Avatar billede Kongsvad Nybegynder
30. juni 2010 - 17:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med start af PC

Har et irriterende problem som jeg simpelthen ikke kan finde frem til løsningen på. Håber at I kan hjælpe.

Min pc vil ikke starte. Det virker som om at powerknappen på fronten af kabinettet er disfunktionel. Ledningen sidder dog korrekt (vil jeg mene).

Intet sker når der trykkes på knappen.

Strømforsyning er tjekket, og har haft hele PC'en skilt ad og samlet igen, i håb om at problemet blev løst undervejs.

Mit motherboard er et Gigabyte GA-ex58-ds4 og mit kabinet er et Antec P180.

Skriv endelig hvis I har brug for flere oplysninger.

Håber at høre fra Jer ASAP :)

Den fortvivlede
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
30. juni 2010 - 18:20 #1
Kommer der slet ikke et lille blink eller noget i front-LED? Har du evt. prøvet med anden PSU?
30. juni 2010 - 18:31 #2
Velkommen til E. ...

Test/Check af PSU http://www.dvhardware.net/articles5.html ?
Avatar billede Kongsvad Nybegynder
30. juni 2010 - 19:36 #3
tak for de hurtige forslag... Der er lys i motherboardet, så jeg antager at min PSU virker. Mener aldrig at der har været lys i fronten, men som nævnt antager jeg, at PSU'en virker grundet lys i motherboardet.

Har ikke prøvet med en anden PSU dog.

Findes der en alternativ metode hvorpå man kan starte sin PC uden brug af powerknappen på fronten?

Håber stadig på hjælp, tak :)
Avatar billede spijon Nybegynder
30. juni 2010 - 19:51 #4
1: Følg dit powerstik ned til bundkortet og se om det sidder hvor det skal-(kig manual og tekst på bundkoret)

Du skal sådan bare forbinde de 2 stik fra bundkortet som bruges til power-knap - du kan entet bruge fx Reset-knap/ledning til det som du nok også har foran på din computer.

Ellers en skruetrække kan også bruges hvis man tør og ikke har tid :)

HUSK de stik/ledning fra bundkort skal bare røre hinanden - hvis de bliver ved med at være i berøring ellers vil din computer slukke igen.
Avatar billede Kongsvad Nybegynder
30. juni 2010 - 21:04 #5
Jeg synes at jeg har fulgt manualen korrekt, og at stikket sidder rigtigt. Se evt. s. 27 i manualen:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-
ex58-ds4_e.pdf

Der er dog absolut ingen respons på trods af at der er lys i motherboardet!

Spijon, jeg forstod ikke helt din forklaring på hvorledes jeg kan tænde computeren uden at bruge powerknappen :). De to "pins" skal bare forbindes?? Således at de skaber kontakt med hinanden?

Mvh.

Kongsvad
Avatar billede Kongsvad Nybegynder
30. juni 2010 - 21:07 #6
Hvis I ser på manualen side 21, er nr. 24 da ikke en power on/off knap?
Avatar billede Jensen DK Novice
01. juli 2010 - 07:05 #7
Dit link duer ikke.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. juli 2010 - 07:08 #8
Har du husket det firbenede stik som kommer fra strømforsyningen og skal sidde i nærheden af CPUen?
Avatar billede Termy Nybegynder
01. juli 2010 - 15:12 #9
Jeg har selv haft det samme problem. I mit tilfælde var det en fejl på motherboardet.
Jeg kan i samme omgang lige forklare hvad spijon mener:
Du følger ledninger fra powerknappen til bundkortet. De 2 pins som stikkene sidder på, skal forbindes. Det kan evt. gøres med et krokodillenæb, hvilket er en lille metalklemme. Ligeså snart de ikke er forbundet længere, vil computeren slukke...
Hvis du ikke kan tænde computeren på denne måde, så er jeg 99% sikker på at det er en fejl på bundkortet.
Avatar billede Kongsvad Nybegynder
03. juli 2010 - 12:16 #10
Må nok hellere få smidt motherboardet tilbage til sælger så. Hurra for 2 års reglen i købeloven :)

Ved ikke lige hvem af Termy eller Spijon der skal have point, men tusind tak for hjælpen til Jer alle.

Termy har fået point, så del med Spijon hvis det er muligt.

Rigtig god dag til Jer alle.