Avatar billede Faromme Praktikant
12. maj 2010 - 22:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Format C: Og dermed få nyt C Drev

Hej

Jeg har nok skrevet overskriften noget kryptisk men mit spørgsmål er ret enkelt.

Lige nu booter jeg mit windows xp på D drevet. Der ligger en gammel version af xp på mit C drev men da jeg fik ny harddisk valgte jeg at installere Xp på denne.

Mit spørgsmål er følgende: Vil mit D drev automatisk blive til C drev hvis jeg formatere C drevet?

Med venlig hilsen

Jimmy
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
12. maj 2010 - 23:17 #1
Nej det vil det ikke..

Du kan ikke ændre på bogstavet på det drev som du har en aktiv system partition på! ( der hvor du booter windows fra)

Så hvis du ønsker at dit boot drev skal hedde C: jamen så er det en formatering og en om installation af hele maskinen!
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
12. maj 2010 - 23:21 #2
nix
Du sætter en label på din disk når du formatere den.
den har en lille fil den bruger til at lade processoren identificere hvilken fil system den bruger og dens label
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
12. maj 2010 - 23:22 #3
men hvis du skal have den om til C:
Mmh. tror jeg ikke du kan uden format.
Men er ikke 100% på at det er umuligt :)
Avatar billede poko1 Ekspert
12. maj 2010 - 23:58 #4
Spørgsmål er D: drev en partion eller et selvstændigt drev som jeg læser det går du i bios ogt ændrer boot rækkefølgen og det bliver så automatisk til C: og nu sender jeg også uopfordret som svar
Avatar billede thov Forsker
13. maj 2010 - 04:01 #5
Det er ingen genvej til at få XP, installeret på D:, til at blive til C:

Partitionen har alt for mange referencer til D:, så, som allerede påpeget, kræver det en geninstallation - helt forfra.

Og formatterer du C:, så husk forinden at gemme filen boot.ini og læg den tilbage igen på C: - ellers vil D: ikke boote.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 07:41 #6
svar funktionen herinde er til lukning af spørgsmål når spørger har opnået ret svar
det i opnår ved at bruge svar funktionen er at mange fejlagtigt tror spørgsmålet er besvaret og er til lukning - det i svarer kan jo være helt forkert og det er vel ikke det i vil opnå

se under #3

du kunne vælge at fjerne partition c og oprette en ny i et huk - nu bliver din maskineauto formateret

helegc har lavet en fin gennemgang

http://www.helgec.dk/xp-install.html

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 16:35 #7
jeg vil så mene at dette gratisprogram kunne være en god mulighed før du installer en ny win.

Det kan du også formatere fra

Har ikke selv prøvet det

http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
13. maj 2010 - 17:18 #8
Hvis du vil formatere C, er der nogle ting du skal gøre først. At gemme boot.ini er ikke nok.

#6 treatmenice

Det her er vist sagt før. Hvis man mener, man har det helt rigtige svar, så må man gerne lægge det som et "svar" og ikke en kommentar.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
13. maj 2010 - 18:01 #9
Prøv nu at læse hans spørgsmål ..

det han vil er at ændre på den systempartition hvor windows er installeret fra D: til C:..

DET kan man ikke!
Hvis man kommer til at kaldes ens Drev for D og installere windows på den, så er det bare bad look, og eneste løsning er en formatering af drevet og derved en reinstallation af windows
Avatar billede poko1 Ekspert
13. maj 2010 - 18:42 #10
Prøv nu at læse hans spørgsmål
men da jeg fik ny harddisk valgte jeg at installere Xp på denne.
Hvis det ikke er en dual boot det er tale om od det spørgsmål er jo ikke besvaret.understående eksempel kører ved at ændre i start rækkefølgen de kører selv om den ene fjernes og omvendt.

http://img535.imageshack.us/img535/435/enhedsht.jpg
men det lader jo ikke til at der kommer svar.
Avatar billede Faromme Praktikant
13. maj 2010 - 21:26 #11
Tak for alle de gode kommentarer og svar, men jeg er nu stadig lidt i tvivl. Altså jeg ville nu helst bare undgå den formatering for nu har jeg haft denne installation i et par år efterhånden og den er lige som jeg gerne vil have den, men det irritere mig også jeg har det C drev der bare står og står med omkring 50 gb jeg ikke bruger til noget. Jeg må nok bide i det sure æble og formatere maskinen hvis der skal komme orden i det med de drev.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
13. maj 2010 - 23:41 #12
Du kan sagtens formatere C og bibeholde din installation på D-drevet, hvis det er det, du vil.