13. april 2010 - 10:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sortere kolonne i excel tilfældigt og export herefter til CSV fil

Hej.
Nogen som kan hjælpe? Har et excel ark, indeholdene navn og mobilnummer i hver sin kolonne. Jeg ønsker at kunne sortere mobilnummer tilfældigt og herefter export denne kolonne til CSV text file (Mobilnr;mobilnr;...). Skal bruges til SMS liste, som læser mobilnumre fra CSV fil - det er så det ikke er de samme som får SMS først hver gang... "en slags ryste posen". Anvendes til udlodning af ekstra-vagter etc.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2010 - 14:30 #1
Hvor mange sms-nr er der tale om?
13. april 2010 - 15:12 #2
Ca. 130
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2010 - 17:42 #3
Sker der en registrering på de mobilnr, som får ekstra-vagter m.v. - så kunne man jo lade disse gå bag i køen.

Ved "ryst posen" - kan man jo godt risikere gengangere mindre mindre man tager højde for dette.

Men der kan skrives VBA-kode, der kan dette...
13. april 2010 - 20:03 #4
Ryst psoen er bedre end det der sker i dag. Det med at flytte nummer bag i køen er ikke en løsning, det skal være ryst posen. Behøver ikke være Excel kan også være andet...
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2010 - 21:41 #5
Excel er ok - er begyndt på en skitse ...

(Hvad sker der idag - hvis man må spørge)
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2010 - 23:26 #6
VBA-koden anbringes under ark med mobilNr (Højreklik på ark / vælg Vis Programkode) - Alt+F8 / afspil vist makro - eller forbind denne med en knap

Const CsvFilNavn = "SMScsv.txt"                    'kan justeres
Dim filSti As String                                'aktuelle mappe

Const smsKol1 = 3
Dim randomNr As Integer, nrListe() As Integer
Dim antalRæk As Long, antalKol As Long
Dim ræk As Long, smsLinje As String
Public Sub sorterSMS()
Dim ræk
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    antalKol = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column
    filSti = findSti

    ReDim nrListe(antalRæk)

    Application.ScreenUpdating = False

    For ræk = 2 To antalRæk
        randomNr = trækEtNr
        Cells(ræk, 3) = randomNr
    Next ræk

Rem Sorter iflg. kolonne C
    Range("A1:C" & CStr(antalRæk)).Sort Key1:=Range("C2"), Order1:=xlAscending, Header:= _
        xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal

Rem overfør til CSV.fil
    smsLinje = ""
    Open filSti + CsvFilNavn For Output As #1
    For ræk = 2 To antalRæk
        smsLinje = smsLinje + CStr(Cells(ræk, 2)) & ";"
    Next ræk

    Print #1, smsLinje
    Close #1

    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Private Function findSti()
    findSti = ActiveWorkbook.Path
    If Right(findSti, 1) <> "\" Then
        findSti = findSti + "\"
    End If

End Function
Private Function trækEtNr() As Long
Dim flag As Boolean
    flag = False

    While flag = False
        trækEtNr = Int((antalRæk * Rnd) + 1)
        If nrListe(trækEtNr) = 0 Then
            nrListe(trækEtNr) = trækEtNr
            flag = True
        End If
    Wend
End Function
14. april 2010 - 08:01 #7
I dag, mobilnr. rækkefølge er den samme hvergang. DVS. det er de samme ansatte som får SMS først - SMS system sender åbenbart 1 SMS adgangen.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. april 2010 - 09:05 #8
Ok - hvis det er ønskeligt - kan du få tilsendt min filen med ovennævnte kode - blot send en mail - @-adr. under profil.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. april 2010 - 13:23 #9
Et svar, hvis tiden er til det...
14. april 2010 - 19:48 #10
Super, well done! Kunne du kort beskrive hvad koden gør - mest omkring hvordan tilfældigheden er....? TAK!
14. april 2010 - 19:48 #11
Super, well done! Kunne du kort beskrive hvad koden gør - mest omkring hvordan tilfældigheden er....? TAK!