Avatar billede Andarkelben Praktikant
06. maj 2010 - 18:51 Der er 12 kommentarer

"Skygger" på LCD TV

Hej Eksperter

Jeg har et Samsung LCD TV, som efter at være blevet rengjort med Ajax, eller noget lignende, har fået nogle mørke "skygger" på billedet. Der er ikke tale om døde pixels eller burn-in, da de er faste på skærmen, og især viser sig når der er meget lys baggrund på skærmen.

Det er meget tydeligt at de er fremkommet ved at en klud med et eller andet rengøringsmiddel, er blevet trukket henover skærmen.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at få skyggerne fjernet igen, eller om de er kommet for at blive?

MVH
Ronni
Avatar billede frem-ad Professor
06. maj 2010 - 19:23 #1
Der var nogen der sagde engang at hvis man tog strømmen helt fra og lod den stå et kvater uden strøm. kunne det fjerne fejl der er kommet ved berøring. Men om det virker ved jeg ikke men du kan da prøve.
Avatar billede Andarkelben Praktikant
06. maj 2010 - 19:27 #2
Jamen det vil jeg da prøve, vender tilbage med resultatet.
Avatar billede Andarkelben Praktikant
06. maj 2010 - 20:30 #3
Hmm, det så ikke ud til at have nogen virkning. Det ser ud som om skyggerne sidder fast i glasset på skærmen, som om de nærmest er ætset ind :-(
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2010 - 20:51 #4
øhm... Man må mig bekendt ALDRIG rengøre et LCD-panel med rengøringsmidler, som Ajax. Det er basisk, og har dermed indflydelse på panelets overflade, og dermed billedet! Man bør bruge LCD-rens, når man rengører et LCD-panel...

Jeg tror ikke på man kan gøre noget ved sådan en skade!
Andet end at få skiftet panelet i skærmen for egen regning.

\Dan
Avatar billede thov Forsker
06. maj 2010 - 21:00 #5
Det kan kun blive bedre, ikke værre, med det rigtige rensemiddel.
http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=AM85171
Avatar billede Andarkelben Praktikant
06. maj 2010 - 21:40 #6
Sådan en bøtte skærmrens er da lige til at komme til for penge, så jeg tror da jeg vil prøve sådan en og se om det virker.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2010 - 22:58 #7
thov-> Ja eller også så ændrer det slet ikke noget - og det er det udfald jeg ville sætte pengene på...

\Dan
Avatar billede thov Forsker
06. maj 2010 - 23:58 #8
Jeg er optimist, og tror at det hele jævner sig :-)
Avatar billede Andarkelben Praktikant
08. maj 2010 - 13:13 #9
Det var en nitte, den spray løste ikke problemet med "skyggerne", men til gengæld er resten af skærmen strålende ren, så helt spildt var det ikke.

Har kigget nærmere på mærkerne, og det ser ikke umiddelbart ud som om de er synlige i glasset. Man kan heller ikke se dem når skærmen er slukket. Det virker egentligt mest som om der bare er nogle områder på skærmen, der er et par toner mørkere end resten af skærmen. Har desuden prøvet at "massere" pletterne væk, som mange anbefaler, men det har heller ikke nogen effekt, så jeg begynder at tro at de er kommet for at blive :-/
Avatar billede frem-ad Professor
08. maj 2010 - 14:46 #10
Hvordan opfører den sig hvis det helt rene farver/hvor tingene er kniv skarpe? Det kan du tjekke DR1 tekst tv 744. så får du et prøve billed frem
Avatar billede Andarkelben Praktikant
08. maj 2010 - 15:21 #11
Frem-ad, jeg har nu prøvet at sætte TT-744 på, og alle tekst og konvergens test'ene viser jo ikke noget. På rød skærm er skyggerne svære at se, men de er der. På grøn og blå er de meget tydelige.
Avatar billede frem-ad Professor
08. maj 2010 - 16:14 #12
Det tyder på det er pixel der er noget der er galt med, (Svingningerne i lysbølger er blevet ændret). Og så heder det enten at leve med det eller prøve at snakke med en radio/tv mekaniker for jeg mener at der er en måde at stille de krystaller på som en lcd skærm består af...
Har prøvet om du kan indstille dig ud af noget af det, det kan ikke tage det hele men måske lidt.