Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 11:56 Der er 16 kommentarer

Ekstern Harddisk tilslutning problemer

Jeg købte en ekstern harddisk (HD Lacie Rikiki Harddisk - 250 GB250 GB / HDD)
Men jeg har lige fået en ny Ekstern harddisk for 3 dage siden, og den virker tilsyneladende ikke mere. Jeg kan hører spin fra den og den lyser også stadigvæk, så der er vel stadigvæk liv i den.
Jeg har hverken tabt den eller lagt den den for pres under nogle boger osv.
Jeg har ca brugt en 2 timer på det her idag på at finde en løsning på mit problem ved at læse efter forums på internettet, og jeg har gået ind i computeradministration,
Men der jeg  kan ikke finde den, på computeren :( . Så prøvede jeg så på min søster computer som også har den sammen Xp og der virkede det hellere ikke, og min ekstern harddisk viste ingenting fra sig,
mere end den lyd der kommer når tilfører en USB port ind i computeren, og den lyser og jeg kan hører spin fra den.
Så gik jeg ind og tjekkede på vores Vista computer vi har her hjemme. og fik som altid ingen svar ved at gå ind i "denne computer" og gik derfor ind i Computeradministration og diskhåndtering som altid.
Der kan jeg godt se at den er der. MEN.. der står ikke mere end disk 5,ukendt,232,89 GB,ulæselig og som status står der ikke-allokeret.
Hvis jeg højre klikker på den kan jeg gå ind i egenskaber og læse noget om harddisken(og nej jeg kan ikke formater den)
Det vil sige at jeg vel hverken kan formater den ved at gå ind i Kommandoprompt da den ikke har noget navn. :(

Det eneste jeg har gjort ved Harddisken, er at jeg har Formateret den, og da jeg gik i gang med at overføre noget her igår aften, og sad og spillede noget computer. Gik min computer i
"blue screen of death" hvilket jeg tror der er sket ved en fejl i den ekstern harddisk eller via en overbelastning. og lige siden den episode har ikke virket.
"blue screen of death" er sket et par gange men er fordi at Dell (vostro 1520) har lavet en eller anden software fejl, som gør at den gør det engang imellem.  på alle salgs af deres modeler.

/Malvent
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
17. juni 2010 - 12:01 #1
Hvis du har prøvet at sætte disken til en anden pc uden held så er der meget der tyder på at disken er død.

Og så vidt jeg kan læse ud af dit indlæg har du været i Administration og allokeret / formaeret disken så den kan bruges med Windows? (husk fat32 til ældre computere).
Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 12:05 #2
Jeg håber nu ikke den da død, eller var det da noget af en dyr fornøjelse....  Jeg formaterede Harddisken fordi jeg skulle bruge den til en spille kontrol og har brugt dette program - WBFS Manager 3.0
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
17. juni 2010 - 12:23 #3
Der er vel garanti på?

Men: I Vista går ind samme sted i computeradmin. og vælge disken og prøv at allokere / formatere den igen...bare for at se om den reagerer.

Dukker den op i "Denne computer når den er sat til"?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 12:33 #4
"Der kan jeg godt se at den er der. MEN.. der står ikke mere end disk 5,ukendt,232,89 GB,ulæselig og som status står der ikke-allokeret." Det lyder da bare som om filtabellen er smuttet - højreklik og giv disken et bogstav så kan du sikkert formatere den
Avatar billede Blandy Praktikant
17. juni 2010 - 12:40 #5
Lyder som helgec siger, at det er filtabellen. Systemet kan jo sagtens finde enheden, men kan ikke bruge og genkende pladsen. Ergo filtabellen der skal genskabes på ny.

Lige et tip. At bruge af patitionsprogrammer skal ske med yderst forsigtighed. Da systemer i nogle tilfælde gemmer på andre drev end det primære til os, og hvis du formater en disk, så kan vigtige filer forsvinde i samme omgang.
Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 12:59 #6
Nu er jeg ikke den meste kendte indefor Vista, men når at det jeg at jeg højre klikker på "disk 5" som den bare bliver kaldt kan kun komme ind og læse noget om dens detaljer og oplysninger, jeg kan ikke gå ind og navn kalde den... Men tror i at det kan have noget med at min computer gik i "Blue screen of death" at det var at Eksternen ikke virker.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 14:01 #7
Du kan lave det trick med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html meld tilbage hvis du mangler hjælp
Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 15:39 #8
Super Helgec at du laver sådan noget, men jeg forstår altså ikke helt hvad det er at du mener, når jeg højre klikker kommer intet frem med "INSERT-> højreklik med musen på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser -> i Terminalen skriver du gparted -> enter ->" osv.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 16:22 #9
Mener du dermed, at "gparted" ikke starter op ?? Du skal jo boote op på INSERT og køre det derfra
Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 17:01 #10
Hvad er en Gparted..?
Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 17:19 #12
Hvad af det skal jeg så hente :D, der er jo både noget Cd og noget UBS,( undskyld jeg er lost )
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 17:27 #13
Det behøves du skam ikke at undskylde, hvis din computer ellers har CD-drev og kan boote derfra ville jeg da hente cd-udgaven - hvis du har en rimelig hurtig internet forbindelse vil jeg anbefale, at du i stedet vælger at downloade / brænde og boote op på KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html så har du en skive der kan hjælpe dig mange år frem i tiden
Avatar billede Malvent Nybegynder
17. juni 2010 - 17:49 #14
Okay, men har lige fået svar fra dem jeg købte Harddisken fra, og de siger at jeg bare skal sende den tilbage så vil de kigge på den og se om de kan lave det, eller sende mig en ny :)
Det er nok nemmere for mig da jeg tror at andet vil blive lidt for avanceret. :P

Vil lige sige til jer alle der har deltaget i dette indlæg at jeg synes at det er fedt at i gider og bruge jeres tid på at mig, helt gratis :D
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 18:14 #15
"jeg synes at det er fedt at i gider og bruge jeres tid på at mig, helt gratis "
Sandt nok især når man tænker på at du ikke gad køre projektet til ende, men du har forhåbentlig lidt forståelse for, at man nok en gang føler sig til grin i dette forum
Avatar billede Malvent Nybegynder
18. juni 2010 - 12:14 #16
Altså det er ikke for at gøre dig til grin overhovedet...
Jeg kan bare se at hvis jeg skal følge dine Guide, med min computer viden, bliver det hverken effektivt eller hurtigt, og jeg tvivler dog stadigvæk på at den kan laves..

og ja det er dovnet fra min side men jeg havde aldrig tænkt over at jeg kunne sende produktet tilbage, og der for er det så mit valg.