Avatar billede ralledenseje Novice
21. maj 2010 - 10:54 Der er 3 kommentarer

Flyt ligningsnummer ned pga. lang ligning

Hej folkens.

Jeg håber, at der er en venlig sjæl, som kan hjælpe med lidt LaTeX.
Jeg har skrevet en ligning i LaTeX, som er for lang til, at ligningsnummeret kan stå bagefter ligningen. Derfor vil jeg gerne have flyttet ligningsnummeret en linje ned.

Koden er som følgende:

\begin{alignat}{3}
    && I_t &= I_{co} + A_c \g a^2 + \alpha \g A_s \g \left(c + a\right)^2 \\
    \ArrowBetweenLines[\Downarrow]
    && I_t &= 933,12 \g 10^6\;mm^4 + 86\;400\;mm^2 \g \left(0,8258\;mm\right)^2 + 6,259 \g 804\;mm^2 \g \left(15\;mm + 0,8258\;mm\right)^2 \\
    \ArrowBetweenLines[\Updownarrow]
    && I_t &= 934,44 \g 10^6\;mm^4
\end{alignat}

Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe.

På forhånd tak!

/ralledenseje
Avatar billede aliaz Nybegynder
21. maj 2010 - 11:16 #1
Er det noget inertimoment og Königs formel der er gang i? :)

Bliver løsningen med at flytte nummeret en linie ned ikke noget rod? Så får du jo (2) til at stå ud for linie 3. Du vil måske rykke (3) med ned, så den står alene på linie 4?

Jeg ville nok knække ligningen over og lade den fylde 2 linier eller bruge \nonumber ved dem alle, så der slet ingen numre kommer med.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2010 - 11:30 #2
Det er en fejl i mathtools. Alignat flytter selv formelnummeret ned når formlen bliver for lang.

Et par andre kommentarer:

* den \g er ikke nogen god ide, generelt er egne makronavne som er kun et bogstav ikke ngoen god ide

* post minimale eksempler, ikke sniplets, gør det meget nemmere for os andre

* enheder skal skrives ordentligt, brug pakken siunitx og skriv
\sisetup{decimalsymbol=comma}

og i teksten skriver du f.eks. \SI{0,8258}{mm}, så skrives mm korrekt og den får konsistent spacing.
Avatar billede ralledenseje Novice
21. maj 2010 - 14:14 #3
Mange tak for jeres svar. :)

Jeg har opdelt ligningen, og så må det være fint. Men jeg må prøve dit svar næste gang, daleif.