Avatar billede mbsnet Nybegynder
10. juni 2010 - 03:14 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Transistor problem, bd135, bd136

Hej eksperter.

Er ved at lave en h-bridge til 12v motorstyring (frem/tilbage).
Til projektet bruges 2stk BD135 npn, samt 2stk BD136 pnp.

Problemet er at jeg ikke kan få transistorerne til at åbne 100%.

Har forsøgt med forskellige modstande i en test:

Kilde strømforsyning: 8,83 volt.
10k            8,20 v
2k              8,38 v * 2k modstand som åbnede mest, med et fald på ~0.5 volt.
1k              8,36 v
680 ohm  8,34 v
390 ohm  8,30 v
100 ohm  8,08 v
47 ohm    7,82 v

Er der nogen som kan gennemskue hvad der går galt, og eventuelt i hvilken retning man bør gå, for at opnå bedre resultater ?

mvh
Morten B. S.
Avatar billede evalon Nybegynder
10. juni 2010 - 09:01 #1
Hej Morten

Uden at være ekspert på området: Er du opmærksom på, at basisemitterstrækningen typisk har et spændingsfald på 0,6 - 0,7 volt og hvis basis derfor er koblet på 8,83 volt via én af de modstande du har nævnt (og collectoren også er koblet på dét), så vil der - som jeg ved af det - være et spændingsfald her som vil gøre, at emitteren også ligger 0,6 - 0,7 volt lavere (NPN transistor)?

Gætter i øvrigt på, at du kan få mere hjælp i et andet forum. Prøv evt. i stedet http://forum.allaboutcircuits.com/index.php ... og her "The Projects Forum".

Venlige hilsner

Jesper
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
10. juni 2010 - 10:14 #2
hej Morten brug specielle mosfed i stedet
Det gør professionelle i dag.
her er datasheet på en af dem

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/lcIRLR-IRLU024N_E.pdf

kan købes hos elfa eller farnell til 6 til 10 kr pr stk + handelsomkostninger.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
10. juni 2010 - 10:39 #3
Hej. Var ikke klar over det med spændingsfaldet.

Har netop testet to andre slags sæt af transistorer.
Det "lille" sæt: BC547 npn / BC557 pnp  - samt:
Det "store" sæt: C3181n npn / A1264n pnp (fra forstærker)

Oplever det samme i begge tilfælde, så det er åbenbart et generelt problem med spændingsfald i forbindelse med transistorer ?

Forsøger nu at bestille nogle af de omtalte mosfet, er nyt for mig.

Takker til begge to for hurtig respons.

mvh
Morten B. S.
Avatar billede caspersch Nybegynder
15. juni 2010 - 22:57 #4
Hej Morten,

Jeg er heller ikke ekspert, men under uddannelse indenfor elektronikken. Spændingsfaldet skyldes den "diode" som er mellem Basis og Emitter. Har du lavet nogle DC-beregninger på dit kredsløb?

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit
Avatar billede mbsnet Nybegynder
16. juni 2010 - 14:31 #5
Hej, efter som der var spændingsfald, valgte jeg i første omgang delvist, at bruge relæer til projektet. Har også mosfet løsningen til gode (ved lejlighed)... Beregningerne øverst er lavet på DC ved brug af pnp+npn samtidigt (så muligvis dobbelt spændingsfald).

Har også lagt projektet ud på min side:
http://mortenbs.com/it/hbridge/
samt
http://mortenbs.com/it/arduino/robo1/

mvh
Morten B. S.