Avatar billede sokors Nybegynder
19. juli 2010 - 20:12 Der er 11 kommentarer

gem PSD til høj kvalitets jpeg

Jeg sidder og skal gemme en PSD billed fil i PhotoShop til jpeg i så mulig kvalitet, men programmet giver mig ikke muligheden under "save as" Hvad gør jeg?

Jeg er begrænset til: Dicom, Cineon, FXG, IFX, IFF, RAW, PNG, Portable Bit Map, TIFF, mens jeg har flere muligheder i mine andre PSD filer!

RGB/16 bit

jeg er tidspresset så jeg sætter virkelig pris på et hurtigt svar.
Avatar billede klt Seniormester
19. juli 2010 - 20:17 #1
Skal ændres til 8 bit, for at kunne gemmes som jpeg
Avatar billede sokors Nybegynder
19. juli 2010 - 21:10 #2
hej klt,
tak for rådet, jeg har ikke prøvet det endnu, hvis jeg sætter filen fra 16 ned til 8 bit går det så ikke ud over billedkvaliteten?
når jeg skal gemme filen som jpeg, skal jeg så selv skrive filnavn.jpeg, for som jeg kan se er jpg og jpeg under samme menupunkt!
Avatar billede sokors Nybegynder
19. juli 2010 - 21:39 #3
noget helt andet er når jeg gemmer til jpeg, hvad skal jeg så vælge under "Format Options"
Baseline "Standard"
Baseline "Optimized"
Progressive (samt hvilket scans tal? 3-5)
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2010 - 21:56 #4
Image->Mode->8 bit
Det ændrer naturligvis på antallet af bits i dit billede, og da du gemmer som .jpg så er mit gæt at du er ligeglad med den slags nu.
Gem din psd som 16 bit og din .jpg som 8, så burde du være tilfreds.

Afhængig af hvad du skal bruge den til så er standard eller optimized normalen.
Avatar billede sokors Nybegynder
19. juli 2010 - 22:12 #5
det er vigtigt for mig at bebeholde så høj en billedkvalitet så muligt, så hedder det progessive 5?
Avatar billede prodic Mester
20. juli 2010 - 00:26 #6
Ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på hvad du skal bruge filen til. Progressive 5 betyder bare at den ved indlæsning i en browser skal indlæse 5 overlays. Har kun betydning for webbrug. Det samme med Standard/Optimized.

Det skærer desværre i mine ører at høre "så høj en billedkvalitet" og jpg nævnt i samme sætning.
jpg er som du sikkert ved ikke et tabsfrit filformat. Skal kvaliteten være så god som mulig, så vælg det bedre format tif/tiff da det er tabsfrit.
Men igen - det afhænger af hvad du skal bruge filen til.
Avatar billede sokors Nybegynder
20. juli 2010 - 03:23 #7
hej prodic,
jeg er helt enig havd angår jpeg  og "høj kvalitet", normalt ville jeg også bruge TIFF, men dem der skal bruge billederne har specifikt spurgt efter jpeg, hvilket jeg normalt aldrig bruger, så derfor alle mine spørgsmål!

Jeg har for en sikkerheds skyld også lavet en serie i TIFF, hvis nu jpeg'erne ikke er gode nok.
Men nu hvor jeg er igang med at stille spørgsmål hvad er et overlay, og hvad kan det?
Avatar billede sokors Nybegynder
20. juli 2010 - 03:25 #8
Jeg skal vel uddele pointene for svaret på mit spørgsmål, og det var vel egentligt klt der var først, så hvis du skriver et svar herinde, skal du selvfølgelig have præmien!
Avatar billede prodic Mester
20. juli 2010 - 10:35 #9
Hvis du har gemt dine jpg-filer i en kvalitet over 10, så kan du ikke visuelt se forskel på dine tiff og jpg-filer.
Så du bør være sikker nok.

Overlay betyder såmænd bare at filen bliver gemt i f.eks. 5 "lag" som så individuelt bliver indlæst i browseren.
I "gamle" dage med mere begrænsede båndbredder og internethastigheder så var det ret snedigt.
Avatar billede sokors Nybegynder
14. september 2010 - 13:47 #10
Hej klt,
jeg mangler at uddele point til dig for svaret, men du skal vist oprette et svar og ikke en kommentar for at jeg kan give pointene.
Avatar billede sokors Nybegynder
01. december 2010 - 01:20 #11
KLT skulle egentlig have point for svaret, men da klt ikke reagere kan du få dem Prodic, så jeg kan lukke spørgsmålet.