Avatar billede max-payne Nybegynder
09. juni 2010 - 19:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Elektrikker Hjælp - Lednings-føring til halogen-spot.

Jeg skal opsætte nogle halogen-spot i mit loft.
Så er spørgsmålet om de skal have hver sin ledning, eller om jeg kan sammenkoble dem alle (14 stk) hvor ledningen (0,75) går fra spot til spot.
I mit tilfælde er volt, amp, watt uden betydning, da jeg monterer diode-pære i spottene.
Men det skal alligevel være i orden, da husets næste ejer måske vil monterer almindelige 50 watt spot pære.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. juni 2010 - 19:48 #1
De skal have hver deres ledning og det skal være godkendte brandhæmmende.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2010 - 19:49 #2
Dette er et job for en autoriseret elektrikker, hvilket jeg kun kan anbefale. :-)

mvh.
Morten
El-teknikker
Avatar billede qw_freak Nybegynder
09. juni 2010 - 19:48 #3
hvis det er 230V skal ledningerne være dobbeltisolerede, og selve spottene skal være adskilt fra isolering, lofts-pap og andre ting der evt. kan være på dit loft! Du bør dele dem op i 2 x 7 spot på hver ledning hvis du bruger 0,75 kvadrat.

husk at passe på, så ledningen ikke kommer til at ligge direkte ovenpå spottet!, køb evt nogen keramik urtepotter med hul (ca. Ø 170mm) i bunden til at isolere dine spot fra det omkringliggende materiale!
Avatar billede qw_freak Nybegynder
09. juni 2010 - 19:54 #4
Forresten, hvis det er 12V skal du bruge en større kvadrat, helst 2.5 kvadrat, samtidig med at der skal en ledning seperat ud til hvert spot! ellers det samme som ved 230V!
Avatar billede poko1 Ekspert
09. juni 2010 - 19:55 #5
denne type
SIHF/PVC 90°C,
-Og seore-morten har ret
Avatar billede qw_freak Nybegynder
09. juni 2010 - 20:04 #6
Kan ikke huske hvor mange brænde det er om året som relateres til fejlmonterede halogenspots, men det er mange!

Få en elektriker til det, det er sikrest, og så hænger ansvaret hos ham hvis der skulle ske noget!!
Avatar billede fun22 Nybegynder
09. juni 2010 - 20:09 #7
Hvis der er tale om 230v installation SKAL der bruges 3x1,5 90C kabel, da mindste tværsnit i en fast bolig installation er 1,5
kvadrat.

Du kan sagtens køre et kabel til den første spot også videre til den næste osv.

Med hensyn til keramik urtepotter så er det et no-go.. Det vil blive kasseret ved et evt. el eftersyn.

Køb istedet de plast kasser som er godkendt til det.

vh
Jesper
Elektriker..
Avatar billede fun22 Nybegynder
09. juni 2010 - 20:12 #8
Hej..

Hvis det er en 230v installation skal der bruges 3x1,5 silikone kabel eller anden som er godkendt til 90C.

Mindste tværsnit for et kabel i fast bolig installation er 1,5 kvadrat.

Du kan sagtens sløjfe mellem spotsne..

Lad hver med at købe keramik urtepotter.. Det vil ikke blive godkendt ved et evt. el eftersyn..

Vh
Jesper
Elektriker
Avatar billede poko1 Ekspert
09. juni 2010 - 20:16 #9
Min mester som er aut elinstalatø blev af forsikringen som syn og skønsmand kaldt ud til et hus hvor sælger selv havde været igang og da køber skulle hav lavet nogle ændringer og det viste sig at det var selv lavet sælger kom til at betale en større regning vi fik dog ikke arbejdet.
Avatar billede max-payne Nybegynder
09. juni 2010 - 20:30 #10
Mine spot er godkendt til at blive monteret uden de plast kasser som man normalt sætter op bag spotten.
I mit køkken er der af en autoriseret elektrikker, opsat 10 stk 12 volt spot som hver forsynes med en almindelig 0,75 ledning fra trafo til spot. Da jeg har været i tvivl om lednings-føringen var korekt har jeg fået installationen kontroleret af 2 uafhængige autoriseret elektrikker-firmaer, og begge firmaer godkendt installationen.

Mine spot er produseret af F.A. Porche (designer af Porche 911)
de har model nr. MA-2 og er ikke til at købe mere.

Ellers tak for gode indlæg !!!
Avatar billede fun22 Nybegynder
09. juni 2010 - 21:02 #11
Såfremt der er 12v installation må du godt bruge 0,75 ledning.

I det tilfælde skal du have en ledning ud til hver spot, og sørg for de har ca. samme længde ledning alle sposne, så der bliver samme spændingsfald på alle spotsne..