Avatar billede netro Nybegynder
31. marts 2010 - 01:47 Der er 3 kommentarer

Søger en lampe

Hej

Jeg er på udkig efter en lille spot til at lægge i en urtepotte. I potten er der en stor palme, og lyset vil så pege opad og belyse stammen og bladene.

Det skal helst være noget hyggeligt, lidt gult lys på omkring 25w. Dermed mener jeg næsten, at LED er udelukket, og diverse sparepærer er muligvis også pga. deres ofte kolde lys.

Så jeg tænker lidt i retning af halogen. Der må være masser af den slags. Fx det der bruges i akvarier, havebassiner og fortove.

Nogen der har gode idéer til lampe og pæretype? Jeg kigger nok de forkerte steder, for jeg kan ikke rigtig finde noget.
Avatar billede Beach Mester
31. marts 2010 - 03:50 #1
Du vil næsten altid kunne finde en LED-lampe som har den farvet-temperatur som du ønsker, spørgsmålet er jo så bare hvad det er for en farve du søger?
Du skriver at det skal være "lidt gult" og at "sparepærer er muligvis også pga. deres ofte kolde lys"

Det får mig hen i tankerne af noget MEGET varmt lys, og her skal du nok søge LED omkring 2500-2700 Kelvin grader som er meget varmt lys godt og grundigt ovre i den gule farve.

Fordelen ved LED er at du sparre strøm samtidig med at de ikke udvikler nær så meget varme der stråler direkte op på bladene som et helogenspot vil gøre.

//B
Avatar billede netro Nybegynder
31. marts 2010 - 09:14 #2
Jeg har i forvejen et par gule LED kertepærer på 1w. Farven er udmærket, men de lyser ikke meget. De er nærmest ved at falde i søvn. Kender du i så fald nogle butikker, hvor jeg kan købe dem kraftigere? Helst en fysisk butik, da jeg gerne skal bruge dem i dag.
Avatar billede netro Nybegynder
31. marts 2010 - 09:30 #3
Har i øvrigt fundet selve lampen, jeg ledte efter.
http://www.belys.dk/product.asp?product=838

Nu er udfordingen bare at få pæren til at give det varme lys.