Avatar billede Zilina Nybegynder
31. maj 2010 - 18:39 Der er 3 kommentarer

Tænde 230V pumpe vha. 12V væskeføler - optokobler, solid state relæ problem

Hej

Jeg er ved at lave en pumpestyring. Jeg har en 230 V AC pumpe som jeg gerne vil kunne tænde og slukke ved hjælp af en 12V DC væskeføler. Jeg har forestillet mig at jeg kan gøre det ved hjælp af en optokobler / et solid state relæ. Til formålet har jeg hos RS Components købt en Crydom CX240D5-MS11. Den er monteret i en Din-skinne med en lille grøn kontrol diode og en modstand.

Min opstilling er som følger: Fra min 12V DC strømforsyning tager jeg + og forbinder til den brun/hvide ledning på væskeføleren, væskefølerens brune ledning tilsluttes + på optokobleren og minus (-) fra strømforsyningen køre direkte til minus (-) på optokobleren. Når det er sat op på denne måde kan jeg ved hjælp af væskeføleren tænde og slukke kontrol dioden på optokobleren. Så væskeføleren virker. Når jeg måler ohm på optokoblerens udgang viser mit multimeter 949 ohm når dioden er tændt og selvfølgelig 1 (uendelig) når den er slukket. Så optokobleren er vel OK.

Mit problem er at jeg kan ikke få pumpen til at starte, jeg har også prøvet med en 230 V pære bare for at se om jeg have sat det forket sammen. Når jeg tester med en lampe, kommer der heller ikke lys i den. Jeg forbinder lampen til optokobleren som om optokobleren var en kontakt. Altså jeg tager den ene leder og føre ind i den ene klemme på output siden og ud af den anden klemme på output siden som derefter køres til lampen. Den anden leder kører jeg bare forbi og direkte til lampen.

Men, når jeg har en normal lampe kontakt sat på efter optokobleren og optokobleren er tændt kan jeg ved at tænde den mekaniske kontakt få et lysglimt ud af pæren og først ved at slukke kontakten og tænde den igen få et glimt igen.

Det er jo ikke sådan det skal virke. Jeg vil sætte meget pris på hvis nogen kan forklare mig hvad jeg gør galt eller mangler.

Jeg har uploadet et billede af optokobleren på http://experiaid.blogspot.com/

Links til data sheets på pumpen, optokobleren og væskeføleren er her under.

Pumpe:
Model Selekta grundvandspumpe 550W (specs. er på side 4)
Data sheet: http://www.harald-nyborg.dk/pdf/5218.pdf

Væskeføler:
Model: Johnson Pump Ultima Switch 12/24 V (side 12)
Data sheet: http://www.johnson-pump.com/jpmarine/products/IB_Pdfs/IB-116_UltimaSwitch.pdf

Solid state relæ:
Model: CX240D5-MS11
Data sheet: http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/0034/0900766b80034042.pdf

Grunden til at jeg ikke bare bruger min grundvandspumpes niveauføler er at pumpen skal bruges til at tømme en lavvandet vandpyt og hvis jeg brugte den originale niveauføler ville pumpen ikke starte i tide.

Grunden til at jeg bruger væskeføleren fra Johnson Pump er at jeg ved at sætte den på skrå dels kan få start-niveauet til at ligge lavt og dels få start- og stop-niveauet til at ligge tæt på hinanden.

Jeg håber der er én der kan se hvad jeg gør forkert. Al feedback er velkommen. Sig endelig til hvis der mangler informationer.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2010 - 20:18 #1
Er der en speciel grund til du ikke har en decideret pumpebrønd til pumpen?
En grundvandspumpe tror jeg ikke vil kunne tømme området helt uden pumpebrønden.
Avatar billede Zilina Nybegynder
31. maj 2010 - 21:12 #2
Hej

Ja min specielle grund er at der skal fjernes vand fra et sted hvor man ikke umiddelbart kan sætte en pumpebrønd. :-)

Mit pumpearrangement skal bruges på et flat buildup tag. Taget har sat sig, så når det regner kommer der en vandpyt. Grunden til at der skal pumpes er at hvis vandet kommer over et vist niveau så er taget ikke længere tæt. ;-)

Det er kun midlertidigt indtil, taget bliver repareret. Men derfor skal det alligevel helst virke automatisk.

Selekta pumpen kan pumpe så langt ned som jeg behøver.

Jeg har prøvet med en af Johnson's 12 V DC pumper men det er ikke optimalt.

Jeg håber der er én der kan hjælpe mig med optokobler problemet eller der er én der kan komme med en ide til hvordan man kan pumpe med en kraftig pumpe som den ovenfor nævnte og samtidig suge ned til ca. 10 mm. Selekta pumpen har en minimum sugehøjde 5 mm når man bruger den manuelt. Og ved hjælp af Johnson føleren og optokobleren vil jeg gerne gå uden om dens egen automatik og bruge min "egen", og derved suge ned til den lave højde.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
10. juni 2010 - 03:18 #3
Du kunne bruge en transistor til at tænde for dit 230v relæ ?
//se evt: http://mortenbs.com/it/lpt/