Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 15:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sende mails fra Acces med "Sendobjekt" makro

Jeg er forholdsvis ny med Access 2007.

Jeg har lavet en formular til min tabel. Hver post indeholder en ny sag. Hver sag har knyttet forskellige kontaktpersoner med mailadresser.

Jeg vil i formularen indsætte en knap som ved klik åbner en meddelelsesboks i outlook med en tekst der er klargjort.

Jeg har set at dette kan gøres ved hjælp af sendobjekt makroen. Jeg har også fået det til at virke med en modtagermailadresse som er fast. Men jeg vil gerne indsætte en variabel, så mailadressen der bliver indsat svarer til en bestemt celle i den pågældende post. Hvilken syntax skal der bruges her?

Jeg har prøvet med [feltnavn] og (feltnavn], men det virker ikke.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
11. marts 2010 - 16:18 #1
Må vi se din kode? Er som regel nemmere at klarlægge hvad der er galt.

Hvis din knap er placeret ved en post burde nedenstående fungere.

Hvad får du frem hvis du skriver:
Msgbox [feltnavn], vbokonly, "Hvad mon er gal?"

    Dim objOl As New Outlook.Application
    Dim objPost As MailItem
    Dim Attachment_file As Attachments
    Set objPost = objOl.CreateItem(olMailItem)
    Set Attachment_file = objPost.Attachments
    Attachment_file.Add full_file_name

    With objPost
        .subject = "Faktura"
        .To = [feltnavn]
        .BCC = ""
        .Body = ""
        .Send
'        .Save
'        .Display
    End With
'    objOl.Quit

    Set objPost = Nothing
    Set vedhæftet = Nothing
    Set objOl = Nothing
Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 16:24 #2
Mange tak for hjælpen. det virker !

Du bedes oprette et "svar" så jeg kan give point...
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
11. marts 2010 - 16:42 #3
svar
Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 17:11 #4
Lige et tillægs spørgsmål:

hvordan opsættes formatering i mailen? Som det er nu oprettes en simpel tekst som ikke er formateret.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
11. marts 2010 - 17:28 #5
Uh, det har jeg ikke selv haft leget med, men så skal mailen vist oprettes som en HTML mail, og så kan det vist styres vha. HTML koder, alternativt skal man eksperimentere med at lave en mail i Outlook, og gemme den som kladde, og så lade access kopiere den, men det er som sagt ikke noget jeg har prøvet.