Avatar billede smolle Nybegynder
17. juni 2010 - 12:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

BlueScreen BCCode: 166

Jeg har i en lille uges tid nu haft et problem med at min Acer TravelMate 5720 pludselig går i sort skærm, hvorefter jeg intet kan gøre andet end at slukke den ved at holde power-knappen nede. Når jeg så starter computeren op igen får jeg en fejlmeddelelse fra Windows der siger at "Windows er gendannet fra en uventet lukning" og under problemdetaljer får jeg følgende information:

Problemsignatur:
  Navn på problemhændelse:    BlueScreen
  OS-version:    6.0.6001.2.1.0.768.3
  Landestandard-id:    1030

Flere oplysninger om problemet:
  BCCode:    116
  BCP1:    84A554A0
  BCP2:    8D01BC1E
  BCP3:    C0000001
  BCP4:    00000003
  OS Version:    6_0_6001
  Service Pack:    1_0
  Product:    768_1

Filer, der hjælper med til at beskrive problemet:
  C:\Windows\Minidump\Mini061710-02.dmp
  C:\Users\Heino\AppData\Local\Temp\WER-95971-0.sysdata.xml
  C:\Users\Heino\AppData\Local\Temp\WER9FC7.tmp.version.txt

Læs erklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger:
  http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x0406

Jeg har Googlet fejlkoden lidt og er kommet frem til at det som oftest er et problem med grafikkortsdriverne. Jeg prøvede derfor at opdatere driverne, men det har nærmest kun gjort at problemet opstår oftere.
Mine system specifikationer er:

Acer TravelMate 5720
Windows Vista 32-bit
Intel Centrino Core2 Duo, 2.00GHz
2GB Ram
ATI Mobility Radeon X2500

Jeg kan også uploade eller sende de filer som Windows siger skal hjælpe til med at løse problemet, men som jeg ser det giver de ikke meget brugbar information.

Alle tips, ideer eller viden omkring problemet og dets løsning modtages med kyshånd :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
17. juni 2010 - 12:47 #1
Omkring dump-filerne (dmp) så har microsoft et debug værktøj:

commando baseret: http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/default.mspx
GUI: http://www.raymond.cc/blog/archives/2009/01/17/analyzing-windows-crash-dump-or-minidump-with-whocrashed/

Bemærk at de er ret avanceret og kræver at man ved lidt for at det giver mening.

Har du prøvet at slå automatisk genstart fra, sådan at du kan se BSOD (Blue Screen of Death) meddelensen?

http://www.it-artikler.dk/2010/03/18/deaktivere-automatisk-genstart-windows-7/

(det er samme trin for vista)

Sker problemet når du foretager dig noget specielt eller er det forskellige ting du gør?
Avatar billede smolle Nybegynder
17. juni 2010 - 12:57 #2
Jeg vil da i hvert fald kigge lidt på de ting du linker til.

Fejlen sker tilsyndeladende meget tilfældigt. De gange det er sket har computeren ikke været helt vildt overbelastet. Jeg har højst siddet og spillet et flashspil eller lavet lidt simpel videoredigering. Det er jo ikke nogen stor spillemaskine jeg har, så den bliver stort set kun brugt til at surfe på nettet og lave skolearbejde.
Avatar billede smolle Nybegynder
17. juni 2010 - 13:10 #3
Jeg hentede det der WhoCrashed program og kan se at alle mine Blue Screen crashes har været forårsaget af en VIDEO_TDR_ERROR. I de crash dumps som er nogle dage gamle skriver den ydermere at fejlen ligger i:

product: ATI Radeon Family
company: ATI Technologies Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver

Det må vel være en ret kraftig indikation af at problemet ligger i grafikkortet og/ellers dets drivere, men det undrer mig bare at den ikke skriver de tre ovennævnte linjer i de crash dumps der er lavet over de sidste to dage.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
17. juni 2010 - 13:40 #4
Fandt følgende side, hvor det anbefales at teste om det er pga overophedning osv.. tjek siden

http://www.sevenforums.com/crash-lockup-debug-how/63320-2-int-stop-0x116-video_tdr_error-troubleshooting.html
Avatar billede smolle Nybegynder
17. juni 2010 - 18:03 #5
Overophedning kunne godt være en mulighed, da jeg før har haft problemer med det. Det var faktisk et problem i ugen før det med grafikkortet begyndte at ske, men det plejer at løse sig ved at jeg blæser blæserne rene ved at bruge en kompresser på meget svagt tryk. Jeg foretog netop denne procedure sidste weekend og det fik også computeren til at stoppe med at slukke.

Der gik så et par dage før den her fejl med grafikkortet opstod. Forskellen er bare at når den bliver for varm, så slukker den rent faktisk og når jeg starter op igen er der ingen besked om BSoD. Når fejlen med grafikkortet opstår slukker computeren aldrig og jeg får altså som sagt en fejlbesked fra Windows næste gang jeg starter op. Jeg har ikke oplevet det normale overophedningsproblem siden jeg rensede blæseren i sidste weekend.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
17. juni 2010 - 19:24 #6
Prøv at kør nogen af de test programmer der findes på hjemmesiden:

f.eks.:
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Avatar billede smolle Nybegynder
18. juni 2010 - 09:49 #7
Jeg kørte det der FurMark og startede en "Stability Test", men efter den havde kørt næsten et kvarter var der ikke sket noget og jeg kunne ikke se noget om hvornår den skulle stoppe. Så jeg afbrød selv testen, men fik ikke nogen log-fil efterfølgende. Er der en grænse for hvor længe den der stability test skal køre? Ellers skal jeg køre en benchmark i stedet?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
18. juni 2010 - 13:30 #8
Jeg har ikke prøvet programmet. Men et kvarter er ikke nok til det vil jeg mene. Det er nok nærmere et par timer vil jeg tro.

Men som sagt har ikke prøvet programmet, du må se om der er nogen steder på nettet hvor der står nogen anbefalinger om det.
Avatar billede smolle Nybegynder
19. juni 2010 - 22:34 #9
Googlede lidt på Furmarks stability test og hvad jeg kan finde ud af, så skulle en 15-30 minutter være nok i stability testen og nu lod jeg den køre i 2 timer og 15 minutter (under Danmarks landskamp og lidt til :) ), hvilket den klarede uden problemer. Og jeg havde endda slået Xtreme Burning mode slået til, som skulle sørge for virkelig at overophede grafikkortet hurtigt.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. juni 2010 - 19:21 #10
Ja så er det jo ikke lige til at sige hvad der er galt. Andet end det meget vel er driverne der er problemet.
Avatar billede smolle Nybegynder
20. juni 2010 - 19:56 #11
Ja, bare mærkeligt når jeg lige har lagt nye drivere ind, men det kan godt være det er der problemet ligger. Begynder lidt at tænke det har noget med afspilning af video at gøre, da den ofte gør det hvis jeg f.eks. se videoer på Youtube. Men det er bare ikke konsekvent, for det er også sket hvis jeg bare har surfet nettet normalt uden at se videoer.

Under alle omstændigheder ser det ikke ud til at det bliver muligt at få et endegyldigt svar, men jeg vil da gerne give dig pointene for din store indsats heinz. Hvis du poster et svar, så skal jeg nok acceptere det.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
20. juni 2010 - 20:04 #12
desværre ikke den store løsning, men lad os håbe der kommer nogle nye drivere der kan fixe det, i mellem tiden kan du jo prøve at finde de gamle drivere og kører med dem og se om det bliver mindre