC World så får de en mail hvor jeg:

1) Skriver at det må de ikke.
2) Beder dem om at fjerne det.
3) Beder dem om at bekræfte at de har modtaget mailen og at de har fjernet det.

Giver det mening?
Avatar billede randrup42 Nybegynder
01. marts 2010 - 22:00 #4
ja meget gider du ikke smide et svar så du kan få dine point
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
02. marts 2010 - 07:31 #5
Glad for at kunne hjælpe.