Avatar billede RJFreelance Praktikant
01. maj 2010 - 21:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Harddisk kaput, men hvad skal skiftes?

Hejsa
Jeg har, endnu engang, mistet en harddisk. Samme fejl som 2 gange før, hvor den siger højt klik, og laver sådan en mystisk lyd. Meget konstant og fast.

Lidt lignende dette:

http://www.youtube.com/watch?v=_Faq8tetLRM&feature=related

Jeg er klar over at den er død, MEN i forhold til de sidste 2 gange er harddisken ikke ældre end at man stadig kan købe dem, og jeg har læst at ved nogle fejl kan man skifte printpladen, og så skulle man kunne få den til at køre igen. I det mindste til backup af data. Men er det muligt ved denne fejl? Eller er selve hovedet i stykker?

Ja jeg skulle have taget backup, men det lærer jeg nok aldrig.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2010 - 21:37 #1
Med mindre du bruger den helt sindsygt hårdt, bør diske gå i stykker så ofte.
(Jeg har faktisk ikke oplevet det i dette århundrede (7 9 13))

Det ku' måske skyldes at den får for meget/lidt strøm - eller lignende..

Men det kan nok ikke konstateres "på afstand".
- jeg tror du skal have en skruetrækker-fyr til at se på hele maskinen.

Og køb så en SSD næste gang - den har ingen bevægelige dele der kan knække : )
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2010 - 21:41 #2
Fra den du selv linker til: http://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY&NR=1&feature=fvwp

Det er som regel læsehovedet der er i stykker, og så er der intet at gøre.
Avatar billede RJFreelance Praktikant
01. maj 2010 - 21:43 #3
De 2 første jeg har mistet er fordi de er skvattet på gulvet fra lidt for høj bordkant. Så det er jeg helt klar over hvorfor det er sket. :)

Denne tror jeg er det samme, men jeg har ikke selv væltet den på gulvet. Men vi har en kat, så mistænker lidt den.

Men det er derfor jeg gerne ville prøve at redde den. Kender udemærket til SSD'er og har også bestilt sådan en til en min nye pc.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2010 - 21:52 #4
:D
Avatar billede zagger Juniormester
02. maj 2010 - 09:26 #5
Lige til en orientering, så kan det også skyldes at harddisken får for lidt strøm når den laver de der kliklyde. Jeg har selv mistet to diske på den måde, og der var en ny strømforsyning løsningen.

Men hvis du er sikker på at du har tabt den på gulvet, så er det jo højst sandsynligt derfor.  :)
Avatar billede RJFreelance Praktikant
07. oktober 2010 - 12:22 #6
Nå jeg fik den byttet. Desværre ingen data reddet.
Lukket.