Avatar billede New-bee Nybegynder
27. maj 2010 - 22:27 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Laptop, Cpu & Kølepasta

Hvem er klog.

Har en 5-6 år gammel Fujitsu siemens Amilo L1310G Laptop
Med Intel Celeron M prosessor 1,60 GHz
Og med max RAM på 2GB.
I februar udskiftede jeg dens 512MB RAM med 2 GB. og opgradere fra winXP til Win7. Og indtil for ca. 1 ugen siden kørte den fint.

Nu køre prosessor hele tiden og i løbet af ingen tid ligger temp. på/fra 65 grader og op.

Først troden jeg det var win7 som var skyld idet.
Men efter nogle forsøg med rensning af re-installation og uden det hjalp gik jeg tilbage til winXP. Det hjalp troede jeg. Se mit tidligere indlæg.
http://www.eksperten.dk/spm/910376#reply_7597875

Desværre køre prosessor endnu og det er mega irrierende at høre på, når man skal konsentrere sig om andet.

Efter at have gogglet lidt fandt jeg ud af der er noget der hedder kølepasta og jeg tænkte og det måske er det der skal til.

Nogle som kan guide mig lidt.

Havde også kigget efter en brugt prosessor på QXL men ved ikke hvad der passer i min computer. Og har ikke kendskab til det dersens hardware.

Er der nogen som evt kan guide mig i den rigtige retning til hvad jeg skal gøre. Synes ikke lige økonomien er til en ny PC.

Evt hvis der er nogen dom bor i nærheden af mig (Broby på Fyn), som vil hjælpe personligt, tager jeg gerne imod.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 07:55 #1
du er heldig den ikke er brændt sammen

http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/
Avatar billede New-bee Nybegynder
28. maj 2010 - 08:20 #2
Så er det mon kølepasta den er gal med????

Nogen som evt. vil anbefale noget.

Computer har været slukket i 10 timer. Nu har den været tændt i 10 min og er allerede på 58 grader. Tør ikke blive ved med dette.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 09:06 #3
kølepasta skal man altid bruge til cpu og du kan købe det i alle pc forretninger og det er ikke ret dyrt

det er lidt forskelligt hvad temp kan være på cpu -det kan du se under dit bundkort på producenten af samme
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. maj 2010 - 11:00 #4
Jeg har selv en amilo, og den har altid haft varmeproblemer.

Når du siger at processoren er irriterende at høre på, er det så fordi at computeren bruger meget processor-kraft, og at blæseren kører i høje omdrejninger konstant?

Jeg kan se på din tidligere post at du har renset ved køleren og blæseren, men kølepasta kan blive dårligt med tiden, især hvis det bliver varmet meget op. Så det er ikke umuligt at det skal skiftes.

Lige en venlig advarsel:
Jeg ville på et tidspunkt skifte kølepasta på min egen amilo, men jeg tror at heatsinken var limet på med termisk lim, for jeg har aldrig skulle have så hårdt fat i en køler før, så jeg besluttede mig for ikke at rode med det (jeg ved godt at de kan være stædige på laptops, men jeg har aldrig været udsat for noget så voldsomt som min egen amilo)...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. maj 2010 - 11:13 #5
Ah sorry... i din tidligere post står der jo at CPU er på 100% næsten hele tiden, er det stadig tilfældet?

Du nævner også at den har været oppe på 130 grader, det burde i hvert fald at være nok til at skade din CPU eller i hvert fald som minimum den standard kølepasta man smider i computeren.
Avatar billede New-bee Nybegynder
28. maj 2010 - 17:16 #6
ja computeren bruger meget processor-kraft, og blæseren kører i høje omdrejninger konstant (næsten). Og jeg skal ikke lave ret meget før CPU ligger på 100%
Men det svinger meget op og ned.

Der var ikke noget der sad specilet fast i min computer, da jeg tog blæser og det ud til rens.
Men havde dog aldrig hørt om det med kølepasta før, så det var jeg ikke klar over.

Bruger programmet CPU Termometer til temp, da det er det eneste som virker med min intel Celeron.

Jeg høre ikke pc køre så meget når temp ligger på 58 grader men den kommer godt op i omdrejninger ved de 60 grader.

Ville gerne tilbage til win7, da jeg mener det køre bedre og hurtigere på min pc end winXP, så håber jeg kan finde en løsning på dette problem.
Så tror I det kun er kølepastaen som er mit problem.
Og er denne god nok http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970702

Og ikke en ny computer som pt skal anskaffes.
Avatar billede andreastoft Nybegynder
28. maj 2010 - 20:55 #7
hey muligvis skriver jeg det sammen som ovenfor ..(har ikk læst det)

MEN

du skal bare købe noget kølepasta .. (www.coolerkit.dk) fx.
og der efter skal den påføres mellem cpu køler(den metal klump som ligger oven på cpu ..
derefter skal der smøres et ultra tyndt lag på cpu ..
så skal du sætte køleren på igen ..
done ;)

fordi:
at cpu og køleprofil aldrig er perfekt lige .. så pasten udligner så der er helt tæt alle steder ! for som vi jo ved isolere luft der ikke kan bevæge sig rigtig godt ;)

//Andreas Toft
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. maj 2010 - 22:38 #8
Det er meget vigtigt med kølepasta!

Men når din CPU kører tæt på 100% i hele tiden er der noget helt andet galt, og når du har haft formateret og problemet bliver ved med at være der, er der noget galt i BIOS seetings, drivers, eller et eller andet funky med hardwaren.

I din tidligere post, var der en der skrev noget om S.M.A.R.T. og det er faktisk et helt enormt godt bud på hvad problemet kunne være, men hvis du ikke roder rundt i BIOS, er det lidt underligt hvis det har ændret sig.

Kan du evt. uploade et billede af din enhedshåndtering?
(du kan vidst finde den i kontrolpanelet, det er lidt længe siden jeg har rodet med windows XP :P)
Avatar billede New-bee Nybegynder
29. maj 2010 - 08:46 #9
Skærmbilleder af enhedshåntering.
http://www.gratisupload.dk/download/44632/
http://www.gratisupload.dk/download/44631/
http://www.gratisupload.dk/download/44630/

I den BIOS jeg har kan der ikke pilles i meget.

Er ved at blive lidt frustreret over denne opførelse min pc har fået. Den må være kommet i trodsalderen.

Synes jeg er ved at finde en sammenhæng mellem CPU forbrug og temp.
Jo højre temp desto højre CPU. Og blæser køre.

Efter jeg fjernede win7 er det som om cpu og temp er faldet lidt til ro, men stadig høj. Og kan også mærke computer bliver varm.
Men forstår ikke at der ved bestemte opdateringer i win7, koksede pc helt ud.

Synes også det er underligt at den første temperatur jeg ser på computer, når jeg tænder den er 39 grader. Synes det er meget, når man tænker på rum-temperatur på 20-21 grader og hvor længe den har været slukket

Så jeg  tænker ud fra hvad jeg har læst, at det er temp der for CPU op.

Og der er jo også noget den er begyndt med. Den har jo kørt fint med win7 de første måneder.

Det er vel ikke en ny prosessor jeg skal have?

Tror jeg har fundet en magen til den der sider i for ca 126 kr.
http://www.pchub.com/uph/model/0--6688-1/SL8MN-Celeron-M-1.6GHz-parts.html

Ved ikke om jeg kan sætte en der er større i, men den har været ganske udemærket til mig.
PC bliver ikke brugt til spil. Windows kabele måske og min kæreste er nogen gange på facebook og spille farmville. Det skulle den kunne holde til.

Jeg vil så gerne finde en løsning på dette.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2010 - 09:26 #10
hent whatsrunning og se hvad det er der kører hele tiden på den

http://www.whatsrunning.net/

er der noget du ikke lige kan gennemskue kan du jo tjekke det ud via check info online
den er noget bedre end den indbyggede i win 7 men husk det er stadig en beta selv om den virker godt nok

m.v.h
Avatar billede ggxdg Nybegynder
30. maj 2010 - 00:20 #11
hmm... alt ser jo fint ud i din enhedhåndtering... Og hvis du ikke har mulighed for at pille ved S.M.A.R.T settings i din BIOS, bør det nok heller ikke være problemet.

Hvis du har formateret hver gang du har indstalleret windows bør der jo ikke være noget der fejler i styresystemet.

Jeg har enormt svært ved at se hvordan en hardwaredefekt skulle kunne resultere i højt CPU forbrug.

Er opstartstiden den samme med dette problem? Eller er den langsommere?

Det er at række efter strå, men er CPU forbruget tæt på de 100% i fejlsikret tilstand også?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
30. maj 2010 - 01:15 #12
Jeg bliver ind imellem lidt obsessed med mærkelige fejl, så jeg lavede en hurtig søgning på google, og faldt over flg. forum indlæg, som minder meget om hvad du oplever:

http://windows7forums.com/windows-7-support/1571-windows-7-cpu-usage-always-100-a.html

han startede med XP, indstallerede windows 7, fik samme problem som dig (dog fra starten), gik tilbage til XP, hvor problemet stadig eksisterede.

Han disablede "High Definition Audio Controller" i "System Devices" ("System enheder" i dansk Windows hvis jeg husker ret) kategorien, og så forsvandt problemet.

Der er få tilsvarende historier, med samme symptomer, men hvis det er et problem med et codec, kan det være grunden til at problemet forbliver det samme på kryds af styresystemer, så prøv at disable din HD audio og giv en tilbagemelding :)
Avatar billede New-bee Nybegynder
30. maj 2010 - 13:37 #13
Jeg havde også gogglet lidt og læst det samme.
Under windows 7 prøvede jeg at disablede High Definition Audio Controller, men det hjalp ikke.
Så ved ikke lige hvad der begyndte at gå galt under win7.

På XP køre pc rimelig.
CPU svinger meget op/ned. Men mest når jeg f.eks installere noget, søger efter mails eller går på internetsider. Men den er kun lige oppe, så falder den ned igen.
Har kørt whatsrunning og kan ikke lige se der skulle være noget der.

Men som jeg har været inde på før, så tror jeg min CPU og varme hænger sammen. Jo højre varme jo højre CPU. Og pc bliver hurtig varm. CPU og blæser køre bare derudaf fra 60 grader. Og der skal ingenting til før den er på 60 grader. Installere et par programer og en er over 60 grader.
(under tekniske data for pc. står der under drift 5 - 35 grader.)
Min starter op med 40 grader.

For at vende tilbage til det med kølepasta eller kølepad, så har jeg et par spørgsmål.
På min heatzink http://www.gratisupload.dk/download/44681/
Det der ligger over CPU kan jeg se der er noget tørt fedt af en art, men der er ligesom et stk. staniol over. Skal det bare pilles af/renses og påføres nyt og direkte ned over CPU uden noget staniol olig.
Og skal der noget på ved gittert. Der er bare ligesom et sort tape.

Og ovenpå mit W-Lan Card http://www.gratisupload.dk/download/44682/ er der en tør pude. Er det også kølepad og skal den erstattes.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
30. maj 2010 - 16:30 #14
Du har helt ret i at der er en sammenhæng mellem varmen på din CPU og temperaturen. Men CPU forbruget er ikke højt pga varmen, men varmen er høj pga af CPU forbruget. Jo mere CPU'en arbejder, desto mere varme udvikler den, så selv om du måske for gjort CPU'en lidt koldere, så vil forbruget stadig være stor, hvis den er det nu.

Du siger at der i tekniske data står 5-35 grader. Det er efter al sansynlighed omgivelsestemperaturen der skal ligge i det område.
Det er meget normalt for CPU'er at ligge i 40-70 grader. Hvis den er højere nu end den har været før, er det nok, som du selv har været inde på, kølepasta der skal til.

At CPU forbruget stiger når du loader en side eller indstallerer noget eller laver et eller andet på computeren er jo meget normalt. Når computeren "idler" skal CPU forbruget gerne være <5%. Hvor meget liger temperatur og CPU forbrug på hvis du ikke laver noget på den i 5 minutter? (sørg for at hive joblisten og programmet du bruger til at overvåge temperaturer frem inden du stopper med at lave noget, så du får tallene ved total idle)
Hvor meget kommer tallene op på hvis du kører noget der virkeligt kræver noget af din computer?

Ang kølepasta:
Hvis du vil prøve med noget kølepasta, skal du fjerne den kølepad der sidder i forvejen, rense CPU og heatsink overfladen, putte et meget tyndt lag kølepasta på toppen af CPU'en, monter heatsink, afmonter heatsink for at se om CPU'en har efterladt et helt kølepasta aftryk (det sikrer at der er ordenlig termisk kontakt).

Det tape der sidder på ribberne, skal du nok lade sidde, hvis det ikke blokerer for den luft der blæses igennem. Det sidder der nok for at undgå "raslelyde" og måske som en slags isolation.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
30. maj 2010 - 16:31 #15
En lille rettelse:

"Du har helt ret i at der er en sammenhæng mellem varmen på din CPU og forbruget*"
Avatar billede New-bee Nybegynder
30. maj 2010 - 17:36 #16
har siddet og kigget på CPU-brug i en tid uden at computer laver noget. Forbrug svinger mellem 0 og 25% men for det meste ligger  det jævnt på de 2-5% Og temp falder til en 58-59 grader. og sidefilforbrug ligger stabilt på 520MB

Men hvis kæresten logger ind på facebook farmville ja så ligger cpu igen på omkring 100%

Det kan da godt være at jeg må tage den konklusion og skifte kølepasta for god ordens skyld og så mene at der i win7 må være nogle fejl, som inkelte computere med måske en bestemt hardware støder på. Who knows. Jeg er vist ikke den eneste som må blive ved winXP.

Men hvad er bedst: Kølepasta eller Kølepads.
Disse pads skulle efter sigende være effektive
http://www.coolerkit.dk/coollaboratory_liquid_metal_pad___3xcpu___1xrs-p-945.html
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2010 - 07:33 #17
jeg prøver lige igen men hvis du ikke kan bruge det så skriv det

http://www.whatsrunning.net/

hvad siger den til dig
Avatar billede New-bee Nybegynder
31. maj 2010 - 14:38 #18
whatsrunning siger ikke så meget. Kan ikke se hvilket hvad det er der tager CPU power.

Men når kun det program køre ligger CPU-brug over system på omkring 85%

Men alt på listen er kun små%. Op til 5%
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2010 - 15:02 #19
du kan da markere det du syntes ser mærkeligt ud og gå online via info

men har lige set denne her men er IKKE prøvet

http://processhacker.sourceforge.net/

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2010 - 15:15 #20
der ligger en funktion i den der kan finde skjulte services som vist
hvis du ikke lige umidelbart kan finde noget

se her hvordan
http://img684.imageshack.us/img684/2014/hiddenprocess.jpg

m.v.h
Avatar billede New-bee Nybegynder
31. maj 2010 - 18:50 #21
http://www.gratisupload.dk/download/44769/
Jeg kan ikke se der er noget der, som ikke skal køre. Se billede.

Undre mig dog om CPU for system og cpu-forbrug i bunden af billede. Se tal med rød ring om.
De stemmer ikke overens med hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 07:39 #22
dobbelklik på den linie hvor process er og så vil der dukke en tool op
det gør der hos mig.
man kan også højre klikke.
m.v.h
Avatar billede New-bee Nybegynder
01. juni 2010 - 09:09 #23
jeg har prøvet det tool og blev ikke meget klogere af det.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
01. juni 2010 - 13:19 #24
"Undre mig dog om CPU for system og cpu-forbrug i bunden af billede. Se tal med rød ring om.
De stemmer ikke overens med hinanden. "

Det øverste du har sat ring om, er hvor meget CPU der er ledig.
Den nederste er hvor meget CPU der bliver brugt.
Men den øverste+den nederste skulle give 100% hvilket det så ikke helt gør :P

"Men hvad er bedst: Kølepasta eller Kølepads."

Jeg kan ikke tale af erfaring her, for de pads du linker har jeg ikke selv prøvet, men jeg er i hvert fald stor tilhænger af "Arctic Silver".
Avatar billede New-bee Nybegynder
18. august 2010 - 14:57 #25
Jeg fandt aldig en løsning på mit problem.
Det er så ikke helt sandt. Løsningen blev at købe en ny laptop.
Avatar billede Paps45 Nybegynder
17. oktober 2010 - 10:58 #26
Det lader til at dette ellers udemærkede forum halter lidt i ny og næ, især hvis man sidder på en lidt ældre pc! ;-)
Anyways, jeg sidder med en L1310G hvor jeg har lagt win7 på,alt fungere perfekt, men nu mangler jeg så en driver til trådløst netkort. Nogle forslag ?
(og tillykke med den nye laptop)

VH paps
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 11:26 #27
paps45

du skal oprette dit eget spørgsmål
dnne tråd er lukket
Avatar billede Paps45 Nybegynder
18. oktober 2010 - 16:51 #28
Spørgsmål oprettet ;-)