Avatar billede Mads-BS Novice
18. juli 2010 - 23:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hastighed på lokalt netværk

Hej

Jeg forsøger at sikkerhedkopiere filer mellem min stationære computer og min bærbare. Indtil nu har jeg bare brugt windows mappe overførsel.

Min hastighed ved W-lan er ca. 130kb/sek, kabel-lan er ca. 350kb/sek.

Stationær:
W-lan netværkskort: 11g Wireless usb-adapter fra Level-one. WNC-0305USB
Alm. netværkskort: Nvidia nFORCE Networking Controller
ingen af dem understøtter noget med 802.xxxxxxx

Bærbar:
W-lan netværkskort: Dell trådløst 1390 WLAN Mini-Card, som understøtter 802.11h+d
Alm. netværkskort Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller, som understøtter 802.1p QOS

Router:
TDC box, hvor jeg ikke har ændret på indstillingerne.

Er det muligt at øge hastigheden, eller kan jeg ikke forvente mere at mit udstyr?
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. juli 2010 - 13:43 #1
Det er svært at sige hvad overførslen bør ligge på ved trådløse netværk, den teoretiske hastighed mellem dine 2 enheder er 6,5MB/s (så vidt den TDC box du har understøtter G - 54Mbit), men der er mange ting der gør at denne IKKE opnås. Afstanden mellem sender og modtager, andre trådløse enheder på samme frekvensbånd, generel interference m.m.
Det lyder dog stadig meget lidt med de 130KB/s.

Den teoretiske hastighed på dit kabel netværk er omkring 12MB/s, og jeg vil bestemt mene at du sagtens burde kunne ramme 8MB/s i praktik. Er du sikker på at du ikke alligevel har benyttet trådløst i den ene ende, ved resultatet på kun 350KB/s?
Prøv at gå ind i netværks indstillinger og direkte deaktivere de trådløse netkort.
Du kan også forsøge at tjekke status på dine kabel netkort, og se hvilken hastighed de har negotiated med din TDC box, hvis denne står til 10Mbit så ligger svaret der. Det kan vi formegentligt godt gøre noget ved, ved at tvinge den til at køre 100Mbit :)

En anden ting der kan spille en rolle ved filoverførsler er den data man overføre. Forsøger du at overføre "store" filer på over 1MB, eller en masse små under dette?
Avatar billede Mads-BS Novice
20. juli 2010 - 00:11 #2
Hej igen.

Da jeg målte hastighederne var det vør jeg formaterede den anden computer. Nu ligger det ca. på 2,7-3 mb/sek, med zippede filer og 300kb-1,5mb/sek ved større ikke-zippede mapper. Måske var det ene lan-kabel ikke forbundet ordentligt ved sidste overførsel.

Hvordan kan jeg tjekke hvilken hastighed netværkskortene har nagotiated med TDC box?
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. juli 2010 - 09:54 #3
#2 En ikke komprimeret mappe, bliver kopieret fil for fil, og er disse små, vil der være en masse overhead, og det er det der gør at du oplever en lavere overførselshastighed.

Hvis den nævnte hastighed er via kabel, så synes jeg stadig det lyder lidt lidt, men du skal nok ikke forvente mere. Hastigheden du oplyser beviser at de har negotiated 100Mbit/s op mod din tdc box, da den teoretisk maksimale hastighed ved 10Mbit/s er 1,25MB/s

Ellers kan du tjekke det ved at (generel forklaring, afviger for hver version af windows) gå ind i kontrolpanel -> Netværksindstillinger -> Netvækskort og dobbeltklikke på det benyttede netværkskort.
Avatar billede aners Nybegynder
20. juli 2010 - 13:05 #4
"Den teoretiske hastighed på dit kabel netværk er omkring 12MB/s"

"...den teoretisk maksimale hastighed ved 10Mbit/s er 1,25MB/s"

Haha
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. juli 2010 - 13:30 #5
#4 Hvad er der HAHA ved det? hans netværk bør køre 100Mbit/s hvilket svare til 12,5MB/s, men hvis det kun køre 10Mbit/s så er den teoretiske grænse 1,25MB/s
Avatar billede Mads-BS Novice
20. juli 2010 - 20:46 #6
Det ser ud til, at de er sat fint op.
2,7-3 mb/sek er fint nok til mit forbrug. Jeg har fået sat SyncToy op, så den kun overfører nye/ændrede filer.

Ligger du lige et svar ind, så prøver jeg at acceptere point.
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. juli 2010 - 08:42 #7
Glad for at du fik et fornuftigt resultat :)