Avatar billede simotho Nybegynder
01. juni 2010 - 21:53 Der er 9 kommentarer

Hvordan får jeg en genstand til at bevæge sig når jeg klikker et sted?

Hej alle :)

Har denne kode:

[code]

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <link rel="stylesheet" href="css/css.css" type="text/css" />
    <script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js"></script>
    <title>untitled</title>
    <style>
    body {  }
    a { padding:15px;
    background:red;
    border:1px solid blue;
    outline:none;
    left:0px;position:absolute;

    }
    </style>
    <script type="text/javascript">
        $(document).ready(function () {
            $("a").click(function(){ $(this).animate({"left": "+=50px"}); });

        });
    </script>
</head>

<body>
  <a href="#">Klik</a>
</body>
</html>

[/code]

Når jeg klikker på "Klik" så bevæger den sig, MEN nu vil jeg gerne forsøge at gå videre til næste step, nemlig at få den til at bevæge sig med en slidefunktion, som hvis det f.eks var en mand der gik (Ligesom man kender det fra divser online strategi spil).

Så mit spørgsmål er, hvordan får jeg genstanden til at bevæge sig til det punkt jeg klikker på min side (Evt. via koridinator e.lign).

I kan se det jeg har oppe pt her: http://sithoweb.dk/animate

Håber nogle kan jeg hjælpe...
Avatar billede majbom Novice
01. juni 2010 - 22:03 #1
prøv at bruge pre i stedet for code tags rundt om din kode :)
Avatar billede simotho Nybegynder
01. juni 2010 - 22:08 #2
Det vil jeg gøre, hvor kan jeg redigere det? :)
Avatar billede majbom Novice
01. juni 2010 - 22:15 #3
det kan du ikke (dejlig som exp.dk er :) ), men du kan poste det igen :)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 22:17 #4
Din "skabning", skal have nogle "interne data" F.eks. Mål, retning, hastighed.. status (hvilken grafik, lige nu ~ højre for løftet)..

Og sin egen "tråd" (liv)

Den kan hentes vha. setInterval() - sådan at skabningens "hjerne" bliver aktiveret f.eks. 5 gange pr. sekund for at tage stilling til hvad den skal gøre for at nå målet.

Når du så klikker et sted, giver du dimsen et nyt mål, men den bevarer sin nuværende retning og hastighed. Med det nye mål, må den ændre retning, men ikke med ét, for den har jo stadig en hastighed i en anden retning, som først skal "barberes ned"...

Hvis du laver det på den måde, vil skabningens bevægelser se "realistiske" ud.

Det bliver hurtigt ret filisofisk når man tænker over det...
- er vi ikke ALLE blot bundter af data som bevæger os, når der bliver klikket et sted ?
Avatar billede simotho Nybegynder
01. juni 2010 - 22:28 #5
Hej T4NK3R.
Det er fuldstændig korrekt det du siger, har du evt. et lille hurtigt eksempel på hvordan sådan noget kunne se ud i kodesprog, så ville det hjælpe mig meget mere, da det ville give et indtryk af hvordan det hele hænger sammen..
Avatar billede simotho Nybegynder
01. juni 2010 - 22:29 #6
Der er faktisk et perfekt billede på hvordan det skal se ud her:
http://www.ape-project.org/demos/2/move-demo.html
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2010 - 10:55 #7
haha - nej det må du selv "ligge og rode med"

- hvad skal du bruge det til ?
Avatar billede majbom Novice
06. juli 2010 - 19:59 #8
kom du videre?
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 14:04 #9
simotho?