Avatar billede Kluddermor Juniormester
20. juli 2010 - 23:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg forbindense til en netværksprinter over internettet.

Jeg skal have forbindelse til interfacet på en Gestetner Dsc424 kopimaskine/multimaskine via internettet.

Den er forbundet til internettet gennem en router og jeg skal vel sætte routeren op til at acceptere indgående trafik til kopimaskinen på en eller anden port?

Jeg kan få adgang til kopimaskinens interface ved at indtaste kopimaskinens interne ip i en web-browser. Når jeg sidder på lokalnetværket vel at mærke.
Men hvordan får jeg forbindelse når jeg sidder på den anden side af routeren?
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juli 2010 - 00:42 #1
Er ikke helt sikker, men jeg ved at når jeg skal udefra og ind på en pc med fjernskrivebord, skal jeg bruge maskinens eksterne IP, så du må skulle have fat i din kopimaskines eksterne IP.
Avatar billede Klaus_S Praktikant
21. juli 2010 - 01:40 #2
Dette kræver 2 ting.
1. Du skal kende routerens wanip som helst skal være statisk og ikke dynamisk.
2. Routeren skal sættes op til at al indgående trafik på port 80 går til kopimaskinens ipadresse. Dette kan enten være simpelt eller kompliseret afhængig af hvor avanceret routeren er.

Du kan evt. skrive routerens fabrikat og modelnr her så skal jeg gerne kaste et hurtigt blik på hvordan den sættes op til det.

Vil lige gøre opmærksom på at der kan være et sikkerheds problem afhængig af router fabrikat. (hvor avanceret den er.)

Hilsen Klaus
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. juli 2010 - 08:46 #3
Tak for svar.
Routeren har statisk ip.
Jeg prøver at åbne port 80.

Men hvad er så den adresse jeg skal skrive for at få fat i kopimaskinen. For det nytter jo ikke at skrive routerens wanip, så er det kun routerens interface jeg får fat i.

Så det må hedde http://routerens WANip/+noget mere.
Er det her nok at skrive kopimaskinens interne ip, når jeg har åbnet for port 80 til kopimaskinens ip?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. juli 2010 - 08:59 #4
Fandt ud af det.
Det var åbenbart nok at åbne port 80. Så er der direkte adgang til kopimaskinen når jeg indtaster min WANip.

Men hvad så hvis jeg vil have fat i routerens interface igen over internettet? Nu ryger jeg jo direkte på kopimaskinen.
Det er måske enten-eller?
Avatar billede Klaus_S Praktikant
21. juli 2010 - 10:27 #5
hej igen.
Lyder ok men det skulle være muligt at dedikere adgangen via port 80 til maskinens interne ipadresse. Altså den du bruger når du sidder lokalt. Nu er der jo adgang til alt på lan via port 80 og er ikke sikkerheds mæssigt korrekt. Samtidig ville jeg sætte op at man kun kan tilgå port 80 udefra fra bestemte ipadresser så ikke alle kan tilgå. Man kan jo nemt finde åbne porte med et netscan software som en hacker ville bruge. Nu er hele dit netværk åbent via port 80!!!!

Vedr. Routerens interface må det ligge på en anden port end 80.
I nogle router kan man definere remote access via en anden port og så tilgå den via http://wanip:portnummer

Hilsen Klaus
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. juli 2010 - 14:43 #6
Jeg har åbnet for port 80 til kopimaskinens lokale ip. 192.168.1.42.
Er det så ikke kun den ip, der har åbent ud til omverdenen?
Jeg kan ikke lige finde nogle indstillinger i routeren, hvor jeg kan bestemme hvilke ip, der skal have lov til adgang.
Routeren er en Zyxel P-2602HW-D1A

Fortsat tak for hjælpen
Avatar billede Klaus_S Praktikant
21. juli 2010 - 15:22 #7
ok så er det rigtigt nok men du skrev bare du havde åbnet port 80 og ikke det andet.

Du skal oprette en firewall rule til at definere hvilken wan IP der har adgang.
Se manual afsnit 14.6.1
http://www.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/P-2602HWL-D1A/user_guide/P-2602HWL-D1A_3.40.pdf

Samtidig er der beskrivelse i afsnit 21 til opsætning af remote management.

Så burde du være kørende

Hilsen Klaus
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. juli 2010 - 15:56 #8
jamen så siger jeg tak for hjælpen og lukker spørgsmålet.