Avatar billede hansk Nybegynder
10. marts 2010 - 12:50 Der er 1 løsning

C5 ver 4.0 - rykkerprocedure

Hej eksperter,
vi skal til at implementere en automatiseret rykkerprocedure, og jeg har læst lidt på den dokumentation jeg kan finde, men jeg synes ikke den er særligt fyldestgørende.
1: på debitoren kan angives max rykker. 1, 2, 3, 4, 5, incasso.
hvis nu man vil anvende 1, 2 og så incasso, hvad angiver man så?
2: Når jeg kører efterberegn saldi, får alle poster jeg har angivet med max rykker=incasso denne kode påført på posterne. I mit hovede burde posterne da få påført først rykker 1, så 2 osv.
3: Når der skrives rykkerbreve ud, bør teksten jo ændre sig efter om det er rykker 1, 2 osv. Men der findes kun 1 rykkerbrev defineret.
Avatar billede Mikkel_Ackey_Wolf Nybegynder
10. marts 2010 - 21:59 #1
Hej Hansk

Rykkerprocedurene er lidt kryptiske i C5.

1. der er ikke nogen grund til at benytte informationen på debitoren med mindre man ønsker at begrænse hvor mange rykkere/rykkerkoder man vil sende til en kunde, f.eks. ens største kunde skal måske kun have max rykker 1, og ikke nødvendigvis incassotruslen.

2. i forbindelse med efterberegn saldi og i denne forbindelse beregning af rykkerkoder, styres dette udelukkende af antallet af overskredne dage i forhold til forfaldsdatoen. den typiske rykker procedure er 1. rykker efter 5 dage, 2. rykker efter 15 dage (ifølge lovgivningen skal der gå 10 dage mellem hver rykker) og hvis man ikke ønsker rykker 3 og 4 lades disse blanke og incasso sættes til 25 dage.
Systemet kontrollere ikke for om der tidligere har været beregnet rykkere og er fakturaen 30 dage over forfald, vil det være incasso koden der påføres.... erfor anbefaler vi en løbende igangsætning.

3. under debitor tilpasning tekster, debitor opsættes den ønskede rykker tekst på de eneklte rykkerkoder.

vores anbefaling er at denne rykkerprocedurer afvikles dagligt efter endt bogføring af indbetalinger, og antallet af dage i mellem rykker sættes til 10, så tilsikres korrekte beregninger og yudskrivninger.

Håber det bragte dig videre