Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 14:00 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Intet billede - hvad er stået af?

Hej alle sammen, jeg har lige brug for lidt hjælp til fejlfindingen her.

Når jeg tænder min pc er der intet signal til skærmen.
Jeg har afprøvet anden skærm uden held, ligesom der ikke var held med et andet grafikkort.

Når jeg starter den op er der ingen bip, kun alm. "støj" fra HDD mm.

Hvordan kan jeg nemmest finde ud af hvad der er galt, inden jeg styrter ud og køber ny pc? Hælder mest til CPU/bundkort problemer, men kan man teste det uden at skulle købe ny alligevel?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. maj 2010 - 14:07 #1
Det kan være et ram problem, har du flere ram klodser i så kør med en af gangen på skift.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 14:09 #2
Det har jeg slet ikke tænkt over. Kan heller ikke se hvordan det skulle påvirke signalet ud - der vises jo ikke engang BIOS/POST..

Men det må da lige prøves alligevel. Takker :).
Avatar billede Jensen DK Novice
09. maj 2010 - 14:12 #3
Et sted skal du jo begynde.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 14:14 #4
Helt bestemt :).
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
09. maj 2010 - 14:43 #5
Enig med silbidor. Ramfejl kan betyde at der ikke kommer signal til skærmen. Fra personlig erfaring:)
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 14:46 #6
Jamen så er det blot endnu mere sikkert det må tjekkes :).
Jeg skriver lige tilbage med resultatet når jeg har tjekket det en gang i aften. Hvis der er flere idéer jeg kan prøve, så skriv dem endelig hehe.

Tak for dem indtil videre.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 20:27 #7
Så fik jeg tjekket mine RAM. Kan konstatere en af klodserne ikke var ok, får pc'en ville ikke tænde når den sad i alene, og senere heller ikke når den sad sammen med andre.

Jeg prøvede også lige mine HDD en efter en, og det er heller ikke her problemet ligger. Jeg kan dog høre de starter op og der søges på dem.

Men resultatet er stadig intet billede - no signal. Nogen der har andre bud?
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
09. maj 2010 - 20:35 #8
Ikke ud over kablet, desværre.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 20:39 #9
Tjah, når skærmen og kablet virker sammen med den bærbare, så burde der ikke være noget i vejen med det.. :/
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
09. maj 2010 - 20:45 #10
Næh så ser det sort ud, også i overført betydning.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 20:48 #11
Haha ja.. Det er rigtig træls er det :(.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 20:50 #12
Det skal måske lige siges at jeg også har prøvet med en anden skærm - hvilket gav samme resultat..
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
09. maj 2010 - 20:58 #13
Ja det lyder ikke godt, det er vel bundkortet som du selv skriver.
Du kan selvfølgelig resette bundkortet, uden om bios, ved at fjerne al strøm, inklusiv det lille batteri på bundkortet, i nogle minutter, eller flytte jumperen, som sidder ved batteriet, til den anden stift og tilbage igen, men jeg tvivler på at det hjælper.
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 21:09 #14
Det må da lige prøves :).
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 21:32 #15
Og det gav så intet positivt resultat heller. Desværre.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
09. maj 2010 - 23:18 #16
Surt Show! Så er det vel tæppefald?
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 23:22 #17
Jah, det tror jeg.
Havde lige en kammerat/IT supporter på hånden også, men konklusionen er at den er kaput. Det må være noget med AGP soklen eller selve bundkortet, og da pc'en er ren nostalgi, så må jeg hellere skifte det hele ud..

Du har nu hjulpet mest, så smid et svar hvis du vil have point :).
Avatar billede maniactor Nybegynder
09. maj 2010 - 23:30 #18
Et bonus spørgsmål ville være om den her er pengene værd?
http://topdata.dk/product.asp?product=6776

Vi snakker GTA IV som det mest krævende, måske lidt photoshopping. Alt sammen nok via wine under Ubuntu Linux, hvis jeg ikke anskaffer win7 selvfølgelig :).
Avatar billede Jensen DK Novice
10. maj 2010 - 06:59 #19
Din strømforsyning kan godt være stået af, prøv en anden, eller mål den igennem og se om den giver det den skal.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
10. maj 2010 - 11:03 #20
Jeg tør ikke råde folk om hvilken PC de skal købe. Markedet er så omfattende, og de enkeltes behov er så forskellige.

Point kan jeg ikke bruge til noget, ellers tak:)
Avatar billede maniactor Nybegynder
10. maj 2010 - 11:58 #21
silbidor > Har desværre ikke en ekstra at prøve med, og ej heller forstand på måling. Men vil lige se om jeg kan finde en at prøve med.

chauve3985 > Det er bare i orden :).

Er der ingen der vil have nogle point så jeg kan få lukket spørgsmålet?
Avatar billede Jensen DK Novice
10. maj 2010 - 13:02 #22
Vi vil da godt have point, men vil hellere have at du får din maskine til at virke, jeg bor i Tårnby og har en strømforsyning som du godt må låne, kan også måle din S.F. om den er defekt.
Avatar billede maniactor Nybegynder
10. maj 2010 - 13:08 #23
Det er meget venligt af dig, men jeg bor på Fyn, så det vil nok aldrig kunne betale sig.

Jeg tror muligvis jeg har en strømforsyning på hånden jeg kan prøve med. Det ser jeg lige i aften. Ellers bliver det en ny maskine.

Den har trods alt aftjent sin værnepligt, med de ca. 5 år den har på bagen.
Avatar billede maniactor Nybegynder
10. maj 2010 - 21:48 #24
Jeg havde desværre ingen anden PSU, men resultatet bliver en ny pc en gang ved lejlighed. Jeg mangler blot at finde ud af at redde mine data, men det er en helt anden snak :).
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
10. maj 2010 - 22:11 #25
Du tager blot HDD ud, og sætter den til den nye compuuter, som slave eller USB.
Avatar billede maniactor Nybegynder
10. maj 2010 - 22:38 #26
Er det så nemt?
Den gamle er jo ATA 133, og det nye kører SATA II mener jeg. Kan man købe noget USB grej så man kan sætte noget ATA 133 sammen med det?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
11. maj 2010 - 04:10 #27
Lige hurtigt.. Tag alle RAM, harddiske, CD-Drev og grafikkort ud, og tænd så din PC.
Går ud fra der er en lille højttaler i den?
Tænd maskinen.
Bipper den så efter dig? For gør den det, så er det højst sandsynligt ikke en bundkort fejl.

Sæt derefter grafikkort i. Tænd igen. Nogen bip? Hvis ja, så prøv at smide en ram stang i, og tænd igen

Stopper den med at bippe ved ram, men mangler skærmbillede, prøv da at tage grafikkort ud. Bipper den så igen? (Her kan man evt. også prøve med onboard grafikkort hvis et sådan forefindes i maskinen)

Får du liv i skærmen, så tjek også lige den anden ram stang
Avatar billede Jensen DK Novice
11. maj 2010 - 07:15 #28
Du skal bruge sådan en for at hente dine data ud af harddisken.
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43

Det virker bare.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
11. maj 2010 - 11:16 #29
Ja når HDD ikke fejler noget, så er det så nemt. Hvis du benytter dig af det sæt, som silbidor linker til, vil jeg give et lille råd.
Start harddisken før du sætter USB stikket i computeren. Forbindelsen kan nemlig godt drille. Gør den det så tag USB stikket fra computeren og sæt det i en anden indgang. Det lyder underligt, men jeg taler ud fra min egen erfaring.
Avatar billede maniactor Nybegynder
11. maj 2010 - 11:52 #30
tfswebguy > Jeg har haft alt koblet fra, og der kom ingen bip. Jeg har dog ikke prøvet hardwaren sådan efter tur, så det kunne jeg lige gøre når jeg får tid.

silbidor > Tusind tak, det var lige noget i den dur jeg manglede :).

chauve3985 > Tak for tippet. Jeg glæder mig også til at se hvad den siger når der ligger WinXP på den gamle HDD - om den opfører sig underligt i og med der er Win Vista på den anden pc. Så længe den ikke vil boote på den USB tilkoblede HDD, så går det jo nok :).
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
11. maj 2010 - 12:29 #31
Ja helt rigtigt, når bare du ikke prøver at boote på den gamle HDD, så er det uden betydning hvad der ligger på den af styresystemer.
Den vil bare dukke op i "Denne computer" og så kan du uden problemer hente de data du vil. Faktisk ligesom hvis det bare var en anden partition.
Avatar billede maniactor Nybegynder
11. maj 2010 - 13:29 #32
Det mente jeg også nok, og så er det jo en smal sag :).
Det er jo lige før den gamle HDD kan bruges som ekstern HDD med det kabel så.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
11. maj 2010 - 13:31 #33
Ja det kan den da. Sådan bruger jeg en HDD til backup.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. maj 2010 - 13:32 #34
Det kan den, husk at formater den, når du har hentet dine data ud fra den.
Avatar billede maniactor Nybegynder
11. maj 2010 - 13:47 #35
Igen mange tak for svarene :).