Avatar billede bonaparte Nybegynder
21. juli 2010 - 10:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kompimere jeg en mp3-fil

Hejsa:)

Jeg skal have sendt en mp3-fil via mail, men den fylder rimeligt meget.

Er der nogen der ved hvilket freeware program jeg kan bruge til at komprimere filen?
Det må ikke kræve det store for modtageren af mailen!

Jeg kan godt lide iden med, at man kan afspille lydfilen i mailen..
Avatar billede snakeeye Nybegynder
21. juli 2010 - 11:50 #1
Nu ved jeg ikke lige hvor meget kendskab du har til en mp3 fil udover at det er en fil som indeholder lyd :P

Men en mp3 fil er komprimeret i forvejen. Jeg har desværre ikke kendskab til andre formater som kan gøre det væsentlig bedre.

Når du siger fylder rimeligt meget, hvad er det så? En normal tommelfingerregel er at en mp3 fil fylder ca 1mb pr. minut. (Til forskel fra wav som fylder ca 10mb pr minut.) Men igen, dette kommer an på kvaliteten.

En anden mulighed kunne være at pakke filen og dele den med rar således man får små stumper af f.eks. 1mb/stk.

//Kim
Avatar billede bonaparte Nybegynder
21. juli 2010 - 12:02 #2
Nej, jeg har ikke så meget forstand på det :)

Jeg har en lydfil i mp3 format der fylder 13mb, synes bare den er noget tung at sende i mailen!?

Jeg har bugt programmet: Audacity til at klippe min lydfil sammen med.
Avatar billede bonaparte Nybegynder
21. juli 2010 - 12:03 #3
Mener der er 27 min. tale på den..
Avatar billede snakeeye Nybegynder
21. juli 2010 - 12:19 #4
27 minutter på 13MB. Det vil jeg ikke kalde stort. Men idet at det kun er tale vil der måske kunne opnåes en mindre fil idet at tale behøves ikke at være i så god kvalitet som f.eks. musik.
Avatar billede bonaparte Nybegynder
21. juli 2010 - 12:32 #5
Tak for dine svar, jeg har skruet ned for kvaliteten og så har jeg delt den op i 2 dele istedet:)
Avatar billede thov Forsker
21. juli 2010 - 12:43 #6
Ukomprimeret musik fylder 1411 kbps, så du har sikkert komprimeret ned til mp3 med 64 kbps.

'Telefonkvalitet' er helt nede omkring 6 kbps, så bare klø på - den fil kan blive meget mindre :-)
Avatar billede falster Ekspert
21. juli 2010 - 12:52 #7
Hvis du kan acceptere at bruge wma i stedet for mp3, kan du konvertere den til det og spare plads.

En wma-fil med en bestemt bitrate har ca, samme "lydkvalitet" som en mp3 med den dobbelte bitrate - men fylder tilsvarende mindre.

http://download.cnet.com/Koyote-Free-Mp3-Wma-Converter/3000-2140_4-10442362.html
Avatar billede bonaparte Nybegynder
21. juli 2010 - 16:10 #8
Tak allesammen - Har løst "problemet":)
Avatar billede snakeeye Nybegynder
21. juli 2010 - 20:53 #9
Må man vide hvordan?