Avatar billede eaaj Novice
15. juni 2010 - 20:00 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

ny lille bærbar pc

Min kone ønsker sig en ekstra bærbar pc. Så kommer spørgsmålet. En netbook, en note book, en laptop, mini pc.
Er der nogen som kan fortælle forskellen? Hun har en alm. bærbar i forvejen, og den ny skal mest bruges til slægtsforskning, kunne tage den med på arkivet og skrive ting ind i, så den skal kunne rumme Windows 7, mail program og et slægtsforskningsprogram + nok noget mere.
Nogen gode forslag?
Avatar billede haverslev Novice
15. juni 2010 - 20:25 #1
En netbook er en lille bærebar, som "kun" er beregnet til internet, mails, skriveprogrammer og nem at have med på farten.
Den fyler ikke ret meget - op til 10-12", lav vægt og god batteritid.

Notebook/laptop er det samme og er bærebare der er fra 12" og op til ca. 22" som det største.
De er med kraftige processorer, mere ram, bedre grafikkort og større harddiske osv. end f.eks netbooks er.
De er beregnet til de samme opgaver som nævnt under netbooks, men derudover mere grafik krævende ting - incl. spil på nogle af de gode grafikkort bestykkede maskiner.
De er/kan være betydelig mere strømforbrugende og tungere at tage med sig på farten.

Men et forslag til en lille nem bærebar 12,1" (netbook) er:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780194

http://www.laptopworld.dk/nyheder/2674-ion-baseret-asus-eee-pc-1201n-nu-officiel.html
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 21:02 #2
Der er en besked til dig i din interne postkasse
Avatar billede haverslev Novice
15. juni 2010 - 21:10 #3
hvorfor ikke lave indlæg her ??
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 21:19 #4
Hvad tror du den interne postkasse er beregnet til ??
Avatar billede haverslev Novice
15. juni 2010 - 21:23 #5
Tja, så kunne du jo blot skrive her, at du evt. har givet spørger et tilbud på en maskine du har liggende og jeg behøver ikke at overvåge / deltage i denne tråd
Avatar billede eaaj Novice
16. juni 2010 - 19:38 #6
Vi er kun interesseret i at købe en ny lille pc og har netop været ude og se på sådan en i elgiganten. Han fortalte at der ikke er/kan installeres skriveprogram i de små netbook. Så er det ligesom ikke interessant mere, for hvordan skal man så skrive notater ind på pc uden et skriveprogram?
Eneste årsag til at fruen ønsker en mindre pc er at den er nemmere at have med på arkivet og andre steder.
Der skal kunne installeres et skriveprogram, Picasa billedprogram, mail, internet og et slægtsforskningsprogram. Gerne med en skærm på 11 - 12".
Hvad gør I andre? Er det en umulig opgave?
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2010 - 19:44 #7
Selvfølgelig kan der installeres skriveprogrammer på sådan en "fyr"

Blot fordi der ikke er cd/dvd drev i sådan en svend, så er der andre muligheder :-)
Det kan f.eks gøres via USB stick, via en anden pc, via et extern drev.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2010 - 19:48 #8
Nu ved jeg naturligvis ikke om du overhovedet er interesseret i at køre min mening da du jo ikke har reageret på min interne meddelse. Det jeg tilbyder er en Netbook Acer one med Windows 7 og Microsoft Office 2007 - naturligvis kan der installeres programmer på mini PC`er men din kommentar vedr. El-giganten siger lidt om kvaliteten af det såkaldte faguddannede personale
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2010 - 19:49 #9
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2010 - 19:59 #10
Dette er nok henvendt til dig helgec.... Vi er kun interesseret i at købe en ny lille pc...
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2010 - 20:04 #11
"Dette er nok henvendt til dig helgec." Måske er jeg bare dum, men hvad er pointen ??
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2010 - 20:08 #12
Har du ikke tilbudt spørgeren en Acer one?? - så måske var den kommentar til dig, for din interne besked eller det er måske ikke tilfældet ?
Avatar billede eaaj Novice
16. juni 2010 - 21:19 #13
Jeg er utrolig glad for alle de kommentarer jeg modtager i dette forum.
MEN kan vi ikke komme tilbage på sporet igen?
Jeg har måske ikke gjort helt klart at det er en "lille" ny pc at fruen ønsker.
Med hensyn til personalet i Elgiganten, så siger det alt - en meget ung mand med mega store tatoveringer op af begge arme. Han fortalte også at han kun er deltidsansat!!!
Jeg ved godt at programmer kan downloades, men er der også et skriveprogram som kan downloades? Er der plads på sådan en netbook? Det hjælper jo ikke at den er fyldt op med programmer inden hun skal til at bruge den.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2010 - 21:29 #14
Du kunne jo også vælge at formulere dine spørgsmål helt konkret, jeg for mit vedkommende har KUN skrevet om en "LILLE" computer - hvad får dig til at antage at en sådan "LILLE" computer skulle være fyldt op, normalt er der en harddisk på 160 GB og det rækker vist til de fleste, men spørg konkret og du vil få et rimeligt sagligt svar
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2010 - 21:30 #15
Prøv f.eks at se/læse de link der er lagt ang. de programmer der kan downloades.
Tillige er den jeg henviser til i 1. indlæg med en harddisk på 250 Gb, så der går lige et stykke tid inden den er fyldt :-)
Den har Windows 7 installeret.
Avatar billede eaaj Novice
16. juni 2010 - 22:59 #16
Nu er jeg overhovedet ikke interesseret i flere svar fra helgec, da jeg ikke bryder mig om den negative tone han skriver til mig i!
Det kan godt være at jeg ikke har formuleret mig korrekt, men vi kan vel ikke være perfekte alle sammen. Hvis jeg vidste alt om computere, så behøvede jeg ikke dette forum. Det er jo netop fordi at jeg er i tvivl jeg henvender mig her.
Avatar billede haverslev Novice
17. juni 2010 - 11:32 #17
Nu da du har været en tur i elgiganten, så har du måske også en fornemmelse af den størrelse osv. I kan bruge.
Alle netbooks og større bærebare kan udføre jeres krav til pc`en.

Hvis du f.eks kigger disse størrelser igennem  ( se link )- 10,1" - 11,6", så kunne du måske udpeger en eller flere som vi så kan tage udgangspunkt i.
Når vi har størrelsen, så finder vi frem til model osv. og hvad den kan og navligt ikke kan.
http://www.elgiganten.dk/catalog/pc-hardware/dk_data_netbooks/netbooks

Skal den være større end 11,6" så:
http://www.elgiganten.dk/catalog/pc-hardware/dk_laptop/barbare-computere?CatalogCategoryID=..TD4QFHP2UAAAEOlhA03xiY&group_1=&group_2=Sk%C3%A6rmst%C3%B8rr.+%28tommer%29_is_13.3
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 12:29 #18
Netop nu kan man tilmelde sig til et "Start og sluk" kursus på VUC
Avatar billede haverslev Novice
17. juni 2010 - 12:42 #19
helgec > er det nu også nødvendigt med den kommentarer ?
Avatar billede eaaj Novice
17. juni 2010 - 19:20 #20
Nu har vi været ude og se på pc igen. Valget falder højst sandsynligt på en Asus 1201HA. Den har 12,1" skærm. Den ser ud til at passe i størrelsen.
Avatar billede haverslev Novice
17. juni 2010 - 19:58 #21
Ganske fin pc, minder meget om den Asus 1201N jeg henviste til i 1.indlæg.

Den I påtænker, har også en 250Gb harddisk, så der er masser af plads - den har en rigtig god batteritid på ca. 7,5 time, men det er beregnet udfa at den ikke laver noget - blot tændt.
Hvis der skrives osv. på den, så vil max batteritid nok lægge på ca. 5 timer. uden oplader tilkoblet.

Der er Microsoft Office (60 dages prøve) installeret på den, så der er I nød til at købe en licens såfremt i vil bruge Word osv. efter de 60 dage.
Den kommer selv og foreslår købet, når de 60 dage næsten er gået.

Der er også installeret et antivirus/firewall program ved navn Trend Micro Internet Security 2009 (også 60 dages prøve)
Her kunne I vælge at IKKE at forlænge / købe licens til mere end de 60 dage, og slette dette program efter de 60 dage og installere et gratis antivirus program ved navn Avast:
http://www.pcworld.dk/download/12/1419

Tillige er der et "skrabet" udgave af et slags "office word/exel" program, det hedder bare Microsoft Works.
Dette programs filer kan ikke umiddelbart åbnes og køre i Office pakken med f.eks Word.

Programmet Picasa kan hentes og installeres herfra:
http://picasa.google.com/
Avatar billede eaaj Novice
18. juni 2010 - 06:55 #22
Det jeg ikke lige forstår er: Er der både Office og works installeret? Hvis der er begge dele, kan jeg vel slette works når den tid kommer? Ved du hvad prisen er for Office, når det er installeret på denne måde? Den skal kunne arbejde sammen med fruens anden pc, som kører Windows 7 og Office 2000.
Avatar billede haverslev Novice
18. juni 2010 - 08:41 #23
Er der både Office og works installeret JA

Ja du kan slette Works.
Den er blot installeret som et gratis alternativ til Office - så brugeren ikke skal undvære et skriveprogram i tilfælde af udløb af de 60 dages gratisperioden af office og brugeren ikke ønskar at tilkøbe brug udover 60 dage.

Se office her:
http://www.microsoft.com/danmark/office/officeready/benyt-tilbud.aspx
Avatar billede eaaj Novice
23. juni 2010 - 17:09 #24
PC bliver købt i næste uge. Så vender jeg tilbage med svar ang. hvordan den er.
Avatar billede haverslev Novice
23. juni 2010 - 20:54 #25
Avatar billede Mipie Nybegynder
05. juli 2010 - 13:47 #26
Jeg tror ikke, at der er nogle knivskarpe defintioner på, hvornår en bærbar er en notebook eller en netbook; men her er der gjort et forsøg på at beskrive forskelle på mini-pc'er?

http://www.tjek-mobilbredbaand.dk/10384/Ekspert%20guide:%20Hvad%20er%20forskellen%20på%20mini-PC%20modellerne:%20netbook,%20notebook%20og%20tablets?