Avatar billede sun Nybegynder
28. maj 2010 - 11:52 Der er 7 kommentarer

Hjælp til RAM forståles..

Jeg er har 2 RAM blokke af "Corsair CM2x1024 6400c4" på MB Abit IP35 pro.

Jeg har lige fået windows 7, og vil godt have noget mere RAM (Tænkt på noget mellem 4G-8G i alt.) så det køre bedre. Men det er mig meget uklart hvad der passer til?

Kan i også forklare mig hvorfor at de RAM jeg har nu giver 1G i windows hvis de sider i Memory slots DIMM1 og DIMM3, men giver 2G hvis de sider i, DIMM1 og DIMM2 og hvad er det rigtig de skal give/og sted?

Mvh. Johan
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
28. maj 2010 - 12:13 #1
Nu har RAMene virkemåde intet med hvilken version af Windows du kører ..
det er Motherboardet der styre det...

Det eneste du skal være klar over er at hvis du køre med en 32 bit version af windows kan den ikke udnytte mere end 4 Gb, hvis du vil over de 4 Gb, så skal du op i en 64 bit version af windows ..

det med om den viser 1Gb eller 2 GB alt efter hvilket slots den sidder i,  handler om kanaler og antal kerne til CPU.
Det skal du læse mere om i manualen til bundkortet, hvordan du sætter dem rigtigt i.
Avatar billede sun Nybegynder
28. maj 2010 - 13:18 #2
Jeg har en 64 bit version, af windows 7. I manualen står der man skal sætte dem 1+3 og 2+4 for dual-channel men er det ikke bedre at havde 2G end at udnytte det?

Men mit primær spørgsmål, hvad jeg kan/skal købe for noget ram? hvis  jeg vil op på lad os sige 6G? kan jeg bare købe hvilken som helst DDR2 SDRAM? eller skal de havde sammen Hukommelses-frekvens, mærket, størrelse, eller andet?
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
28. maj 2010 - 15:52 #3
Jamen jeg ville kigge efter nogle DDR2 PC 6400 ram..
f.eks: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=373738

og jeg ville sætte dem som dual channel, for det er altså noget hurtigere
Avatar billede sun Nybegynder
29. maj 2010 - 12:59 #4
Ok, min forståles er ikke blevet bedre.
Hvis jeg køber det par ram, og sætter dem dual channel bliver det til det halve men hurtige, men det giver mig jo så kun en total på 3G? eller er det mere i virkeligheden?
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
29. maj 2010 - 17:50 #5
du vil stadig have 6 GB, men bare 2 x 3, det vil sige at CPU vil kunne skrive til 2 ram celler på en gang istedet for kun til en celle af gange aka dobbelt så hurtigt (Teoretisk..)
og da de fleste nyere CPU har flere kerner  vil det blive meget hurtigere end hvis du satte dem i som single channel.

gav det mening ?
Avatar billede sun Nybegynder
30. maj 2010 - 13:35 #6
Tak Torben, det giver god mening. smid et svar. :-)

Windows 7 er bare "broken" den giver mig højere rateing på min ram når jeg sætter dem singel, for så tror den der er mere. så det var lidt svært at forstå.
Avatar billede sun Nybegynder
19. august 2010 - 14:17 #7
smid et svar. :-) tak..