Avatar billede kdf_dk Novice
22. juni 2010 - 22:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel som udvælger seneste

Jeg har en database som består af tre kolonner, én som angiver navnet på målestedet (id),én som angiver den målte værdi og 'en som angiver datoen for målingen. Da der er foretaget flere målinger samme sted, optræder samme målestedsnavn flere gange:

Målested; Værdi; Dato
t2; 3; 22/03-2010
t2; 2; 25/04-2010
t3; 5; 22/04-2010
osv...

Det er en meget stor tabel og jeg ønsker at sætte en forespørgsel op, som udvælger den seneste måling for hvert målested. Hvordan kommer jeg i mål med det?

Håber I kan hjælpe mig.

Morten
Avatar billede kabbak Professor
22. juni 2010 - 22:43 #1
SELECT Tabel1.Målested, Last(Tabel1.Værdi) AS SidsteOfVærdi, Max(Tabel1.Dato) AS MaksOfDato
FROM Tabel1
GROUP BY Tabel1.Målested;
Avatar billede mugs Novice
22. juni 2010 - 22:48 #2
Skud fra hoften:

SELECT DISTINCT DIN TABEL.MÅLESTED, Max(DIN TABEL.DATO) AS MaksOfDATO
FROM DIN TABEL
GROUP BY DIN TABEL.MÅLESTED
ORDER BY Max(DIN TABEL.DATO) DESC;
Avatar billede mugs Novice
22. juni 2010 - 22:49 #3
God aften kabbak - Var ikke lige opdateret.
Avatar billede kdf_dk Novice
22. juni 2010 - 23:54 #4
Hej med jer,

Tak for de hurtige svar.

kabbak: Din forespørgsel virker, men når jeg kører forespørgslen får jeg en "dialog boks" frem som beder mig indtaste en parameterværdi? Jeg taster bare enter uden at indtaste noget, hvilket resulterer i, at værdi kolonnen er tom?

mugs: din forespørgsel virker tilsyneladende, men jeg får ikke vist kolonnen med værdierne!
Avatar billede mugs Novice
23. juni 2010 - 07:16 #5
Dialogboksen fremkommer sandsynligvis, at din SQL ikke genkender et eller flere felter.

Check at du har stavet alle felter korrekt. M.h.t. at du ikke ser kolonnen i min SQL så kontroller, at du ikke ved en fejl har fjernet vheckmærket  for synlig.
Avatar billede kdf_dk Novice
27. juni 2010 - 21:22 #6
Mugs: jeg er ikke kommet til at fjerne vcheckmærket. Feltet "value" står ikke nævnt i din sql - det betyder måske ikke noget?
Avatar billede mugs Novice
27. juni 2010 - 22:01 #7
Prøv blot at trække feltet ned i forespørgelsgitteret.