Avatar billede kimjessen Nybegynder
24. marts 2010 - 20:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

omdregnings tæller (tachogenerator)

Hej...

Sider og skal bruge en tachogenerator eller en omdregnings teller der i steden for pulser har en spænding som out put....

jeg tænkte på om ikke man skulle kunde bruge en cykel dynamo... vil den ikke ænderer spænding alt efter rpm...

det er til en gammel motor styring, outputet er ligegyldig da der er en kalibrering's mulighed, jeg skal barer have en spænding der referer til rpm...

nogen forslag....

mvh kim jessen
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2010 - 21:10 #1
Du kunne også bruge en magnet et redrelæ en diode og en condensator og sætte et måle instrument bag.
Avatar billede kimjessen Nybegynder
24. marts 2010 - 21:21 #2
jeg er ikke helt sikker på hvor dan jeg skulle få en spænding på den måde....
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2010 - 21:31 #3
På samme måde som man gør med de nye LED cykellygter
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2010 - 21:36 #4
I stedet for reedrelæ kan du også bruge en lille spole der induceres der en sinus kurve hvis frequenz er afhængig af OMD.som så ensrettes
Avatar billede kimjessen Nybegynder
24. marts 2010 - 21:55 #5
jeg skulle egentlig bruge en spænding... men jeg kan veld lave et rc led det skulle jo egentlig varierer spændingen alt efter freq???...

jeg ville barer mene at hvis man brugte en dynamo tror jeg at det skulle kunde give det samme??? jeg huker barer at jo hurtigerer man cyklede jo merer lys kom der i pæren... spørgsmålet er barer om det er en ligefram probetional spænding i for hold til rpm... men jeg vil prøve dit forslag lørdag søndag...
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
29. marts 2010 - 10:46 #6
Hey Kim

Alt efter, hvordan din opstilling skal fungere, og hvor meget kendskab til elektronik du har, kan du evt. bruge en såkaldt "frevens-til-spændings konverter".

Det er et forholdsvis simpelt lille kredsløb baseret på en lille operationsforstærker chip.

Den skulle, rigtigt dimentioneret, gerne give en proportional spænding ud, alt efter din frekvens/tacko ind :)

Faktisk kan jeg se, at den endda også fås som standalone-chip, hvor det hele er indbygget - søg på AN795 eller LM2907.
Avatar billede kimjessen Nybegynder
08. maj 2011 - 07:53 #7
hej bjornjull den køber jeg har prøvet nogle andre løsninger men den her virker godt.... det er lidt sent men hvordan får du dine point