Avatar billede loechte Nybegynder
10. marts 2010 - 18:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny print til Concorde C4

Hej,

Sidder med et akut problem.

Den gamle laserprinter jeg har brugt til Concorde C4 (ved godt det er tid til udskiftning) er brændt af.

Derfor har jeg købt en ny laserprinter, en samsung SCX-4600. For at Concorde kan udskrive skal denne jo defineres med en aller helvedes masse information, men jeg lurer lidt på om jeg ikke blot kan ændre porten til den gamle HP printer og så fortsat bruge de gamle indstillinger til den nye.

I så fald, hvad skal jeg kalde porten, der jo er USB og LTP1.

Vil være meget taknemmelig for hjælp!
Avatar billede ebea Ekspert
10. marts 2010 - 18:32 #1
Hej! Nej, det vil ikke hjælpe dig nogen steder i den retning. Det der vigtigt for at det skal fungere, er at den nye printer kan bruge samme printer koder som den gamle. Og med Samsung, er jeg sikker på at det ikke vil fungere, men prøv med en af HP laserjet driverne i Concorde, og så brug samme port som hidtil. Virker det ikke, så kontakt Samsung, og hør om de har koderne til printeren.
Avatar billede loechte Nybegynder
10. marts 2010 - 18:38 #2
Okay - tak!

Problemet er så bare at det jo ikke er samme printerport da den nye printer er tilsluttet med et usb kabel og ikke et af de gamle printkabler.

Når jeg så skal vælge port popper en liste med 9 muligheder op, PRN - AUX - LPT1 - LPT2 - LPT3 - COM1 - COM2 - LPT4 - LPT5 - LPT6
men printeren er jo tilsluttet en "virtuel port" USB003?
Avatar billede ebea Ekspert
10. marts 2010 - 18:43 #3
hej! Ja, men så er det udelukket, da C4 ikke på nogen måde kender en USB port, så det vil ikke kunne fungere. Du er nødt til at anvende en LPT X port, dvs. at Samsung skal have et printer interface til den gamle type printer stik.
Avatar billede loechte Nybegynder
10. marts 2010 - 18:56 #4
Det var det jeg frygtede.

Sådan noget gammelt lort!
Avatar billede mariaf Juniormester
10. marts 2010 - 21:22 #5
Du skal have fat i en gammel matrixprinter, der kører på LPT. Så kan du måske få det til at køre.
Det er billigere at skifte program.
Avatar billede Mikkel_Ackey_Wolf Nybegynder
10. marts 2010 - 21:45 #6
Hej Loechte

Der er mulighed for at du deler din printer i Windows, og derefter mapper den op som f.eks. LPT2 manuelt

del printeren som f.eks. "samsung"

herefter starter du en commandoprompt og mapper printeren ved at skrive

Net use LPT2: \\computernavn\Samsung

herefter kan du fra C4 udskrive til LPT2...

håber det lykkes for dig :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
12. marts 2010 - 17:58 #7
Nej, man kan ikke. Det er ikke at få fat i porten, der er problemet med C4, men at der skal en gammel driver til, der kan håndtere det gamle dos-program.

Prøv forresten  at bruge webforum for C5. Der sidder en mand, Henning Willer. Han ved alt om de gamle printere og har måske en løsning.
Avatar billede qvist Praktikant
16. februar 2011 - 09:49 #8
Er det en DOS printer du har købt ?
Vi har gode erfaringer med OKI DOS printere, men du skal skynde dig, jeg tror de er ved at udgå, ellers må du finde en brugt.
for eksempel OKI 14ex eller OKI B 430 BN som jeg ved virker med C-4, med lidt snilde.
mvh

Steen Qvist