Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 09:44 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Striber på skærm og svær at starte

Min svigermors pc opføre sig underligt. Den er meget længe om at starte op, den laver sort skærm i starten og så kommer der lige pludseligt hvide lodrette striber ned på skærmbilledet. Man skal genstarte nogen gange og så starter den op igen ...efter en del forsøg, helt uden problemer og uden striber. Når den laver de der striber, så fryser den ligsom.

Nogen der ved hvad det kan være? Jeg overvejer at omformatere den, men...umiddelbart tænker jeg, at det ikke løser problemet?

Nogen der har et bud??
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 09:53 #1
Vil lige sige, den har gjort det meget lang tid...6 måneder eller i den dur. Hun har bare levet med, at den skulle genstartes mange gange, før de starter op normalt. Og så køre den som sagt upåklagelige. (altså når først den er startet op)
Avatar billede nicidem Nybegynder
25. april 2010 - 10:03 #2
Kunne godt lyde som grafikkortet. Jeg har haft et lignende problem, hvor jeg prøvede med et nyt kort, og siden da ingen problemer.

Så hvis du har et andet du kunne prøve med, ville det jo være en god ide at prøve. Evt. prøv at rykke lidt i det, under opstarten (og når den kører fint), dog ikke for voldtsomt, vi vil jo ikke ødelægge noget. For at se om det trigger noget.

Kunne også være du skulle prøve at opdatere driverne engang.
25. april 2010 - 10:04 #3
Bærbar ?
Stationær ?
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 10:05 #4
Gode bud, nicidem...Jeg vil prøve det du skriver og lige støvsuge den og se om det hjælper noget af det...Vender tilbage. Kommer der andre bud, kom glad:-)

Vender tilbage...
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 10:09 #5
Stationær...4 år gammel ca. med xp
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2010 - 12:12 #6
4 år, og første gang den bliver renset??
Rense stationær indvendigt :  http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 15:44 #7
Den er blevet støvsuget & renset før...og har lige gjort det igen. Det er underligt, det er kun periodisk...Genstarter jeg tilpas mange gange, starter den op helt normalt. Skal lige siges, at jeg får ikke mulighed for, at opstarte i fejlsikret eller andet, når striberne er kommet...

Grafikkort kan vel ikke være gået, endten virker det eller også gør det vel ikke??? Kan det være virus der kan gøre sådan?? orker næsten ikke omformatere osv. hvis det er hardware der er noget galt med....
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 15:45 #8
Har det i øvrigt ikke så godt med, at have fingrene inde i maskinen, når der er strøm på og rykke på noget?? Det kan man jo få stød af:-/
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2010 - 15:48 #9
Kan måske være en psu der er ustabil, når den er kold!

Så længe du piller ved ledningerne på bundkortet, så er der ikke meder end 12 volt, som er ufarligt. Der imod hvis du piller i stømforsyning, så er det nioget andet (230 volt)
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 15:53 #10
Muligvis...men hvad er en psu og hvordan finder jeg løsning???
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 15:54 #11
Det jeg syntes er underligt, er jo, at den KUN gør det i opstart...Den gør det f.eks ikke når først man er kommet ind og den køre som den skal...KUN i opstart i 80% af tilfæld. når jeg starter den...
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2010 - 16:01 #12
PSU = Strømforsyning
I disse forsyninger er der komponenter der kan tørre ud, og ændre karakter, alt efter om den der kold eller varm.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2010 - 16:03 #13
Det samme gælder for bundkort og grafikkort, som nicidem også er inde på
Avatar billede nicidem Nybegynder
25. april 2010 - 16:04 #14
Mit grafikkort havde også kun problemer ved opstart, mærkeligt nok.
Der sker ikke noget ved at rykke lidt i det når computeren kører.

Man kan som regelt høre om computeren starter normalt op eller ej. Fryser computeren helt når den har problemer? Eller er det kun skærmbilledet?
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 16:18 #15
Når striber kommer, har jeg mulighed for at trykke DEL til opsætning, men...så står det bare sådan: ....................(prikkerne ruller ) (og der sker ikke mere)
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 16:20 #16
ATI Radeon X550 (RV3770) hedder grafik kort..Jeg har nogle dele i min kælder (fra tidligere pc'er) Hvordan ved jeg om ét af deres grafikkort kan side i denne???
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 16:22 #17
Ved ikke om det har noget at sige, men jeg har fundet ud af, at man man kun kan slukke pc. ved at trykke på tænd-knap..Man kan ikke lukke via start som man ellers bør..
Avatar billede Jackount Nybegynder
25. april 2010 - 17:10 #18
Hvis du skriver dit bundkorts model, og modellerne på de grafikkort du har i kælderen, så kan vi måske sige hvilke der passer i :)
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 17:21 #19
Jeg er lidt utålmodig...tror jeg roder med det selv...Og så må vi se om jeg gør det rette:O)
Avatar billede Jackount Nybegynder
25. april 2010 - 17:26 #20
lol...
Hvis du skriver dit bundkorts model, og modellerne på de grafikkort du har i kælderen, så kan vi måske sige hvilke der passer i :) ??
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 17:42 #21
Du behøver ikke grine...Kunne være det var lidt lettere, at fortælle mig, hvordan jeg finder ud af, hvilket grafikkort der passer til min maskine...Hvis ikke det er så let, så findes der vel en forklaring somewhere????
Avatar billede bobirgit Nybegynder
25. april 2010 - 23:41 #22
Umiddelbart har det hjulpet så enkelt, at jeg har støvsuget maskinen...den køre nu. Tror det var det:-)Så "220661"...det må være dig der skrev løsningen:-) Gør du dig til et svar. Tak for svar til alle..
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2010 - 18:23 #23
Svar