Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 21:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hvad er den nemmeste måde at sende emails fra Access ?

Jeg har en kundedatabase i Access. Databasen indeholder bl.a. sædvanlige kontaktinformationer.

Jeg laver en del brevfletning, og gør dette via word, men det er lidt besværligt, da jeg kun sender breve til 1 modtager ad gangen.

Derfor vil jeg lave en funktion i Access, hvor jeg med et enkelt klik, kan sende en mail til en bestemt modtager i den pågældende post. Jeg tænkte på at bruge "sendobjekt" makroen, men har brug for at kunne formatere mailen samt indsætte fletfelter.

Jeg tænker om der findes en metode der er bedre en "sendobjekt" ??
Avatar billede mugs Novice
11. marts 2010 - 21:29 #1
Jeg har skrevet en artikel om emnet:

http://www.eksperten.dk/guide/371

Du kan sagtens formattere din mail, så skla det sidste asrgument blot sættes til true.

Men hvis du vil brevflette, kommer du vel ikke udenom Word. Men hvor befinder disse felter sig? I en formular?
Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 21:31 #2
Hej.

tak for svaret.

Felterne der skal indsættes ligger i tabellen i access-databasen. Jeg er helt åben for andre måder at gøre det på en via word, evt. bare med en sammenkobling af access og outlook.
Avatar billede mugs Novice
11. marts 2010 - 21:38 #3
Hvis du laver en rapport, kan du med SendObject sende rapporten som en vedhæftet fil.

Hvis du bruger et andet program som f.eks. Word, kan du ikke bruge SendObject, mne se min artikel, der er begge eksempler nøje beskrevet.
Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 21:41 #4
tak for svaret. du bedes sende et "svar", så jeg kan give point :)
Avatar billede mugs Novice
11. marts 2010 - 21:46 #5
Tak.
Hvilken løsning valgte du?
Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 21:55 #6
Jeg tror umiddelbart det bliver noget med at lave et dokument i word, og herefter sende mail via access. Det kræver stadig noget manuelt arbejde, da der i emailen skal indsættes signatur mm, men det er stadig lidt nemmere end hvad jeg gør idag.

Men jeg skal ikke udelukke at der er noget i din artikel jeg på nuværende tidspunkt har overset :)
Avatar billede mugs Novice
11. marts 2010 - 22:15 #7
Hvis du har de felter i formularen, som du vil have i Word, kan du sagtens overføre disse til Word uden traditionel brevfletning.
Avatar billede mugs Novice
11. marts 2010 - 22:16 #8
Avatar billede dennis_sorensen Praktikant
11. marts 2010 - 22:26 #9
Ok. mange tak for det:)