Avatar billede clus Nybegynder
07. juni 2010 - 09:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

preg_match dollar kurs - hvorfor kan jeg ikke få den til at virke?

Jeg har forsøgt at hente dollarkursen ind i min egen php fil til videre beregninger, men jeg kan ikke få den til at virke. Jeg har følgende, men den giver mig ingen værdi.

$valutafile = implode('', file("http://www.nordea.dk/Erhverv/Priser+kurser+og+renter/Valutakurser+og+rentesatser/24967.html"));
preg_match('/USD/DKK.*?"td2">(.*?)/ism', $valutafile, $valutamatches);

$dollar_kursK = trim($valutamatches[1]);
$dollar_kurs = str_replace(",", ".", $dollar_kursK);

Er der en der kan hjælpe mig med at få dollarkursen ud?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. juni 2010 - 09:28 #1
Kunne det ikke være bedre at bruge et xml feed ala: http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valutakurser.xml
Avatar billede clus Nybegynder
07. juni 2010 - 09:35 #2
Problemet med denne xml er at denne ikke opdateres flere gange dagligt, hvilket jeg vil sætte meget pris på - det gør den på Nordea.

Men hvordan skulle jeg evt få dollarkursen ud af xml filen?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. juni 2010 - 09:52 #3
Sådan her, med den oprindelige HTML side:

<?php
$valutafile = implode('', file("http://www.nordea.dk/Erhverv/Priser+kurser+og+renter/Valutakurser+og+rentesatser/24967.html"));
preg_match('/USD\/DKK.*?"td2">(.*?)</ism', $valutafile, $valutamatches);

$dollar_kursK = trim($valutamatches[1]);
$dollar_kurs = str_replace(",", ".", $dollar_kursK);
print "Saadan: " . $dollar_kurs;
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. juni 2010 - 09:55 #4
<?php

$national = 'http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valutakurser.xml';
$xml = simplexml_load_file($national);

$result = $xml->xpath('/Data/Kursdato/Valutakurser/iso[. ="USD"]/parent::*');
while(list( , $node) = each($result)) {
  echo '<pre>';
  print_r($node);
  echo '</pre>';
}

?>
Avatar billede clus Nybegynder
07. juni 2010 - 09:58 #5
Takker mange gange :-)

Smid et svar og der kommer point.
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. juni 2010 - 10:02 #6
Erik samler ikke på point, så hvis det er hans løsning du valgte at bruge, så behold dem selv.
Hvis du valgte min løsning, så kan du få et svar her.
Avatar billede clus Nybegynder
07. juni 2010 - 10:06 #7
Jeg valgte Eriks løsning - da jeg foretrækker Nordeas løsning med opdaterede kurser.

Rigtig god dag til jer begge.